of 59045 LinkedIn

Honger van hightech bedrijven in start-ups

AfbeeldingIn deze tijd van allerlei nieuwe technische kennis, zien we een enorme bubbel van start-ups die proberen met die kennis ideeën om te zetten in bruikbare producten. Ondanks dat we in de nasleep van een crisis leven, is er in de markt van durfkapitaal genoeg geld voorhanden om in deze start-ups te investeren. Gezien de lage rente, is de kans op een goed rendement van zo’n technische belofte, statistisch immers een stuk hoger.

We zien jonge starters, die eerder bij een hightech bedrijf werkten, voor zich zelf beginnen met een idee, dat binnen het bedrijf niet als veelbelovend (genoeg) werd gezien maar dat voor een klein bedrijf een prachtige start is. Ook zien we bijvoorbeeld in Israël afzwaaiende militairen, met hun in dienst opgedane kennis, een eigen bedrijf starten.

 

Succesvolle overnames
Aan het begin van Kondratiev’s economische lente is dat een normaal gebeuren; hetzelfde gebeurde 50 jaar geleden in de jaren zestig. Op basis van nieuwe techniek ontstaan afsplitsingen van hightech bedrijven, die weer iets nieuws starten en bij succes een gewilde ‘prooi’ zijn voor de grote rijke bedrijven. In de chipsindustrie is ooit Fairchild Semiconductor opgericht, waaruit in een tijdspanne van zo’n twintig jaar 65 chipbedrijven uiteindelijk samen het beroemde Silicon Valley vormden. Daaruit is uiteindelijk ook het grote Intel ontstaan.

 

We zien dat Google een soortgelijke weg is ingeslagen. Het bedrijft is rijk geworden uit het exploiteren van data, in eerste instantie verzameld met hun gratis zoekdiensten. Het koopt nu de meest uiteenlopende succesvolle start-ups en creëert hierdoor een enorme diversificatie, waardoor het bedrijf in feite bijna op elke markt actief is geworden.

 

Conglomeraten 
Er ontstaan conglomeraten, zoals we in de jaren zestig ook zagen met bijvoorbeeld General Electric, ATT en ITT in de VS en Mitsubishi in Japan. Nu zijn dat dus Google, Facebook, Apple en Samsung geworden; grote conglomeraten die voldoende geld hebben om veelbelovende start-ups binnen te halen en daarmee hun innovatie grotendeels in te kopen. En het zijn geen kleine overnames meer. Waze en Nest werden voor respectievelijk 1 miljard en 3,24 miljoen dollar door Google gekocht, Apple kocht Beats voor 3 miljard en Facebook nam WhatsApp over voor maar liefst 16 miljard dollar.

De rijkdom van de nieuwe succesvolle internetgiganten hebben de markt van durfkapitaal flink veranderd. De grotere kans dat de groten der aarde start-ups met veelbelovende toepassingen kopen, schept veel beginkapitaal voor starters. Herkenbaar aan het begin van elke nieuwe economische golf. Het is als het kopen van loten in een loterij: de kans om een grote prijs te winnen, is erg groot. Er is daarnaast – aan het einde van de crisis – heel veel gespaard kapitaal dat wanhopig rendement zoekt.

 

Strategie
De succesvolle internetgiganten gaan door met kopen, omdat ze angst hebben dat hun oorspronkelijke producten op termijn minder succesvol worden.  Op die manier hebben ze veel ijzers in het vuur liggen. Daarnaast kopen ze soms start-ups, omdat ze het de concurrent niet ‘gunnen’ en ze die maar zelf binnenhalen. Elders ontstaan ook dit soort giganten: Alibaba is de Chinese variant die eerst naar de beurs ging en nu ook voor miljarden start-ups koopt. Alibaba levert – net als Amazon – ook al cloud-diensten omdat hun datacenters zo groot zijn geworden dat het profijtelijk is een deel van die capaciteit commercieel te verhandelen.

 

Zo’n strategie om zoveel mogelijk technische vernieuwing bij elkaar te brengen, is wellicht niet het beste voor de aandeelhouders. Die zien liever dat succesvolle producten zo snel mogelijk worden afgesplitst en zelfstandig verder kunnen groeien. De geschiedenis leert dat dit meestal later ook wel zal gebeuren. De management complexiteit neemt immers toe en de innovatievoordelen worden op den duur minder.

 

Echter, in de nieuwe economische lente is het ontstaan van conglomeraten een vanzelfsprekend verschijnsel. Immers in de economische winter ontstaan – op basis van totaal nieuwe techniek – enkele succesvolle bedrijven, die in de economische lente het geld en de markt hebben om die nieuwe techniek verder te ontwikkelen en toe te passen.

 

Nu de patentgevechten een beetje voorbij zijn en het intellectual capital verdeeld is over de nieuwe grote conglomeraten, is het wachten tot wanneer een aankoop echt geen toegevoegde waarde meer heeft. Googles overname van YouTube was goed getimed en is een succes geworden. Net zoals Facebook’s overname van Instagram. Maar of Google’s overname van Motorola of Microsoft’s overname van Nokia net zo succesvol gaan worden, is nog maar de vraag. En of de miljarden kostende ontwikkeling van Google Glass en de Driverless car het uiteindelijk waard zal zijn voor Google zelf.

De geschiedenis leert dat de komende tien jaar waarschijnlijk deze giganten de basis uitbouwen die ze de afgelopen jaren hebben ontwikkeld, terwijl de innovatie afneemt. De Tesla als ‘iPad op wielen’ is revolutionair, maar een ‘nieuwe’ Tesla zal niet heel veel anders worden. De smartphone en tablet waren revolutionair, de aanvullende wearables en andere gadgets zullen dat veel minder of helemaal niet meer zijn. Nieuwe techniek wordt de norm voor iedereen en wellicht zullen we hierin – net als in het verleden – weer gaan ‘over’-investeren. Totdat er weer een bubbel ontstaat en knapt. En de opmaat voor de volgende economische golf ontstaat. Maar gelukkig duurt dat nog wel twintig tot dertig jaar, mits we voorkomen dat té grote oorlogen die economische beweging verstoren.

 

Dit artikel verscheen origineel op www.datacentered.nl

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

AfbeeldingDell EMC Computer Systems (Benelux)

Edisonbaan 14 B

3439 MN Nieuwegein

www.netherlands.emc.com

www.datacentered.nl / www.emcblog.nl

netherlands@emc.com 

Afbeelding Afbeelding Afbeelding 

Meer nieuws

Afbeelding

 

 

Equalit: Samenwerkingsverband meerdere gemeenten

Bloggers