of 59142 LinkedIn

Nieuw datacenter voor 9 Brabantse gemeenten

Reageer

Equalit kiest voor Tier IV Datacenter Eindhoven. ‘Duurzame oplossing voor de toekomst’.

Equalit, een Shared Service Center voor ICT-dienstverlening van verschillende gemeenten, was op zoek naar een nieuw datacenter. Martijn Langer, coördinator operations & servicedesk, en ICT-architect Arnold van der Linden vertellen over hun zoektocht en keuze voor het Tier IV Datacenter van KPN in Eindhoven.

Veel kleinere gemeenten worstelen met hun ICT-beleid. Het vormgeven, inkopen en beheren van ICT in een organisatie die toch al in hoog tempo digitaliseert, is een kostbare en complexe exercitie. Nieuwe wetgeving maakt het alleen maar lastiger de interne ICT-organisatie up-to-date en relevant te houden. Geen wonder dus, dat verschillende gemeenten in Nederland hun krachten bundelen in Shared Service Centers (SSC). Aangesloten gemeenten delen binnen deze omgevingen faciliteiten, software en kennis. Zo kunnen de aangesloten gemeenten zich kennis sneller eigen maken en zorgen ze dat hun ICT-voorzieningen altijd voldoen aan de hoogste normen.

Succesformule
In 2007 is Shared Service Center Equalit opgericht door de gemeente Oosterhout. Het bleek een succesformule. Inmiddels maken ook acht andere gemeenten gebruik van de ICT-diensten van Equalit. Dat zijn de Brabantse gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Gilze en Rijen, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Woensdrecht en Zundert. Ook Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) en sociale werkvoorziening !GO uit Oosterhout doen mee. Martijn Langer, coördinator operations & servicedesk bij Equalit, vertelt over de meerwaarde die deze aangesloten gemeenten en instellingen zien bij het SSC. ‘Als gemeente of stakeholder bundel je je krachten op het gebied van kennis- en ICT-management, maar ook leveranciersmanagement. Het draait voor onze klanten allemaal om drie K’s: verhogen van de kwaliteit, het verminderen van de kwetsbaarheid en uiteindelijk ook minder kosten dan wanneer je het alleen blijft doen.’

 

                  ‘Het draait voor onze klanten allemaal om drie K’s: verhogen van de kwaliteit, het verminderen van de kwetsbaarheid en uiteindelijk ook minder kosten dan wanneer je het alleen blijft doen’

 

Op zoek naar een nieuwe locatie
In het voorjaar van 2016 ging Equalit op zoek naar een nieuwe locatie om de vitale data van zijn klanten op te slaan. Het bedrijf maakte gebruik van lokale dataopslag in het gemeentehuis van de gemeente Oosterhout en van ruimte in een datacenter in Rijen. ‘De locatie in het gemeentehuis voldeed niet meer. Voor de daar aanwezige data zochten we een nieuw carrier-neutraal datacenter’, weet Langer. Er was interesse in twee locaties: een datacenter in de directe nabijheid en het destijds pas opgeleverde Tier IV Datacenter van KPN in Eindhoven. Tier IV is wereldwijd de hoogst haalbare norm voor datacenters in het classificatiesysteem van het Uptime Institute. Het datacenter op de High Tech Campus in Eindhoven is het enige datacenter in Nederland dat voldoet aan deze norm. Het biedt een gegarandeerde beschikbaarheid van minimaal 99,995 procent, gecombineerd met de hoogst haalbare betrouwbaarheid wereldwijd.

Direct geïnteresseerd
Equalit was direct geïnteresseerd in de mogelijkheden van het Tier IV datacenter. Langer: ‘In eerste instantie wilden we volstaan met een Tier III oplossing. Maar KPN kon de locatie in Eindhoven tegen zulke concurrerende voorwaarden aanbieden dat de Tier III en Tier IV elkaar in kosten bijna niets ontliepen. Dat klonk ons en onze klanten natuurlijk goed in de oren.’ Toch neigden hij en zijn collega’s in het begin naar een keuze voor het datacenter in de buurt. ‘Dat is voor medewerkers gemakkelijker vanuit Oosterhout te bereiken.’ Equalit neemt glasvezel af van Unet, dat weer gebruikmaakt van provider Eurofiber. Die had nog geen verbindingen met het Tier IV Datacenter in Eindhoven. ‘Maar KPN kon provider Eurofiber toch overhalen te investeren in het datacenter. KPN zette zich enorm in om ons als klant binnen te halen, dat maakte indruk – we gingen overstag.’ De servers waren in een eerder stadium al volledig gevirtualiseerd. Cpu, data en opslag kunnen door een medewerker allemaal van afstand worden gemonitord en aangepast. ‘Ook omdat KPN op andere vlakken on-site support bood, was het niet meer nodig voor collega’s om naar Eindhoven af te reizen.’

