of 59045 LinkedIn

Denken in platformen

AfbeeldingDe geschiedenis laat zien dat ‘denken in platformen’ vaak tot succes heeft geleid. Iedereen weet nog de reden van de opkomst van Windows: Microsoft had met Windows een makkelijk en open platform gecreëerd boven op het lastige DOS operating-systeem. Dit platform bood andere ontwikkelaars de mogelijkheid hier (ook) gebruik van te maken en aanvullende toepassingen te bieden. Dit in tegenstelling tot Apple’s gesloten systeem dat deze mogelijkheden niet had en daardoor bijna failliet ging.

Steve Jobs had deze les geleerd toen hij begin 21ste eeuw het nieuwe Apple ontwikkelde en met nieuwe platformen als iTunes en later de Appstore eveneens andere ontwikkelaars de mogelijkheid bood hiervan gebruik te maken en aanvullende toepassingen te ontwikkelen.

 

Platform Thinking
Veel geslaagde ontwikkelingen zijn gekoppeld aan het onderliggende platform. Een platform is in feite een ‘plug-and-play’ business-model waarbij zowel producenten als consumenten het platform gebruiken als verbindingsmiddel met andere gebruikers. Hierdoor kunnen zij waarde creëren en uitwisselen. Bij een platform gaat het in principe om 3 zaken: data, services en een community van gebruikers.

 

In het Engels heet het ook wel Platform Thinking. Über, Airbnb, YouTube en Wikipedia ontlenen hun succes aan het platform dat zij bieden om informatie te verzamelen, te creëren en te delen. Ook Facebook en Twitter zijn platformen die gebruikers bij elkaar brengen.

 

Platform as a Service
Platform denken is dus zinvol, zeker als de platformen meer open en generiek worden. Met de komst van cloud computing ontstond een breed geaccepteerde standaard waar op gevirtualiseerde wijze allerhande applicaties konden draaien en makkelijk naar andere plaatsen konden worden verplaatst. Door automatisch de infrastructuur ter beschikking te kunnen stellen, ontstond een ‘Infrastructure as a Service’, ook wel een IaaS genoemd. Via software kunnen real time de juiste services worden geboden voor de dienst die men wil maken, afnemen, delen of gebruiken.

 

Op deze standaard cloud-infrastructuur – in een eigen datacenter, bij een partner of bij een publieke aanbieder – ontstaan nu ook ‘platformen als een service’. Een breed, open en schaalbaar platform waarop een gebruiker data en informatie kan verzamelen, toepassingen kan aansturen, sets van data kan analyseren en nieuwe functionaliteit in de vorm van micro-services of apps kan ontwikkelen. Een soort digitaal werkblad zoals het oude Windows dat ook eens had, maar dan in een nieuwe vorm.

 

Software as a Service
Deze werkbladen worden ook wel Platform as a Service (PaaS) genoemd, omdat ze oneindig veel mogelijkheden bieden om met informatie te kunnen werken. Ook wordt steeds meer Open Source software gebruikt, zodat voor al deze diensten op dat werkblad geen licentierechten meer gelden. Slechts een onderhoudsabonnement is handig en voldoende om probleemloos zo’n informatie werkbank – inclusief digitale gereedschapskist – te gaan gebruiken om voor je organisatie informatiediensten te bouwen. Informatiediensten die je in je eigen bedrijfsproces wilt kunnen gebruiken.

 

In feite ben je als gebruiker zelf software aan het maken om je eigen processen – of die van anderen – te vergemakkelijken, te automatiseren of te ondersteunen. Dit kan gaan van een vergader-app tot een conferentie-app, of van een route-app tot een app voor projectafstemming. Gebruikers worden steeds meer in staat gesteld hun eigen processen te informatiseren en met derden te delen. Software as a Service wordt dat wel genoemd; een eigen stukje software die je als dienst inzet of aanbiedt. We zijn dus in staat om SaaS-jes – microservices – te bouwen voor een veelheid aan activiteiten, projecten, missies en programma’s. Zoals ik het in mijn vorige blog noemde, we kunnen ons weggooi-software permitteren.

 

Hotel Californië
Door deze platformen te standaardiseren, zijn ze overal en altijd bruikbaar geworden. De dienst kun je verplaatsen naar elke locatie waar dezelfde cloud infrastructuur aanwezig is met daarop een open platform dat de diensten kan ondersteunen. Om dit te kunnen, moet men wel een moderne infrastructuur bezitten die met software geautomatiseerd is, een Software Defined Data Center. Pas dan kan men transformeren naar een zo volledig digitale dienstverlening.

 

Helaas worden in plaats van platformen nog veel te vaak puntoplossingen geboden, die vaak met specifieke techniek zijn gebouwd en dus standalone zijn. Vele puntoplossingen naast elkaar leveren absoluut geen universeel platform op. Het blijft een verzameling van kleine hotels Californië waar men wel kan uitchecken maar nooit ‘smoothly’ naar een kamer van een ander hotel kan stappen of eenvoudig elkaars bagage kan delen.

 

Digitale platformen
We zien steeds meer van deze digitale platformen ontstaan waar ondernemer, organisatie en gebruiker makkelijk gebruik van kan maken. Van digitale ziekenzorg tot een digitale overheid, van een digitale defensie tot een digitale bank en van een digitale stad naar de digitale burger. Door digitaal te zijn, komen veel business-modellen onder druk te staan, want er kan zo veel anders, makkelijker, sneller en slimmer. En degene die dat het eerst bedenkt en invoert, kan zijn time-to-market verkorten. Of zijn kosten flink verlagen. Of de scope en waarde van zijn product of dienst flink vergroten.

 

De ‘Digital Masters’ bepalen de innovatie die we momenteel in onze maatschappij ondervinden. Digitaal de leiding nemen levert in allerhande branches nieuwe leiders op, van retail tot koffieshops en van sportschoenen tot auto’s. Als je een open platform hebt om je processen en klanten te verbinden, kun je gepersonaliseerde dienstverlening leveren. En je klant dus beter leren kennen. Je wordt intelligenter want je weet van de klant de historie, de laatste activiteiten en op den duur zijn of haar betrouwbaarheid. En, last but not least, je kunt hem of haar altijd en overal bereiken, en dat is zelfs wederzijds.

 

Deep insights en etiquette
We noemen deze kennis ook wel ‘deep insight’. En om dat diepe inzicht te krijgen, is analytics nodig. Het analyseren en voor je eigen gebruik vertalen van het gedrag van je klant, leverancier of organisatie. Door aanwezig te zijn op zijn of haar smartphone – het platform van de klant – ben je als organisatie een trusted partner geworden die inzicht ‘mag’ hebben in zijn of haar gedrag. Omdat jullie er immers beiden beter van worden.

 

Privacy en etiquette worden op dat gebied vanzelfsprekend steeds belangrijker. Eén of twee keer het vertrouwen van de klant verprutsen en de klant komt nooit meer terug op het platform. Ongewenste reclame, binnengebroken hackers en oneigenlijke of vervelende niet-beschikbaarheid horen niet thuis in die nieuwe klant-etiquette. Eén klik en ze zijn voorgoed weg en voor altijd uit het zicht verdwenen. De klant is nu echt koning geworden…

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

AfbeeldingDell EMC Computer Systems (Benelux)

Edisonbaan 14 B

3439 MN Nieuwegein

www.netherlands.emc.com

www.datacentered.nl / www.emcblog.nl

netherlands@emc.com 

Afbeelding Afbeelding Afbeelding 

Meer nieuws

Afbeelding

 

 

Equalit: Samenwerkingsverband meerdere gemeenten

Bloggers