of 59080 LinkedIn

2015: go play!

AfbeeldingHet aardige van bloggen is, dat je af en toe kunt terugkijken naar wat je eerder over onderwerpen hebt geschreven. Zo heb ik mijn nieuwjaar-blogs van afgelopen jaren nog eens doorgelezen. En eigenlijk is er niet veel veranderd. Nog steeds zijn begrippen als cloud, big data en veiligheid actueel in onze professionele wereld van informatie. En in onze consumentenwereld zijn mobiel, social media en het Internet of Things ook nog steeds de belangrijkste drijvers van vernieuwing. Dus eigenlijk is er niet zoveel nieuws meer onder de zon. Digitaal is werkelijk normaal geworden.

Neemt de snelheid waarmee we innoveren intussen wat af? Hebben we de belangrijkste vernieuwingen wellicht gehad en is wat verder gebeurt slechts een verbetering en verbreding van de digitale omwenteling van het afgelopen decennium?  Er zijn genoeg mensen die denken in exponentiële groei, dat het elk jaar sneller gaat dan het jaar ervoor. De Singularity-universiteit gaat uit van deze exponentiële ontwikkeling van de techniek, waar een Wet van Moore in past.

 

Maar elke exponentiële groei is altijd eindig gebleken. Net zoals er economen waren die eind van de vorige eeuw, na tien jaar flinke groei, geloofden in een New Economy, de eeuwig groeiende economie. De recessie van de afgelopen jaren heeft laten zien dat die eeuwigheid niet zo lang duurde.

 

S-curve
Ik geloof meer in op- en neergaande golven. Exponentiële groei wordt meestal aanbeden door personen die het verleden niet kennen. Net zoals de economie op en neer gaat, gaan technische vernieuwingen langs S-curven. Iets komt langzaam op gang, blijkt succesvol, wordt door iedereen omarmd totdat de techniek volwassen en voor iedereen bereikbaar wordt en zich langzaam naar een eindstadium ontwikkelt. Tot een volgende S-curve zich aandient.

 

Vanuit dat gezichtspunt gezien, worden internet, mobiele techniek en data-analytics elk jaar weliswaar volwassener, maar het lijkt of het vooralsnog exponentieel gaat. De meeste digitale producten die op dit moment om ons heen worden aangeboden zijn niet echt nieuw meer. Alleen zijn ze zo doorontwikkeld dat ze interessant voor de consumentenmarkt worden. Vorige eeuw konden we al 3D-printen, alleen het was erg duur. Het internet der dingen bestond ook al, alleen het was nog erg duur. En een digitaal bestuurde auto was toen nog onbereikbaar voor een gewone consument.

 

De digitale kloof
Maar zodra een techniek normaal aan het worden is, is het wel zaak hier ook rap mee aan de slag te gaan. Innovaties moet je omarmen om niet een achterblijver te worden. En dat is wellicht de beste boodschap voor dit nieuwe jaar. Wie zich nog niet heeft gedigitaliseerd, mist de aansluiting bij onze maatschappelijke ontwikkeling. En heeft steeds minder toegang tot alle informatie en kennis die voorhanden is en komt.

 

We spreken ook wel over de digitale kloof die aan het ontstaan is. Met deze term wordt geen onderscheidt gemaakt tussen twee groepen, maar richt zich op verscheidene kloven op verschillende niveaus. Het gaat dan om motivatie, bezit, vaardigheden en gebruik van digitale hulpmiddelen. Sommige personen zijn nu eenmaal minder geïnteresseerd en gemotiveerd, bezitten minder digitale hulpmiddelen en hebben derhalve minder toegang tot de digitale wereld. Daarnaast verschilt het gebruik van de digitale wereld wezenlijk tussen hoog en laag opgeleiden, tussen zakelijke en niet zakelijke gebruikers en tenslotte tussen informatief gebruik versus vermaak.