 

                 

‘KPN zette zich enorm in om ons als klant binnen te halen, dat maakte indruk’

 

Duurzaam waar mogelijk
Uiteindelijk ondertekende Equalit in juli 2016 het contract met KPN. Naast de hoge gegarandeerde beschikbaarheid, waren er meer argumenten die hen aanspraken. Arnold van der Linden, ICT-architect bij Equalit: ‘Zelf hebben we redundantie ingebouwd als het gaat om servers en andere hardware. KPN zorgt daarnaast voor redundantie in randvoorwaarden als brandbeveiliging en stroomvoorziening. Die faciliteiten zijn voor ons heel belangrijk. Ze garanderen dat er vrijwel geen down time is. Gemeenten digitaliseren in hoog tempo. Ze worden meer en meer ICT-organisaties. Digitale dienstverlening moet dan ook onder alle omstandigheden kunnen doorgaan.’ Ook het duurzame karakter van het Tier IV Datacenter speelde een rol bij de keuze. De warmte uit het datacenter wordt volledig gebruikt door andere bedrijven op de High Tech Campus. Door aansluiting op een energie-uitwisselring hoeft het datacenter zelf geen kou op te wekken om de serverruimte te koelen. Langer vertelt daarover: ‘Onze klanten hebben een maatschappelijke taak en voelen het ook als een opgave waar mogelijk voor een duurzame oplossing te kiezen. Dat het datacenter in Eindhoven zo energiezuinig is en het enige datacenter ter wereld dat volledig voldoet aan het cradle to cradle principe (volledig gebouwd met hernieuwbare materialen), vinden onze aangesloten gemeenten en instellingen zeker relevant.’

Toekomstgerichte oplossing
Inmiddels maakt Equalit al enige maanden gebruik van het Tier IV Datacenter. De eerste ervaringen zijn positief, vertelt Van der Linden. ‘De ingebruikname is – buiten wat kleine opstartproblemen – moeiteloos verlopen. KPN stelde zich heel flexibel op en heeft ons echt werk uit handen genomen. Ook de migratie van de virtuele servers leverde geen problemen op. Ik denk dat het grootste deel van de 2.500 ambtenaren die gebruikmaken van de systemen er niet eens iets van heeft gemerkt. Geen nieuws is wat dat betreft goed nieuws; die radiostilte zegt ons dat alles naar behoren functioneert.’ Langer: ‘We hebben een prettige samenwerking met KPN. We hoeven maar te bellen om direct de ondersteuning te krijgen die we nodig hebben. We zijn er van overtuigd dat we met het Tier IV Datacenter een goede, toekomstgerichte oplossing hebben getroffen die nog volop ruimte voor groei biedt.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

 

Afbeelding 

KPN Lokale Overheid

Röntgenlaan 75 2719 DX Zoetermeer

Postbus 19535, 2500 CM Den Haag

070 – 343 69 00

kpnlokaleoverheid.nl

info.lokaleoverheid@kpn.com

 

Meer nieuws

Whitepapers

Afbeelding

 

‘Alleen door kennis uit te wisselen, komen we samen verder,’ stelt José Brenninkmeijer in deze eerste uitgave van Minds, het nieuwe magazine van KPN Consulting. ‘Met mooie voorbeelden brengen we de nieuwe wereld tot leven. Laat je verrassen door slimme tools en gadgets en inspireren door bijzondere samenwerkingen.’

 

Bekijk het online magazine hier 

Is de BIG al ingeburgerd in uw informatiebeveiliging?

Afbeelding

Afbeelding

Aansluiting op digikoppeling-Generieke Berichten Platform

Lokale overheden veranderen

Afbeelding

Bloggers