of 58959 LinkedIn

Interactief e-loket voor Sociale Zaken

Reageer

We doen steeds meer online. Shoppen, contacten leggen, informatie opvragen. Hetzelfde gemak waarmee we iets online kopen, verwachten we ook van onze gemeente. Terecht, vindt Arnold Hoogenboom, directeur van Liaan, leverancier van software en diensten voor de lokale overheid. Hij vertelt hoe zijn bedrijf het e-loket naar een hoger niveau tilt en welke rol het Gemnet-netwerk van KPN hierin speelt.

‘Van het aanvragen van bijstand of een vergunning, tot het melden van een ordeverstoring: alles kan tegenwoordig eenvoudig online. Met ons loket voor Sociale Zaken (SoZaLoket) gaan wij een stapje verder door het aanvraagproces voor (bijzondere) bijstand interactief te maken’, vertelt  Hoogenboom.

‘Dat betekent niet alleen dat een burger via hetzelfde kanaal een reactie krijgt, maar ook dat we de aanvraag direct analyseren en medewerkers adviseren. Bijvoorbeeld of een aanvraag meteen kan worden goedgekeurd of afgewezen, of dat er sprake is van een verhoogd frauderisico of een uitstroomkans.’

 

.Analyse-gestuurde aanvraagafhandeling

‘Gemeenten beschikken over veel informatie over hun werkprocessen en over de burgers. Deze gegevens zijn goud waard. Wij analyseren beschikbare data en stellen op basis daarvan profielen op. Constateren we bijvoorbeeld dat bepaalde aanvragen vrijwel altijd worden toegekend of afgewezen? Dan is het niet zinvol om de medewerker telkens een volledige beoordeling te laten doen. Voldoet een nieuwe aanvraag aan zo’n profiel? Dan kunnen we automatisch een beschikking afgeven, of de aanvraag voorzien van een advies voor de medewerker.’

 

.Voortdurende innovatie

Hoogenboom ziet volop mogelijkheden voor de toekomst: ‘Ons e-loket wordt, in nauwe  samenwerking met onze klanten, of beter gezegd onze innovatiepartners, voortdurend doorontwikkeld. We willen ervoor zorgen dat burgers steeds meer participeren in het werkproces van gemeenten en dat administratieve handelingen van medewerkers tot een minimum worden beperkt. Daarbij is analyse-gestuurd werken onmisbaar!’

 

.Samenwerking met Gemnet

‘Veiligheid, privacy en betrouwbaarheid zijn voor onze klanten ontzettend belangrijk’, vertelt Hoogenboom. ‘Werken met het Gemnet-netwerk van KPN is daarom voor ons een belangrijke strategische keuze. Als gemeente kun je het je niet veroorloven dat systemen niet beschikbaar zijn. Of, erger nog, dat persoonlijke gegevens in de verkeerde handen vallen. Het Gemnet-netwerk is stabiel en veilig. Gemeenten weten dat ook, wat bijdraagt aan het vertrouwen in onze dienst.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

 

Afbeelding 

KPN Lokale Overheid

Röntgenlaan 75 2719 DX Zoetermeer

Postbus 19535, 2500 CM Den Haag

070 – 343 69 00

kpnlokaleoverheid.nl

info.lokaleoverheid@kpn.com

 

Meer nieuws

Whitepapers

Afbeelding

 

‘Alleen door kennis uit te wisselen, komen we samen verder,’ stelt José Brenninkmeijer in deze eerste uitgave van Minds, het nieuwe magazine van KPN Consulting. ‘Met mooie voorbeelden brengen we de nieuwe wereld tot leven. Laat je verrassen door slimme tools en gadgets en inspireren door bijzondere samenwerkingen.’

 

Bekijk het online magazine hier 

Is de BIG al ingeburgerd in uw informatiebeveiliging?

Afbeelding

Afbeelding

Aansluiting op digikoppeling-Generieke Berichten Platform

Lokale overheden veranderen

Afbeelding

Bloggers