of 59045 LinkedIn

Het einde van nummers

AfbeeldingToen begin vorige eeuw het publieke telefoonnet ontstond, hadden we eerst telefonistes en later mechanische kiezers die je – steeds dieper in het opgesplitste netwerk – uiteindelijk met de abonnee konden doorverbinden. Er waren landennummers, nummers voor steden en lokale regio’s en vervolgens in de wijken eindcentrales waar de koperen leidingen van de omliggende telefoons op uit kwamen. Het telefoonnummer was een uniek nummer, toegekend om je telefoon aan te sluiten op het publieke telefoonnet.

Het nummer had daardoor een hele logische betekenis. Via de nul werd men op het publieke net gekoppeld, dan volgde het land en stadsnummer en zo kwam je in de betreffende stad terecht. Als je in dezelfde stad woonde, hoefde je natuurlijk dat lokale nummer niet meer te draaien, je was er immers al. Tenslotte werd je via de volgende nummers langzaam naar de telefoon geleid die je wilde bereiken. En als je buiten de stad verhuisde, kreeg je vanzelfsprekend een ander nummer.

 

Nummer portabiliteit
Toen de mobiele telefoon zijn intrede deed, werd het al wat lastiger. Dan is immers niet (meer) bekend in welke plaats iemand die je probeert te bellen zich bevindt. Dus onze mobiele nummers werden al meer betekenisloos. Je mobiele nummer werd door een provider verstrekt en zodoende was het nog wel mogelijk aan de eerste cijfers te herkennen via welke provider een mobiel nummer was uitgegeven.

 

Toen providers vanaf 1998 wettelijk verplicht werden nummer-portabiliteit te ondersteunen, is die oorspronkelijke uitgiftebetekenis minder belangrijk geworden. Het nummer werd meer en meer een betekenisloos nummer. En zo hoort het natuurlijk ook. Je bent als persoon geen nummer, maar een identiteit. Dat daar in administratieve systemen betekenisloze nummers aan worden toegekend, is eerder de beperking van die systemen.

 

Bankrekening
Lang hebben we bij onze banken relatief eenvoudige nummers gehad. De eerste twee cijfers gaven oorspronkelijk de bank aan die het banknummer uitgaf. Daaraan kon je dus zien bij welke bank een rekeningnummer hoorde. De volgende drie nummers gaven bij sommige banken vervolgens het bankfiliaal aan. Maar door fusies verwaterde die betekenis langzaam. Hoewel er al tien jaar wordt gesproken over banknummerportabiliteit, is dat nog steeds niet mogelijk.

 

Kon je in het verleden met wat moeite nog je bankrekeningnummer onthouden, met de komst van het veel langere Europese IBAN-systeem is dat feitelijk verleden tijd. IBAN staat voor International Bank Account Number. Sinds 2006 is het bij wet geregeld dat bij grensoverschrijdend Europees betalingsverkeer in euro’s, het IBAN moet worden gebruikt. Het lange en onbegrijpelijke IBAN-nummer leidde al snel tot verwarring en irritatie. Begrijpelijk, waarom de consument opzadelen met zoiets ouderwets als een nummer?

 

Betalen met Whatsapp
Afgelopen jaar kreeg de nieuwe bank Bunq van de Nederlandse bank een officiële bankvergunning. Het nieuwe aan deze bank is dat je ook via je telefoonnummer of e-mailadres kunt betalen. Bunq wordt ook wel de Whatsapp onder de banken genoemd. Snel en eenvoudig betalen met mobiele apps en gebaseerd op je mobiele nummer of e-mailadres. Zo kun je eenvoudig betalingen of betalingsverzoeken naar iemands zijn e-mail of whatsapp sturen. Als bij een verzoek de ontvanger het accepteert dan wordt het geld vanzelf naar de zender overgemaakt.

