of 59183 LinkedIn

De 3 succesfactoren voor digitale transformatie

De 3 succesfactoren voor digitale transformatie.
Reageer

De digitalisering van de maatschappij heeft bijna een Darwiniaans karakter als we het hebben over de rol van de overheid daarin. De directeur van KING, Larissa Zegveld, schetste dat de mens een ‘natuurlijke verzamelaar, verwerker en eigenaar van data’ is geworden. De overheid moet zich daarin herbezinnen op haar rol om zinvol en waardevol te zijn in een snel veranderende maatschappij. Het podium voor het vraagstuk over die herbezinning was de boekpresentatie van het boek ‘Digitale transformatie, zo doe je dat’, afgelopen maandag 12 december in Almere. Hier overhandigden auteurs Marjan Schils en Patricia Croese het eerste officiële exemplaar aan Digicommissaris Bas Eenhoorn.

Digitalisering in de maatschappij vraagt om een wendbare visie op zowel de interne als externe processen van de overheid. Daarbij spelen drie basisprincipes, en tevens succesfactoren, een rol: zinvol organiseren, samenwerking en creativiteit.

Zinvol organiseren

Wat deze middag in Almere het meest kenmerkte was de nadruk op zingeving en waarde bij het inrichten van digitale transformatie. Patricia Croese benadrukte het belang van het aansluiten van de digitaliseringsstrategie bij de missie en visie van de dienstverlening. De burger hoort centraal te staan en eist die rol ook van de overheid. Er zit veel zelforganiserend vermogen in de relatie tussen burger en overheid.


Samenwerking met ketenpartners

Om dit zelforganiserende vermogen te benutten, moeten we niet in systemen te blijven denken maar creatief zoeken naar samenwerkingen in keten en déze inzetten op standaardisering en informatiedeling. Daarin valt voldoende te doen, bijvoorbeeld op het gebied van digitale vergunningsverlening in het in te voeren Digitaal Stelsel Omgevingswet. Maar ook in de processen rondom de uitbetalingen van het PGB, waar de overheid voor uitdagingen staat om snelle, transparante en vooral digitale dienstverlening voorop te zetten in de missie en visie rondom dienstverlening.

 

Creatieve en open benadering

Dit alles vraagt om creativiteit, durf en de focus op innovatie. Larissa Zegveld beaamde: ‘Laten we de eindplaat loslaten: de digitale overheid is nooit af’. Juist het continu verbeteren zorgt voor succesvolle transformatie en aanpassing. Creativiteit en het loslaten van bestaande systemen kan innovatie en verbetering aanjagen in ketens. Doel: aanpassen op de behoefte van de mens.

Het aansluiten op de snel aanpassende homo digitalis vraagt om een wendbare en innovatieve overheidsorganisatie. Dat levert existentiële vragen op. Met welke middelen en basis kunnen ambtenaren creatief én innovatief beleid maken, dat aansluit op wensen en behoeften in de maatschappij? En hoe activeer je intrinsieke motivatie, kennis en kunde in de organisatie om dat te bewerkstelligen? Het antwoord daarop begint kortweg met de missie en visie te herijken. Die zou per definitie het bestaansrecht en de rol van digitale dienstverlening van de overheid moeten bevatten.

 

Wilt u uw team versterken met een (interim-) professional die gebruikmaakt van deze 3 succesfactoren voor digitale transformatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Herrie Geuzendam, onze directeur Bedrijfsvoering. We bespreken graag met u de mogelijkheden! Bel 06 – 20 21 82 27 of mail naar herriegeuzendam@jsconsultancy.nl

 

Download gratis onze whitepaper ‘Digitale transformatie in het publieke domein’ >>

Heeft u vragen of wilt u weten wat JS Consultancy voor u kan betekenen? Neem dan gerust contact op!

06 57 54 67 09 / Vraag per e-mail

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

Contactgegevens

Herrie Geuzendam

Alpha Tower, De Entree 19-21
1101 BH Amsterdam
Tel. 088 – 33 02 100

www.jsconsultancy.nl

Afbeelding   Afbeelding   Afbeelding


Meer nieuws

Agenda

Bekijk hier onze events en expertisebijeenkomsten.