of 59232 LinkedIn

Maak Mijn.Overheid.nl aantrekkelijk en succesvol!

Steeds meer bedrijven en overheidsorganisaties richten zich op digitale dienstverlening. In de hedendaagse wereld heeft bijna iedere organisatie een website waar je als klant/burger kan inloggen om daar jouw gegevens te zien en/of om zaken te regelen. Zo kan je tegenwoordig de meeste bankzaken regelen via de app/website van een bank of kan je jouw paspoort aanvragen via het e-loket van jouw gemeente. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat je als persoon jouw gegevens en producten kan aanvragen op het moment dat het jou uitkomt. Je hoeft steeds minder rekening te houden met de openingstijden van een organisatie. De overheid is net zoals een bank, je wilt er niet heen om jouw zaken te regelen, je wilt alles digitaal kunnen regelen met jouw smartphone, tablet, computer of laptop.

Gelukkig kan je met jouw persoonlijke DigiD inlogcode inloggen op de websites van veel overheidsorganisaties. Je hebt dus geen verschillende inlogcodes en wachtwoorden nodig voor verschillende overheidsorganisaties. Je hebt maar één inlogcode nodig om digitaal zaken te regelen met de op DigiD aangesloten overheidsorganisaties. Ook bestaat er eHerkenning, de inlogcode voor bedrijven om digitaal zaken te doen met overheidsorganisaties. Met de komst van Mijn.Overheid.nl is er een volgende stap gemaakt naar één overheid/één loket. Een fantastische ontwikkeling in het verbeteren van de digitale dienstverlening. Toch ontbreken er een aantal essentiële functionaliteiten waardoor ik Mijn.Overheid.nl nauwelijks gebruik. Als burger heb ik een aantal functionele wensen:

 

  • Op Mijn.Overheid.nl kan je hoofdzakelijk jouw gegevens inzien. Je kunt er niet direct jouw zaken regelen, gegevens aanpassen, producten bestellen of diensten afnemen. Wil je digitaal zaken regelen, dan moet je eerst naar de website van de desbetreffende overheidsorganisatie gaan. Daarbij dien je nogmaals in te loggen met jouw DigiD inlogcode. Ik wil eenmalig inloggen, al mijn gegevens kunnen inzien en aanpassen en daarnaast direct zaken regelen, producten bestellen of diensten afnemen.
  • Inmiddels kan je bij ongeveer 500 overheidsorganisaties digitaal zaken doen met DigiD. Toch zijn veel overheidsorganisaties en organisaties die overheidstaken uitvoeren, zoals huisartsen en apothekers, nog niet aangesloten op DigiD. Daarnaast zijn de op DigiD aangesloten overheidsorganisaties niet allemaal aangesloten op Mijn.Overheid.nl. Ik wil niet met een gedeelte van de overheidsorganisaties digitaal zaken kunnen regelen via Mijn.Overheid.nl, maar met alle overheidsorganisaties en organisaties die overheidstaken uitvoeren.
  • Naarmate steeds meer overheidsorganisaties zich aansluiten bij Mijn.Overheid.nl wordt het een onoverzichtelijke pagina met vele overheidsorganisaties. Ik wil alleen de voor mij relevante overheidsorganisaties zien: een persoonlijk dashboard met automatisch toegevoegde voor mij relevante overheidsorganisaties. Het gaat om overheidsorganisaties waar mijn gegevens staan geregistreerd, ik zaken mee doe, ik producten heb besteld en diensten heb afgenomen (bijv. mijn eigen gemeente). Andere niet relevante overheidsorganisaties kunnen wel zijn aangesloten bij Mijn.Overheid.nl, maar die wil ik niet zien in mijn persoonlijke gegevens.
  • De websites van Mijn.Overheid.nl en de meeste overheidsorganisaties zijn geschikt voor gebruik in een webbrowser op desktops en laptops. In de hedendaagse wereld is een smartphone/tablet vriendelijke mobiele website of een app van Mijn.Overheid.nl erg gewenst.

 

De overheid is met DigiD en Mijn.Overheid.nl een goede weg ingeslagen. De volgende stap in het verbeteren van de digitale dienstverlening is de hierboven beschreven functionele wensen realiseren. Zou het niet geweldig zijn als je al jouw gegevens kunt inzien, producten kan bestellen, diensten kan afnemen van alle voor jouw relevante overheidsorganisaties via één app/website op jouw smartphone, tablet, computer of laptop? Mijn.Overheid.nl, ga aan de slag met Mijn.Functionele.Wensen.nl!

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Nordin (directeur) op
Ik ben het eens met het feit dat je allerlei zaken kunt regelen via 1 site met 1 wachtwoord

Het zou echter compleet zijn met een Mijn Overheid app waar je meteen na een melding van een bericht kunt inloggen en actie kunt ondernemen
Door Joey van der Capellen (Consultant) op
Beste Kevin, dank voor jouw reactie. Kan je de link naar de linkedin discussie hier plaatsen? Ik hoor graag welke andere functionele wensen er zijn.
Door Kevin Noels (adjunct afd.hoofd Publiekszaken / senior adviseur) op
Helemaal eens, over dit onderwerp heb ik al eens een Linkedindiscussie gestart... mocht er interesse zijn in een bijdrage hoor ik dat graag.

 

Afbeelding 

KPN Lokale Overheid

Röntgenlaan 75 2719 DX Zoetermeer

Postbus 19535, 2500 CM Den Haag

070 – 343 69 00

kpnlokaleoverheid.nl

info.lokaleoverheid@kpn.com

 

Meer nieuws

Whitepapers

Afbeelding

 

‘Alleen door kennis uit te wisselen, komen we samen verder,’ stelt José Brenninkmeijer in deze eerste uitgave van Minds, het nieuwe magazine van KPN Consulting. ‘Met mooie voorbeelden brengen we de nieuwe wereld tot leven. Laat je verrassen door slimme tools en gadgets en inspireren door bijzondere samenwerkingen.’

 

Bekijk het online magazine hier 

Is de BIG al ingeburgerd in uw informatiebeveiliging?

Afbeelding

Afbeelding

Aansluiting op digikoppeling-Generieke Berichten Platform

Lokale overheden veranderen

Afbeelding

Bloggers