 

Deze verschillen zien we ook bij organisaties. Het is niet meer van deze tijd geen website te hebben, geen e-mail en sociale media-accounts, geen mobiele telefoon etc. Maar niet alleen het hébben van die middelen is cruciaal, daar innovatief mee bezig blijven, is essentieel.  De creativiteit in de markt om alle nieuwe techniek op verrassende wijze in te zetten, is enorm. Daarom is er zoveel verandering om ons heen.

 

Dus is – zoals in mijn vorige blog ook al beschreven – verandering voorlopig de enige constante, ondank het feit dat ik niet geloof in exponentiële groei en veranderingen. Maar de S-curve van onze nieuwe beschikbare en goedkope techniek heeft in termen van Kondratieff normaal gesproken een looptijd van 50 jaar. Dus wat is begonnen met de internetbubbel begin 2000, zal pas vanaf 2025 gaan afvlakken. En dus schijnbaar exponentieel doorgaan de komende jaren.

 

Internet of Things
Begin 2000 namen we voorzichtig afscheid van de analoge wereld die 50 jaar de elektronica van de vorige eeuw heeft bepaald. Op dit moment is de digitale techniek zo volwassen geworden, dat zij het onze maatschappij mogelijk maakt om in rap tempo die techniek op werkelijk elk gebied te gaan inzetten. Tot nu toe passieve producten worden gedigitaliseerd en interactief. De basis voor het Internet of Things.

 

Thuis heb ik al lampen die via Wi-Fi en het internet weten wanneer ze moeten gaan branden. Via een commando van mijn iPhone of op geprogrammeerde tijdstippen, zoals zonsondergang en –opgang, aan en uit gaan of op aanwezigheidsregistratie. Naast slimme lampen ook slimme garagedeuren die opengaan als ik aan kom rijden of in de garage mijn auto start. Of een elektronische deur die weet of ik, of een ander voor de deur staat. En een camera die mij beelden stuurt als er onverwachte beweging in mijn huis is.

 

Nieuwjaarsboodschap
De nieuwe realiteit is allang aanwezig. De enige nieuwjaarboodschap die ik wil geven aan iedereen: speel er mee. Ga het proberen en experimenteer wat wel of niet waarde toevoegt aan uw leven of organisatie. Wees nieuwsgierig naar wat er allemaal kan. Wees niet bang dat u het niet direct begrijpt. Want u bent niet de enige. Leren gebeurt met vallen en opstaan. En besef dat degenen die het meest zijn gevallen en opgestaan, straks zóver voorlopen, dat u in de achterhoede terecht bent gekomen. En een kloof voor u ziet die steeds lastiger te overbruggen is.

 

Mijn leesadvies voor dit moment is het in 2015 vers verschenen boek Digital Destiny: How the new age of data will transform the way we work, live and communicate, geschreven door Shawn DuBravac in opdracht van de Consumer Electronics Association (CEA). De organisatie die jaarlijks de CES beurs in Las Vegas organiseert en deze week plaatsvindt. U zult de komende dagen in de pers wel weer veel horen over de nieuwste gadgets die daar als gebruikelijk weer in ruime mate worden gepresenteerd. Ik zou zeggen, geniet van al dit nieuws, volgend jaar zit het waarschijnlijk ingebouwd in allerhande zaken, waar u vandaag de dag nog geen weet van heeft. Een gezond, nieuwsgierig, lerend en vooral innovatief 2015.

 

Dit artikel verscheen origineel op www.datacentered.nl

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

AfbeeldingDell EMC Computer Systems (Benelux)

Edisonbaan 14 B

3439 MN Nieuwegein

www.netherlands.emc.com

www.datacentered.nl / www.emcblog.nl

netherlands@emc.com 

Afbeelding Afbeelding Afbeelding 

Meer nieuws

Afbeelding

 

 

Equalit: Samenwerkingsverband meerdere gemeenten

Bloggers