 

Natuurlijk is onderliggend een IBAN-nummer toegekend en worden betalingen via het formele betalingssysteem uitgevoerd, maar onzichtbaar voor de gebruiker. En je bent geen betekenisloos nummer meer, omdat je e-mail heel persoonlijk is. Er zijn meer van dit soort ontwikkelingen, vaak door Apple en Google geleid. Met je Apple of Google ID kun je ook allang betalingen uitvoeren. Weliswaar alleen in relatie met je account bij die leverancier, maar hier is jouw username, je identiteit, ondersteund met password en mogelijk een vingerafdruk, een spraakfragment of via een video selfie. Bij dat laatste moet je met je ogen knipperen tijdens de selfie, dit om te laten zien dat het geen foto is.

 

De telefoniste is terug
Toen telefonie ontstond, hadden we geen nummers. Mabel, de telefoniste nam op en zei: “Goedemiddag George”. Want zij wist dat deze telefoon bij George thuis stond en ze hoorde zijn mannenstem. Als George dan zei dat hij verbonden wilde worden met John van de drogisterij verderop, dan wist de Mabel precies met wie ze hem moest doorverbinden. Als vervolgens John de telefoon opnam, meldde Mabel dat zij een gespreksaanvraag had van George. En als deze wilde, accepteerde hij dat gesprek.

 

Als we in bovenstaand verhaal, Mabel zouden vervangen door Siri, dan is de overeenkomst groot. Onze smartphones zijn zo slim geworden dat we weer in gewone mensentaal onze communicatie kunnen organiseren. Siri weet dat jij George bent en weet de (digitale) identiteit van John. Honderd jaar later is onze techniek eindelijk zover dat we virtuele operators hebben gecreëerd. Persoonlijke assistenten die ons kennen, alsmede alle identiteiten van de personen en instellingen die ons omringen. Een assistent die nooit ziek is en zelfs mijn contacten-database zou kunnen bijhouden.

 

Digitale Identiteit
Iemands digitale identiteit wordt meer en meer van belang. Een identiteit gekoppeld aan je Apple of Google ID, aan een specifiek mailadres, aan een telefoonnummer dat jouw smartphone met het mobiele internet verbindt. Meer is niet nodig om met de wereld te communiceren. Geen bankrekeningnummers meer, geen telefoonnummers meer om te onthouden, je hebt alleen je Apple of Google ID en daarmee kan iedereen jou bereiken of geld naar je overmaken.

 

Jouw digitale identiteit kun je programmeren zoals je wilt. Wie je wel wilt spreken en wie niet. Van wie je wel en geen mail wilt ontvangen. Op welke tijden van de dag of week je wel of niet gestoord wilt worden. Met wie ik berichten wel of niet wil delen. En wanneer iemand jou op je digitale ID contact, dan vinden ze jou als persoon. Niet een gebouw waar je werkt, een huis waar je woont of een nummer. En ik kan ieder ander op dezelfde wijze bereiken. Van persoon naar persoon, zoals het ooit was.

 

Digitale samenleving
De komende jaren zullen veel ontwikkelingen rond deze nieuwe digitale identiteit plaatsvinden. Met discussies over veiligheid, encryptie en zelfbeschikkingsrecht van de burger over zijn eigen identiteit en data. Oplossingen als Qiy, waar ik eerder over schreef, die je digitale ik en alle gekoppelde data kan beheren. Je medische dossier, je burger-administratie, je bankrekening-gegevens, je reisgegevens, allemaal data waarvan jij in eerste instantie de eigenaar van hoort te zijn. De rest heeft gebruiksrecht op basis van jouw digitale identiteit.

 

Over die veiligheid gaat de discussie van Apple met de FBI. Techniek die jouw data en identiteit beschermt en niet meer te kraken is, zelfs niet door de leverancier van de producten waarmee dat kan. Sommige data zijn alleen van jou, net zoals je gedachten en je dromen. Die mag niemand je afnemen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

AfbeeldingDell EMC Computer Systems (Benelux)

Edisonbaan 14 B

3439 MN Nieuwegein

www.netherlands.emc.com

www.datacentered.nl / www.emcblog.nl

netherlands@emc.com 

Afbeelding Afbeelding Afbeelding 

Meer nieuws

Afbeelding

 

 

Equalit: Samenwerkingsverband meerdere gemeenten

Bloggers