of 59100 LinkedIn

The Second Machine Age: De wereld na het Internet of Everything

AfbeeldingStel dat IoT, het ‘Internet of Things’, slechts een tussenstap is naar een wereld van sociale media van machines. Waar machines, net zoals wij, elkaar op het internet opzoeken en allerhande informatie met elkaar gaan delen. Op eigen initiatief. En elkaars – en onze – metadata delen in centrale repositories.

Dit idee zit achter de term ‘The Second Machine Age’ en komt van Andrew McAfee en Eric Brynjolfsson van het MIT die hierover onlangs een boek uitbrachten met de titel: The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. Zij maken duidelijk dat we optimistisch moeten zijn over de toekomst, omdat technische vooruitgang de ‘only free lunch’ is die in onze economie geldt. En hoe sneller we die gratis vooruitgang omarmen, hoe meer plezier we er aan kunnen beleven, er veel geld mee kunnen besparen maar zeker ook kunnen verdienen.

Als techniek voort raast, bestaat altijd de kans dat een deel van de mensen, organisaties en bedrijven achterblijft. Dat is onze grootste uitdaging voor de komende decennia: goed ontwikkelde landen hebben veel sneller last van een remmende voorsprong. Als we nieuwe techniek niet blijven omhelzen, zoals minder ontwikkelde landen dat zeker wel doen, kunnen we van voorlopers, weleens flinke achterlopers worden.

 

Afgelopen jaren heeft Google zijn autonome auto al honderd duizenden kilometers zonder ongelukken laten rondrijden. IBM’s supercomputer Watson toont aan dat kunstmatige intelligentie met snelle stappen voorwaarts gaat en onze slimheid benadert. Digitale techniek met in de kern hardware, software en netwerken, kunnen al beter diagnosticeren dan ervaren artsen, kunnen ons koopgedrag beter inschatten dan ervaren retailers en kunnen taken uitvoeren waarvan we dachten dat die alleen voor mensen waren weggelegd.

 

Onherkenbaar
Het boek probeert de relatie die we als mens met techniek hebben, te herdefiniëren. Van ziekenzorg tot transport, onze huidige samenleving zal voor onze kleinkinderen onherkenbaar zijn. Net zoals de samenleving van ruim honderd jaar geleden voor ons onherkenbaar is geworden.

 

De komende decennia zal kunstmatige intelligentie ons echt slimme machines geven die ons steeds persoonlijker ten dienst komen te staan. We gebruiken op onze smart devices al vele slimme apps die ons ondersteunen; die reken- en denkkracht zal alleen maar toenemen. Devices die nu al op elk moment van de dag weten waar we zijn en soms ook nog wat we doen. En met wie we welke berichten delen. De afgelopen tien jaar zijn we eigenlijk al ongemerkt al deze nieuwe wereld binnengetreden.

 

Het Internet of Things
Het Internet of Things is een eerste stap – of een noodzakelijke tussenstap – om deze nieuwe wereld van slimme machines te creëren. Net zoals mensen, zullen die machines ‘op hun web gaan surfen’ en het Internet of Things tot leven brengen. Net zoals wij als mens twintig jaar geleden het wereldwijde web tot leven brachten door wereldwijd – met platformen als Facebook en Twitter – met elkaar te gaan communiceren.

 

Zo zullen machines met hun data een actief ecosysteem ontwikkelen waarbinnen zij zelfstandig en zonder menselijke tussenkomst beslissingen gaan nemen. Dit kan zelfs verder gaan, als die machines hun metadata correleren met onze menselijke metadata. Op die manier zal onze huidige intelligente advertentiewereld, die is gebaseerd op het actief volgen van smartphones, tegen die tijd wellicht als een stenentijdperk-oplossing overkomen.

 

Beschikbare metadata over mensen en machines zal het Social Network of Machines mogelijk maken. Software moet steeds beslissingen (kunnen) nemen, anders staat het programma stil. Om complexe beslissingen te kunnen nemen, moet software dus continu de beschikking hebben over een vaste hoeveelheid informatie zoals devices elkaar al geven over hun status (omgeving, waar en toepassing) en gebruik (patronen en performance).

 

Om hun beslissingen naar ons toe uit te breiden, hebben ze ook menselijke data nodig zoals gezondheidsinformatie (hartslag, bloeddruk, slaappatroon) en van locatie en activiteit (zoals tekst, email, sociale media en telefoongedrag). Eigenlijk informatie zoals die op dit moment (in beperkte mate) al beschikbaar is.

 

Het Derde Platform
Het Derde Platform zal het ‘Social Network of Machines’ mogelijk maken. De explosie van mobiele devices en bijbehorende connectiviteit zal tot in alle hoeken van ons leven binnendringen. Big Data analytics-toepassingen zullen beslissingen rond al die beschikbare informatie steeds beter en sneller maken. Sociale media zullen de verbinding worden tussen mensen en machines en de cloud zal het onzichtbare platform zijn waar zich dat allemaal afspeelt.

 

Het sociale netwerk van machines zal ons overal omringen en dat brengt twee belangrijke vragen met zich mee:

  1. Hoe zorgen we dat dit social netwerk van machines altijd beschikbaar blijft, zeker bij vijandige (aanvallen, hacks) of niet vijandige (fouten, bugs, natuurrampen) gevaren?
  2. Hoe zorgen we ervoor dat het sociale netwerk van machines onze persoonlijke metadata op veilige en geborgen wijze kan en zal gebruiken?

 

Dit zijn actuele vragen die we ook weer met techniek en goede afsprakenstelsels zullen moeten oplossen. Ze hangen ook samen met de huidige ontwikkelingen op het gebied van gegevensbescherming en software defined ‘anything’. In een latere blog zal ik hier wat dieper op ingaan.

 

Dit artikel verscheen origineel op www.datacentered.nl

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

AfbeeldingDell EMC Computer Systems (Benelux)

Edisonbaan 14 B

3439 MN Nieuwegein

www.netherlands.emc.com

www.datacentered.nl / www.emcblog.nl

netherlands@emc.com 

Afbeelding Afbeelding Afbeelding 

Meer nieuws

Afbeelding

 

 

Equalit: Samenwerkingsverband meerdere gemeenten

Bloggers