of 59250 LinkedIn

Prestatiesturing: klein beginnen

Reageer

Simplificatie vergemakkelijkt het veranderingsproces. 

Binnen het sociaal domein wordt hard gewerkt om van productieverantwoording ('wat heb je gedaan') naar prestatiesturing ('wat heb je bereikt') te komen. Adviesorganisatie Hot ITem, gespecialiseerd in performance improvement, helpt bij deze overgang en waarschuwt vooral voor te veel tegelijkertijd willen doen. Het opbouwen van kleine naar grote successen is een veel betere manier.

Nog zeer recentelijk, op 9 november, organiseerde Hot ITem een van de middagonderdelen van het Binnenlands Bestuur-congres 'Grip op resultaten in het sociaal domein'. Businessmanager Willem Duvalois: ‘Sturen op kwaliteit in het sociaal domein was die middag onze insteek. Een ingewikkeld onderwerp, omdat het onder andere veel voorwerk vereist. Dat begint met het vaststellen van het maatschappelijk effect dat je wilt bereiken, de outcome.’

Gemeenten hebben voor hun inwoners bijvoorbeeld vaak als doel: meer deelnemen aan het maatschappelijk leven. Om dat te kunnen meten, moet je specifiek maken wat je ermee in welke context bedoelt. ‘Betekent het meer mensen aan een betaalde baan helpen? Is meer mensen die vrijwilligerswerk gaan doen niet ook een succes? Of meer mensen die een kopje koffie gaan drinken in het buurthuis? Pas als je de succesfactoren hebt vastgesteld en hun invloed weet op de outcome, vertaal je deze naar SMART gemaakte prestatie-indicatoren. Dit stelt je in staat om de kwaliteit van het gewenste effect te meten.’

 

Registratie

Wat meteen een tweede horde opwerpt: het meten van kwaliteit moet vergezeld gaan van een goede registratie op de werkvloer. ‘Vaak zie je dat een algemeen doel voor de mensen die het werk in het sociaal domein verrichten, niet per se interessant is’, weet Duvalois. ‘Het gaat hen om de individuele cliënt, administratieve handelingen zien ze eerder als een noodzakelijk kwaad. Waarbij je nog kunt optellen dat een gemeente voor de uitvoering vaak expertise van buitenaf inroept. Het is dan ook de kunst om vanuit regie het doel ook bij deze groep te laten leven, zodat de waarde van het goed vastleggen door iedereen wordt gedeeld.’

 

Hulpvraag

In dit proces van productieverantwoording naar prestatiesturing biedt Hot ITem organisaties de helpende hand. Duvalois: ‘We willen onze kennis overbrengen, zodat een organisatie deze daarna zelf kan gaan toepassen. Afhankelijk van de aard, omvang en complexiteit van een hulpvraag, kunnen we van zes à tien weken tot een jaar bij een klant aan een project werken. Maar we blijven nooit hangen.’

 

Succesverhalen

Als laatste hamert Duvalois erop om vooral niet alles tegelijkertijd te willen doen. ‘Dat is een enorme valkuil: te veel doelen stellen en de kwaliteit van de dienstverlening willen meten op basis van te veel prestatie-indicatoren. Natuurlijk is er meestal niet slechts één prioriteit, maar om een veranderingsproces op de rails te krijgen, heb je succesverhalen nodig. Kies daarom als eerste een minder complex doel waar je met een kleinere groep aan kunt werken en waarvan je weet dat het haalbaar is. Zorg er op die manier voor dat de nieuwe aanpak een positieve start maakt en smeer dat vervolgens uit over de hele organisatie.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingHot ITem B.V.

Danzigerkade 19

1013 AP Amsterdam

020-5810200

www.hotitem.nl

info@hotitem.nl


Meer nieuws

Aankomende events

Hot ITem organiseert geregeld evenementen waarin verschillende thema’s rondom Performance Improvement centraal staan.