of 59221 LinkedIn

ICT outsourcen? Beter even wachten

AfbeeldingHet was een interessant bezoek, dat ik geruime tijd geleden aflegde bij een medisch specialist. Ik vermoedde dat ik een bepaalde klacht had, in dit geval een liesbreuk, en wilde dat laten onderzoeken.

De specialist hoorde me aan en informeerde of hij een arts in opleiding mocht laten meekijken. Hij vroeg haar na het onderzoek naar haar diagnose. Inderdaad een liesbreuk, luidde het antwoord, en bovendien goed te opereren.

Een prima diagnose, was mijn indruk, dus ik was in gedachten al bezig met de datum van de operatie. Maar toen zei de specialist iets interessants tegen zijn collega in opleiding. ‘Meneer heeft inderdaad een liesbreukje,’ was zijn visie. ‘Maar hij heeft nergens last van. Na de door u voorgestelde operatie heeft hij een kans van 25 procent op bijwerkingen die heftiger zijn dan de kwaal. Waardoor wij te maken hebben met een ontevreden patiënt.’

‘We kunnen het ook anders doen,’ vervolgde hij. ‘We sturen meneer weer naar huis. Als zijn klachten verergeren, besluiten we alsnog tot een operatie. In dat geval is hij daar blij mee en neemt hij eventuele bijwerkingen voor lief. Kortom, een tevreden patiënt.’

Buiten de deur

Ik moest aan dit bezoek aan het ziekenhuis denken, toen ik onlangs bij een potentiële opdrachtgever op bezoek was. Men was daar van plan de zaken op ICT-gebied rigoureus aan te pakken. Het hele gebeuren zou worden geoutsourced, zoals dat zo mooi heet. Uitbesteed dus aan een externe partij.

Maar waarom?, wilde ik weten. Er waren toch geen ernstige problemen?

Dat klopt, luidde het antwoord. Maar de angst was dat die problemen er misschien wel zouden komen. De eisen op het gebied van privacy en beveiliging nemen immers steeds meer toe. Misschien dat de organisatie daar over een paar jaar niet meer voor toegerust zou zijn. Uitbesteden was dus verstandiger, meende men.

Veel gedoe

Ik hoor dergelijke verhalen wel vaker. Het woord ‘misschien’ keert er regelmatig in terug. Maar ik begrijp die verhalen niet. Uitbesteden is veel gedoe. Het kost een hoop geld. Je moet afscheid nemen van mensen die jarenlang trouw voor je hebben gewerkt. En de kwaliteit van de dienstverlening gaat er in de eerste periode vrijwel zeker op achteruit, want zo’n externe partij kan nooit het maatwerk leveren dat jij in de loop der jaren met veel moeite hebt ontwikkeld. En dat allemaal vanwege een onzekere dreiging, waarvan je te zijner tijd altijd nog kunt kijken hoe het uitpakt.

Niet dat ik tegen uitbesteden ben, begrijp me goed. Maar er moet een duidelijke businesscase aan ten grondslag liggen, waarin de kosten en baten (kwantitatief en kwalitatief) zijn afgewogen.

 

Goed advies

Het advies van mijn arts van destijds was dus een goed advies. Je moet alleen ingrijpen als het nodig is, anders haal je veel overhoop, tegen hoge kosten, met de kans op een slecht resultaat.

Niet handelen is soms beter dan handelen. Dat geldt voor potentiële opdrachtgevers, en dat geldt ook voor artsen. En toen na enkele jaren het liesbreukje een liesbreuk werd, was ik blij met de operatie!

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingBezoekadres
Sparrenheuvel 32
3708 JE Zeist

Postadres
Postbus 477
3700 AL Zeist

T (030) 2 270 500
E info@mxi.nl
I www.mxi.nl

Meer nieuws

Whitepapers

Bloggers