of 59045 LinkedIn

De Yin en Yang van de techniek

AfbeeldingTechniek omringt ons. We leven in een ‘connected samenleving’ waarbij techniek een steeds belangrijkere rol inneemt in ons leven. Met die techniek weten we meer, kopen we makkelijker, navigeren we naar elke plaats in de wereld, delen we onze gedachten, organiseren we ons leven en nemen we steeds beter onderbouwde beslissingen dan tien of twintig jaar geleden.

Maar naast die voordelen zijn er ook ontwikkelingen die ons nerveus maken over al die ‘gemakken’ om ons heen. De wereld die dicht op je af komt en meer van je weet. De HuffingtonPost meldde onlangs dat OMD UK onderzoek heeft gedaan waarbij 120 mensen tien dagen lang zijn gevolgd via hun mobiele telefoon en waarbij ze vijftig verschillende opdrachten moesten doen die onderdeel van hun dagelijks leven (kunnen) zijn. Er werd vastgelegd in hoeverre die opdrachten positieve of negatieve ervaringen opleverde.


Ambivalente techniek
Het doel van dit soort onderzoeken is om een beter gevoel te krijgen hoe de nieuwe mobiele en sociale techniek invloed krijgt op het microniveau van ons gedrag en hoe dit de samenleving verandert. Het is evident dat elke nieuwe techniek zowel positieve als negatieve aspecten heeft. Het onderzoek zocht naar de balans tussen goed en slecht gebruik en de subtiele balans die soms ‘goed’ opeens in ‘slecht’ kan veranderen. Zo is de consument eigenlijk getrouwd met zijn mobiele telefoon en kan hij niet meer zonder, maar in dit Snowden-tijdperk is het voor iedereen duidelijk geworden dat aan het gebruik ook gevaren en negatieve implicaties vastzitten. De tegenstelling tussen makkelijk en onmisbaar versus potentieel negatieve gevolgen, is de Yin en Yang van elke nieuwe techniek.

 

Yin en Yang
Deze balans moet elk individu zelf ontwikkelen, maar moeten we ook gezamenlijk als maatschappij bepalen. Wat willen we (nog) wel en wat echt niet meer? Aan de Yang-zijde zien we dat de consument steeds onafhankelijker wordt en beter in staat is zelf zijn zaken in het dagelijkse leven te regelen. Deze groeiende onafhankelijkheid is leeftijd-neutraal. In het onderzoek waren zestigers net zo betrokken als twintigers bij de techniek. De interesse in ‘doe het zelf’ (DIY) groeit bij alle groepen. We kunnen met mobiele apparaten zelfstandiger in het leven staan en communiceren en kennis en ervaring opdoen die ons interesseert. Open-source technologie stelt steeds meer personen, zowel professionals als amateurs, in staat om zelf apps en nieuwe producten te ontwikkelen.

 

Daarnaast verwachten consumenten van de Yang-zijde dat ze informatie instantaan kunnen vinden en gebruiken. Dat ze niet meer een tussenpersoon of loket hoeven te benaderen om de service te krijgen die ze op dat moment willen krijgen. En als dat niet het geval is, kan dat zeer negatieve gevoelens opwekken die klanten zelfs kan doen besluiten van een bedrijf of dienst geen gebruik meer te maken. Net zo snel als men een nieuwe klant kan krijgen, kan de consument met één klik de relatie (vaak voor lange tijd) beëindigen.

 

Daarnaast willen ze geen procedures meer volgen, maar direct toegang krijgen tot de informatie die op dat moment de interesse heeft. Deze gewenste frictielose en gedetailleerde toegang heeft grote implicaties voor bedrijven en organisaties. Zeker als men gewend is om stevige, maar vrij besloten relaties met klanten te onderhouden. Want hoe kan men de balans van openheid en directe beschikbaarheid combineren met een persoonlijke klantrelatie die nog ontwikkeld moet worden?

 

Digitaal detoxen
Naast de zelfstandige en onafhankelijke consument is er ook meer aandacht voor de Yin-zijde van deze nieuwe maatschappij. Enerzijds de ontdekking van de groeiende afhankelijkheid; zonder GPS kunnen velen hun route niet meer uitzetten als ze ergens heen willen, hebben ze geen toegang tot nieuws omdat weinig mensen nog vaste abonnementen hebben op papieren kranten. Er zijn al consumenten die bewust digitaal detoxen door één of meer dagen de telefoon helemaal uit te schakelen.

 

We worden steeds meer geleefd door onze sociale omgeving en dat loopt tegen grenzen aan. Techniek maakt ons leven zo makkelijk dat we lui worden. Door die geaccepteerde luiheid worden we een steeds makkelijker doelwit. En wordt het voor instanties eenvoudiger ons leven binnen te dringen. Bedrijven die bewust of onbewust te ver gaan, lopen het risico dat de persoonlijke relatie met de klant plotseling kan worden beëindigd.

 

Recht om vergeten te worden
De overwinning van de EU om Google te dwingen het ‘recht om te vergeten te worden’ toe te passen, geeft aan dat we als maatschappij op dit gebied grenzen aan het stellen zijn. Nieuwe ethische grenzen die we als maatschappij bepalen, moet onze angst om de controle te verliezen, overwinnen. Als bedrijven of organisaties te diep in ons leven komen, dient er een gegarandeerde stop ingebouwd te zijn: tot zover en beslist niet verder . . .

De dubbelzinnigheid van techniek, de ‘Yin’ en ‘Yang’, dwingt ons deze balans te definiëren. En te herdefiniëren.

 

 

Dit artikel verscheen origineel op www.datacentered.nl

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

AfbeeldingDell EMC Computer Systems (Benelux)

Edisonbaan 14 B

3439 MN Nieuwegein

www.netherlands.emc.com

www.datacentered.nl / www.emcblog.nl

netherlands@emc.com 

Afbeelding Afbeelding Afbeelding 

Meer nieuws

Afbeelding

 

 

Equalit: Samenwerkingsverband meerdere gemeenten

Bloggers