of 59221 LinkedIn

Sander Meinders

Sander Meinders is sinds 2004 actief voor Centric in verschillende rollen. Hij is onder andere nauw betrokken geweest bij de invoering van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) bij gemeenten. Daarnaast heeft hij zich bezig gehouden met het bevorderen van het gebruik van geografische informatie binnen Centric-oplossingen. Op dit moment richt hij zich op de vraag wat de nieuwe Omgevingswet betekent voor de informatievoorziening binnen gemeenten en omgevingsdiensten en hun dienstverlening aan burgers en bedrijven. Lees meer over de visie van Sander op basisregistraties, (geografische) informatie en de leefomgeving.

 

Lees meer 

  • De Friese Aanpak voor de Omgevingswet

    Reageer

    De Omgevingswet is onlangs uitgesteld, onder andere vanwege ‘complexe juridische aanpassingen’. De vertraging heeft ook gevolgen voor het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO). In een interview met Binnenlands Bestuur heeft demissionair minister Schultz van Haegen aangegeven dat zij na de zomer met een nieuwe datum komt. Die termijn moet volgens haar ook weer niet te ruim zijn, want dan gaan gemeenten ‘wellicht achterover hangen’.

  • Het Omgevingscollectief: alles voor een prettige leefomgeving

    Reageer

    Die Omgevingswet, daar krijgt dus echt iedereen mee te maken. Dat wist u ongetwijfeld al. Werkt u voor de overheid in het fysieke domein? Dan heeft ook u een hoop te doen, zoals u vorig jaar al hebt kunnen horen op talloze bijeenkomsten en congressen. Maar waar begin je?

  • Burgers en bedrijven brainstormen over een veilige samenleving

    Reageer

    Pas was ik bij de kick-off van de Innovatie Challenge Veilige Samenleving, een initiatief van BlomBerg Society waaraan Centric als partner verbonden is. Doel van de Challenge is het ontwikkelen van nieuwe antwoorden op actuele veiligheidsvraagstukken die burgers echt verder helpen. Met zes teams zijn we aan de slag gegaan.

  • Betrek ons bij het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO)!

    Reageer

    Op 29 augustus nam ik deel aan het door Blommestein Groep georganiseerde dinerdebat Omgevingswet. Centraal daarbij stond de vraag hoe stakeholders kunnen voorsorteren op het nieuwe speelveld in de fysieke leefomgeving. Ik vond het razend interessant om te horen hoe gemeenten, Omgevingsdiensten, het Ministerie van IenM en Rijkswaterstaat tegen de voorliggende uitdagingen kijken.

  • Gebruik de ruimte die de Omgevingswet u nu al biedt

    Reageer

    Wordt u weleens gevraagd of u al aan de slag bent met de Omgevingswet? Vooruitlopend op het moment dat de wet in werking treedt in het voorjaar van 2019 kan dat al op een aantal manieren. Verschillende gemeenten hebben de afgelopen tijd mooie voorbeelden laten zien van Omgevingsvisies en Omgevingsplannen. Ook zijn er diverse manieren voorbijgekomen om belanghebbenden nog meer te betrekken bij initiatieven in de fysieke leefomgeving.

  • Welke meerwaarde heeft de Omgevingswet voor uw organisatie?

    Reageer

    Collega Eelco Pet schreef er onlangs over: de Omgevingswet komt eraan. In 2018 is deze belangrijke stelselherziening van het omgevingsrecht een feit. Werkt u bij een gemeente aan de fysieke leefomgeving? Dan krijgt u met de nodige veranderingen te maken.

  • Hoe voorkom je toeslagfraude?

    Reageer

    Eind 2013 kondigde – inmiddels voormalig – minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten per brief een ‘Rijksbrede aanpak tegen fraude’ aan. Eind vorig jaar volgde een update over de voortgang daarvan. Heeft úw organisatie eigenlijk al stappen ondernomen? Een deel van die vermoedelijke miljarden aan jaarlijkse fraude vindt tenslotte plaats binnen uw gemeente, met uitkeringen en toeslagen.

  • BAG-inspecties bevroren, maar Centric-gemeenten zitten goed

    Reageer

    Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Het ministerie van Infrastructuur en Milieu controleert dat via BAG-inspecties. Maar wat blijkt? De BAG-inspecties vormen in de huidige vorm toch niet zo’n goed toezichtinstrument.

  • Werkt u al gebeurtenisgericht?

    Reageer

    Vorige week stond er in de haven van Scheveningen een schip in brand. Ik woon daar om de hoek. Ondanks het lekkere weer heb ik de ramen en deuren toch maar dicht gedaan. Samen met de hulpdiensten spelen gemeenten een belangrijke rol bij het bestrijden van dergelijke calamiteiten. Maar stel nu dat er behalve dat schip ook een loods of restaurant op de kade geheel of gedeeltelijk in vlammen was opgegaan. Dat zou gevolgen hebben voor de vastgoedregistraties. Die gebeurtenis had bovendien geleid tot weer andere gebeurtenissen die ook verwerkt moeten worden. Denk aan de sloop van het object en het verlenen van een bouwvergunning voor iets nieuws. ’n Ingewikkelde administratie! Of kan het ook automatisch?

  • Alle basisgegevens bij de hand

    Reageer

    Als u verwacht in deze blog een bruisende visie aan te treffen op een actueel thema op het gebied van de basisregistraties, dan moet ik u teleurstellen. Het gaat nu eens gewoon over een product. Want al zeg ik het zelf: we maken echt iets moois.

  • Een korte BAG-update

    Reageer

    Bent u betrokken bij de BAG in uw gemeente? Nu we zo’n anderhalf jaar in beheer zijn met de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), zijn er enkele ontwikkelingen waar ik het graag even met u over wil hebben. Zo heeft het Kadaster recentelijk een nieuwe conceptversie van het Processenhandboek BAG geplaatst op Kadaster.nl. De beschrijving van de voorgeschreven ‘gebeurtenissen’ in de BAG is daarmee weer helemaal actueel.

 

 

Antwerpseweg 8, 2803 PB Gouda 

0182 - 34 57 01 

info.pss@centric.eu

www.centric.eu/overheid

Bloggers

Whitepapers