of 59045 LinkedIn

Optimaal bereikbaar zónder telefooncentrale

Reageer

Gemeente Montferland kiest voor TelefonieOnline

Ruim 15 jaar vertrouwde de gemeente Montferland voor haar vaste telefonie op een fysieke telefooncentrale. Door de verhuizing naar een nieuw onderkomen – mét flexplekken – ontstond de behoefte aan een meer flexibele oplossing. De gemeente stapte daarom over op TelefonieOnline van KPN Lokale Overheid. “We hebben de overstap aangegrepen om onze bereikbaarheid te vergroten.”

Het wensenlijstje van de gemeente was kort, maar krachtig: een mobiele telefonieoplossing, maar mét dezelfde functionaliteiten als een traditionele telefooncentrale. “We hanteren een ‘mobiel tenzij-beleid’, maar willen wel de mogelijkheid behouden om door te verbinden, ruggespraak te houden, een conferentie op te zetten en de telefonische beschik- en bereikbaarheid in te regelen.” Aan het woord is Hans Volbeda, senior automatisering bij de Gelderse gemeente. Na een intensieve Europese aanbesteding kwam de gemeente uit bij KPN. “Nadat we de functionaliteiten van TelefonieOnline in een Proof of Concept hadden getest, was het snel duidelijk. Dít is de dienst die het best binnen ons flexconcept past.”

 

.Strakke deadline

De overstap van de gemeente op TelefonieOnline duurde ongeveer een kwartaal. Samen met informatiemanager Marco Robins vormde Volbeda het projectteam. Een ‘intensieve periode’ waarbij het projectteam flink wat uren heeft gemaakt om de strakke deadline te halen. Bijvoorbeeld om de dekkingskwaliteit binnenshuis goed te krijgen. “Het nieuwe pand is met metaal omkleed en heeft een sterk isolerend dak met zonnepanelen. Gelukkig kregen we dat, mede dankzij goede ondersteuning vanuit KPN, op tijd in orde. Van deze investering plukken we nog steeds de vruchten.”

 

.Nieuwe realiteit

Een dag voor de verhuizing ontvingen alle 260 medewerkers van de gemeente hun iPhone. Hierop zijn via een app alle functionaliteiten van een traditionele centrale te raadplegen. KPN zorgde daarbij voor de smartphones zelf, maar ook voor de technische ondersteuning en begeleiding naderhand. “Flexwerken is daarmee onze nieuwe realiteit”, aldus Volbeda. “Onze medewerkers van het KCC, telefonistes en receptionistes hebben een vast toestel, maar ook een iPhone. Daarmee blijven we bij calamiteiten bereikbaar. Bovendien hoeven zij ’s avonds niet meer per se op het gemeentehuis te zijn, maar kunnen zij ook vanuit huis mensen te woord staan.”

 

.Trainingen

Om medewerkers wegwijs te maken met de nieuwe manier van telefoneren, organiseerde de gemeente diverse trainingen, zowel klassikaal als individueel. Daarnaast hadden de medewerkers de beschikking over een leerportaal. “We willen zo min mogelijk terugval naar de receptionistes. Dat betekent dat medewerkers hun telefoon niet zomaar op ‘bezet’ kunnen zetten. Gelukkig lukt dat steeds beter, mede dankzij sterke sturing van het management.” Volbeda is nog steeds erg te spreken over de keuze voor KPN. “Ik sta voor 100% achter deze flexibele oplossing, het héle concept is goed. We hebben van KPN méér gekregen dan we hadden verwacht.”

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

 

Afbeelding 

KPN Lokale Overheid

Röntgenlaan 75 2719 DX Zoetermeer

Postbus 19535, 2500 CM Den Haag

070 – 343 69 00

kpnlokaleoverheid.nl

info.lokaleoverheid@kpn.com

 

Meer nieuws

Whitepapers

Afbeelding

 

‘Alleen door kennis uit te wisselen, komen we samen verder,’ stelt José Brenninkmeijer in deze eerste uitgave van Minds, het nieuwe magazine van KPN Consulting. ‘Met mooie voorbeelden brengen we de nieuwe wereld tot leven. Laat je verrassen door slimme tools en gadgets en inspireren door bijzondere samenwerkingen.’

 

Bekijk het online magazine hier 

Is de BIG al ingeburgerd in uw informatiebeveiliging?

Afbeelding

Afbeelding

Aansluiting op digikoppeling-Generieke Berichten Platform

Lokale overheden veranderen

Afbeelding

Bloggers