of 59250 LinkedIn

Minder mensen, minder regels

Stel, je hebt ergens een probleem. Bijvoorbeeld in mijn vakgebied, het outsourcen van ICT-diensten van grote overheidsorganisaties.

Dat dergelijke projecten complex zijn, kunt u zich waarschijnlijk wel voorstellen. Er spelen veel belangen mee, soms conflicterend. Er zijn veel mensen bij betrokken. De kosten zijn aanzienlijk. Het is publiek geld, dus de aandacht van pers en politiek is verzekerd. En zo zijn er nog wel wat omstandigheden die de zaak ingewikkeld kunnen maken.


Rapen zijn gaar

Eigenlijk is het dus geen wonder dat zo’n project af en toe de bocht uitvliegt. Er gaat iets mis, en de rapen zijn gaar. Iedereen is boos, iedereen geeft een ander de schuld of is naarstig op zoek naar een persoon die een oplossing kan verzinnen.

De persoon die deze oplossing moet verzinnen, pakt het vervolgens vaak verkeerd aan. Een standaardreflex in dergelijke situaties is namelijk dat er meer moet gebeuren. Meer mensen die zich ermee bemoeien. Meer regels die moeten worden nageleefd. Meer controle. Meer geld.

Jammer genoeg werken dergelijke oplossingen zelden of nooit. Meer mensen, meer regels en meer controle maken het probleem juist vaak groter.


Ruzie met partner

Vergelijk het eens met een huwelijk. Ook daar kunnen zich problemen voordoen, er zijn maar weinig mensen die daarmee geen ervaring hebben. In de praktijk blijkt dat die problemen soms knap lastig zijn. Maar je kunt niet volhouden dat het helpt als meer mensen zich ermee gaan bemoeien, of dat er meer regels moeten worden nageleefd. Stelt u zich eens voor: ruzie met uw partner, die vervolgens een Product Diensten Catalogus ter hand neemt om te kijken wat ook alweer precies de afspraken waren.

Een oplossing zit ‘m dus niet in meer. De oplossing zit ‘m in minder. Minder betrokkenen en minder regels. Maar dat alles wel op basis van vertrouwen en een goede communicatie.


Uit elkaar

Als er problemen zijn, ga dan met elkaar in gesprek. Hoe lossen we dit op? Wat kunnen we redelijkerwijs van elkaar verwachten? Omdat iedereen uiteindelijk hetzelfde doel nastreeft – een geslaagd project – moet je daar uit kunnen komen.

Een enkele keer lukt het – net als bij een huwelijk – niet. Dan moet je uit elkaar gaan, hoe moeilijk dat ook is. Maar zo’n scenario komt zelden voor, is mijn ervaring. Bij het outsourcen van ict tenminste, want over het huwelijk laat ik me nu maar even niet meer uit…


Neem voor meer informatie over de mogelijkheden en oplossingen van outsourcing contact met mij op:

  paul.de.kort@mxi.nl


Lees mijn andere blogs op mijn persoonlijke pagina.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingBezoekadres
Sparrenheuvel 32
3708 JE Zeist

Postadres
Postbus 477
3700 AL Zeist

T (030) 2 270 500
E info@mxi.nl
I www.mxi.nl

Meer nieuws

Whitepapers

Bloggers