of 59045 LinkedIn

Het innovatiedilemma

AfbeeldingIn een periode waarin veel nieuwe technieken ter beschikking komen, is het voor bedrijven lastig om te beslissen welke techniek juist voor hén belangrijk is om te volgen. Hoe weet je wat jouw klanten op termijn nodig hebben? Hoe kan of zal dat invloed hebben op jouw product? Moet je je product upgraden en door-ontwikkelen? Of moet je starten met iets radicaal nieuws dat jouw oude product op termijn zal vervangen?

Die keuze wordt nóg lastiger, als je het je klanten vraagt. Die weten het ook niet en zullen uitgaan van de hun bekende producten. Zoals Henri Ford ooit zei: als ik klanten had gevraagd wat zij wilden, hadden ze om snellere paarden gevraagd. Niemand kon zich de komst van de auto voorstellen.

Dit geldt als het ‘innovatiedilemma’, dat Harvard hoogleraar Clayton Christensen in zijn boek ‘The Innovator’s Dilemma’ heeft beschreven. Een bedrijf weet eenvoudig (nog) niet wat zijn klanten in de toekomst nodig hebben. En hoe goed het contact met je klanten ook is, ook zíj kunnen je als ondernemer slechts beperkt helpen. Integendeel, nieuwe disruptieve ontwikkelingen kun je soms alleen maar buiten je bestaande klantenwereld zien ontstaan. Een duivels dilemma dus.

 

De oplossing is om heel goed de markt in de gaten te houden. Welke start-ups met nieuwe techniek experimenteren, die disruptief zou kunnen zijn. In tijden van vele innovaties een heikele opgave. In zijn boek vertelt Clayton over zeer succesvolle bedrijven, die een perfect klantcontact hadden, succesvol vele innovaties in hun producten implementeerden en goed hun plaats ten opzichte van hun rivalen wisten te behouden. Maar toch door te laat opgemerkte disruptieve techniek op een gegeven moment hun dominantie in de markt opeens verloren.

 

Nieuwe gadgets en innovaties
Sommigen stellen dat Clayton zich teveel op business klanten richt, niet op de consument. Want de business-gebruiker zit – net als de leverancier – eveneens in een eendimensionale denkrichting wat betreft huidige en toekomstige producten. Ook de gebruiker kan vaak niet disruptief denken. Immers, zijn bedrijfsproces is ingericht op basis van de bestaande ideeën en verwachtingen van de techniek.

Consumenten zijn heel anders. Allereerst is het een veel diversere groep die nieuwe gadgets en innovaties al snel kan (en mag!) uitproberen. Veel disruptieve producten zijn op de consumentenmarkt ontstaan en hebben pas daarna hun weg naar het bedrijfsleven gevonden.

 

Een mooie vergelijking is de ontwikkeling van Apple en Microsoft de afgelopen decennia. Windows was via de PC dominant in het bedrijfsleven en via hun kennis van Windows, gingen veel medewerkers als consument dit product later thuis ook gebruiken. Het succes van Microsoft op de consumentenmarkt is dan ook vanuit het bedrijfsleven ontstaan.

 

Het succes van Apple – als leverancier van disruptieve producten – is in feite via de consumentenmarkt gegaan. Consumenten namen de iPhone, iPad en Macbook mee het bedrijf in, nadat ze als consument voor dit platform hadden gekozen.

 

In Clayton’s volgende boek – ‘The innovator’s solution’ – beschrijft hij dat mensen disrupties niet herkennen, omdat hun perceptie van de werkelijkheid dat (nog) niet toelaat. Als voorbeeld noemt hij de pogingen van de mens om te kunnen vliegen. In hun perceptie was vliegen gekoppeld aan vleugels en veren. Dus werden vele pogingen gedaan om met wapperende vleugels en een verendek van hoge gebouwen af te springen om te ontdekken of men op die manier kon vliegen.

 

Pas toen Bernouilli het principe van ‘hydrodynamische lift’ in vloeistoffen ontdekte, begon men te kijken of dit ook in lucht werkte en werd het huidige aerodynamische vleugelconcept ontwikkeld. En begreep men pas dat het niet aan de veren maar aan de aerodynamische vorm lag, waardoor een vogel kon vliegen.

 

Perceptieverandering
Zo’n zelfde perceptieverandering geldt ook bij de overgang van data-opslag op draaiende magnetische schijven naar statische halfgeleiders, de flash array. Dit vraagt een totaal andere benadering van zowel het schrijven als lezen van data en de pre- en post-processing die nodig of juist afwezig moet zijn.

Vanuit bedrijfsmatige toepassing zag men flash-disken in eerste instantie slechts als snelle harddisks. Tot men later – naar aanleiding van ontwikkelingen in de consumentenelektronica – ontdekte dat dit een hele andere aanpak vraagt dat tegelijkertijd hele nieuwe data-services mogelijk maakt. En dus de storage industrie wezenlijk zal veranderen.

 

Dit artikel verscheen origineel op www.datacentered.nl

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

AfbeeldingDell EMC Computer Systems (Benelux)

Edisonbaan 14 B

3439 MN Nieuwegein

www.netherlands.emc.com

www.datacentered.nl / www.emcblog.nl

netherlands@emc.com 

Afbeelding Afbeelding Afbeelding 

Meer nieuws

Afbeelding

 

 

Equalit: Samenwerkingsverband meerdere gemeenten

Bloggers