of 58940 LinkedIn

Waarom training nog altijd een verplicht nummer is in IT

Reageer

Herman Gerdsen, HR manager bij Info Support, analyseert de delicate balans tussen training en rendement van werknemers op korte termijn.

Als je er midden in zit, realiseer je je niet meer altijd hoe bijzonder de IT-arbeidsmarkt is. In vergelijking met andere sectoren hebben we niet alleen te maken met een bovengemiddelde krapte en hoog verloop, maar ook met snel veranderende kennis. Wie vijf jaar geleden in een winterslaap belandde en vandaag de dag wakker wordt, kan niet meer op hetzelfde niveau functioneren – door de ontzettend snelle ontwikkeling van de technologie en veranderde klantvraag.

 

De combinatie van personeelsschaarste en snelle ontwikkelingen is een hele gevaarlijke. Het risico is namelijk groot dat werkgevers en medewerkers niet of nauwelijks tijd inruimen om de kennis van hun medewerkers up-to-date te houden. En dat is precies wat er op dit moment op grote schaal gebeurt.

 

Bijblijven

Mathieu Weggeman beschreef het in 2008 al in zijn boek Leidinggeven aan professionals? Niet doen!: het tempo waarin kennis verandert wordt steeds groter. Dat betekent ook dat de kennis van nu in steeds kortere tijd achterhaald is. Dat onderscheidt een kenniswerker als de IT’er van de standaard professional: ze moeten permanent meer dan gemiddeld energie en moeite steken in het bijblijven op hun vakgebied.

 

Een bijproduct van de huidige krapte op de arbeidsmarkt is dat werknemers relatief in een gunstige positie zijn als ze gaan kiezen tussen verschillende werkgevers. Zelfverzekerde medewerkers nemen meer en meer de eigen regie voor hun loopbaan in handen en wachten niet af. De mate waarin een bedrijf investeert in hun kennis speelt dan ook een steeds belangrijkere rol in de selectie van potentiële werkgevers.

 

Rendement opleveren

Als het opleidingsprogramma een belangrijke rol speelt bij de keuze van een (volgende) werkgever, dan zou je verwachten dat dit een trigger is voor IT-bedrijven om daarin te investeren. Dat dat lang niet altijd gebeurt, heeft vooral te maken met een afweging tussen belangen op korte en (middel)lange termijn en of je als bedrijf beschikt over een cultuur waarin ontwikkeling centraal staat.

 

Alle uren die medewerkers besteden aan opleiding kunnen immers niet worden besteed aan klanten (en dus gefactureerd). Het is een typische afweging tussen de belangen op dit moment en over een paar jaar; besteed ik tien procent van de werktijd van mijn mensen aan training/ontwikkeling zodat hun kennis en kunde op de lange termijn op peil blijft, of zet ik ze liever honderd procent in bij klanten zodat ze hier en nu het meeste rendement opleveren?

 

Hiernaast is het van belang dat je als bedrijf beschikt over een cultuur waarbij ontwikkeling centraal staat. Dit uit zich in relatief hoge investering in de vernieuwing van kennis; het willen weten van het nut van de vernieuwde inzichten en deze ook zo snel mogelijk en zeer goed willen benutten. De eerste prioriteit van zowel werkgever als werknemer is dat je het vak zo goed mogelijk wilt uitoefenen en dus ook opdrachten tot een goed einde wilt brengen. Je zoekt de oplossing via de inhoud en niet met juridische procedures.

 

Deze blogpost is op 19 juli gepubliceerd op AutomatiseringGids.nl, bekijk hier de blogpost.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingInfo Support B.V.         

Kruisboog 42

3905 TG  Veenendaal

T 0318 – 55 20 20

www.infosupport.com 

hans.kunz@infosupport.com

Meer nieuws

Bloggers