of 58959 LinkedIn

Smart City Den Haag: het slimste kustgebied van Nederland is Scheveningen

Smart City Den Haag: het slimste kustgebied van Nederland is Scheveningen
Reageer

In de lente van 2015 tekenden TU Delft, KPN, Siemens, Stedin, TNO, Universiteit Leiden (Centre for Innovation) en de Haagse Hogeschool een Smart City convenant met gemeente Den Haag. Het doel? Samen met burgers, bedrijven, kennisinstellingen en experts van de gemeente Den Haag innovatieve projecten op starten om zo te stad ‘slimmer’ te maken. Zo heeft de gemeente Den Haag de ambitie om, in verbinding met het programma ‘de Kust Gezond’, Scheveningen in te richten als Smart City Living Lab, te beginnen in 2016.

Inmiddels zijn we in volle gang en liggen de eerste concrete plannen op tafel. Ook voor Scheveningen. Edgar van Boven, KPN Architect en onderzoeker aan de TU Delft, en Erik Lemmens, masterstudent aan dezelfde universiteit, geven een update over het Visitor Connect-project.

Een stad slimmer maken, begint met het inventariseren en begrijpen van lokale knelpunten. Edgar van Boven deed onderzoek met de masterstudenten Erik Lemmens en Tianxiao Dong van de Technische Universiteit Delft. ‘We hielden brainstorms met mensen die Scheveningen kennen. Vanuit hun werk of omdat ze er wonen of gewoond hebben. Zo kregen we een beeld van de behoeften van bezoekers, bewoners en lokale ondernemers. Ook dachten we samen met creatieve geesten na over delighters. Nieuwe mogelijkheden die niet zozeer bestaande problemen oplossen, maar die echt iets verrassends toevoegen aan Scheveningen. Iets waar bezoekers graag voor terugkomen.’

 

Kiezen uit vier concepten om Scheveningen slimmer te maken

Na analyse van de brainstormresultaten, bleven er vier concepten over, vertelt Van Boven: ‘Op de shortlist verschenen TravelAid (doelgroepgericht navigeren en parkeren), Smart Dressing (strand-gadgets en kleding passen met 3D-mirrors), De Stemmingszuil (een interactief object op de boulevard dat lokale goede doelen aanjaagt, gecombineerd met mood sensing) en de uiteindelijke winnaar Visitor Connect (een interactief digitaal ecosysteem dat bezoekers verbindt aan Scheveningen). Visitor Connect is inmiddels uitgewerkt tot een demonstrator door Lemmens en Dong. ‘De demonstrator laat zien hoe het digitale ecosysteem bezoekers verbindt met lokale aanbiedingen en interessante lokale informatie, in ruil voor hun feedback over Scheveningen’, vertelt Lemmens.

 

Visitor Connect: echt de verbinding met bezoekers aangaan

Waarom Visitor Connect? Lemmens legt uit: ‘Visitor Connect scoorde het hoogste op de criteria en wensen vanuit het Smart City-team van gemeente Den Haag: economische waarde, sectordiversiteit, sociale waarde, contact met toeristen, de nieuwheid van het concept en natuurlijk ook de haalbaarheid. Het is een concept dat op verschillende fronten écht de verbinding met bezoekers aangaat. Dat houdt in dat we weten wat bezoekers beleven en wat ze wel en niet waarderen. In de demonstrator laten we zien hoe een toerist met een smartphone toegang krijgt tot lokale informatie en real time-aanbiedingen van lokale winkeliers of horecaondernemers. Uit de feedback van de bezoekers kunnen lokale ondernemers en de gemeente informatie halen die ze nu missen. Informatie waarmee ze Scheveningen nog aantrekkelijker kunnen maken.’

 

Voor iedereen wat wils

Als de gemeente en betrokkenen enthousiast zijn, kan Visitor Connect concreet vormgeven worden. Van Boven heeft al volop ideeën voor het ecosysteem. ‘Stel, we krijgen groen licht, dan bouwen we een verbindingslaag waar verschillende databronnen in samenkomen. Bezoekers en bewoners kunnen hier informatie uit ophalen met behulp van Visitor Connect-modules. Bijvoorbeeld een Space Finder-module die strandbezoekers helpt om een plekje voor hun handdoek te vinden. Of met de Lokaal Nieuws-module, waarmee strandbezoekers kunnen zien waar ze mee kunnen doen met Beachvolley. Mensen kiezen zelf welke modules ze handig vinden.’

 

Eerst de maatschappelijke dialoog voeren

Voordat Visitor Connect het levenslicht ziet, moet er volgens Van Boven nog een hoop gebeuren. ‘De huidige Europese regels over hoe organisaties om moeten gaan met digitale gegevens van burgers, stammen uit 1995, een tijd waarin Google en Facebook niet bestonden. We kunnen nu heel veel dingen mogelijk maken die toen nog science fiction leken. In de EU wordt onderhandeld over nieuwe spelregels. Maar het is minstens zo belangrijk dat we in Nederland stilstaan bij zaken als privacy, veiligheid en het gevoel van burgers over nieuwe digitale concepten waarvan ze zelf deel uitmaken. Het Internet of Things komt snel dichterbij, dus moeten we juist nu de maatschappelijke dialoog voeren en draagvlak creëren voor wat wenselijk en onwenselijk is. Dan kunnen we onszelf echt op de kaart zetten met prachtige initiatieven, zoals die voor Scheveningen.’

Wilt u weten hoe KPN uw gemeente kan helpen om een smarter city te worden? Lees onze whitepaper of neem telefonisch contact op met uw accountmanager via: 070–343 6900 (optie 2).

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

 

Afbeelding 

KPN Lokale Overheid

Röntgenlaan 75 2719 DX Zoetermeer

Postbus 19535, 2500 CM Den Haag

070 – 343 69 00

kpnlokaleoverheid.nl

info.lokaleoverheid@kpn.com

 

Meer nieuws

Whitepapers

Afbeelding

 

‘Alleen door kennis uit te wisselen, komen we samen verder,’ stelt José Brenninkmeijer in deze eerste uitgave van Minds, het nieuwe magazine van KPN Consulting. ‘Met mooie voorbeelden brengen we de nieuwe wereld tot leven. Laat je verrassen door slimme tools en gadgets en inspireren door bijzondere samenwerkingen.’

 

Bekijk het online magazine hier 

Is de BIG al ingeburgerd in uw informatiebeveiliging?

Afbeelding

Afbeelding

Aansluiting op digikoppeling-Generieke Berichten Platform

Lokale overheden veranderen

Afbeelding

Bloggers