of 59183 LinkedIn

Nieuwe rol gemeente vraagt om nieuwe allianties

Reageer

Gemeenten gaan meer samenwerken met allianties van marktpartijen, die ieder hun eigen expertise inbrengen op bijvoorbeeld data-analyse en software voor het sociaal domein.

Dat was een van de conclusies tijdens het Actualiteitendiner Informatiegedreven Overheid, georganiseerd door Centric en de Blommestein Groep op 21 november 2016.

 

Alles wordt IT

Drechtsteden zet sensortechnologie in om de problemen met het grondwater in Dordrecht op te lossen, vertelde de CIO van Drechtsteden, Ronald Mons: “We publiceren de data uit die sensoren, zodat iedereen kan meedenken over oplossingen. We doen dit samen met andere steden en netwerken, zoals de gemeente Amsterdam en met startups. We leren terwijl we het doen.”

Gemeenten zullen vaker opdrachten gunnen aan consortia van partijen die samen een oplossing bieden, zo was een conclusie tijdens het debat. Dat past in de ontwikkeling dat “alles IT gaat worden”, zei Ger Baron, Chief Technology Officer van de gemeente Amsterdam.

Baron noemt een voorbeeld uit zijn gemeente: “In Amsterdam zijn bezig met een aanbesteding voor doelgroepenvervoer, waarin we niet vragen om vervoer maar om een platform waarop mensen vervoer kunnen organiseren, met klanttevredenheid als belangrijke indicator. Daar wordt op ingeschreven door bijvoorbeeld een taxibedrijf in samenwerking met een platformbouwer.”

 

Innovatie voor de Omgevingswet

Innovatie gebeurt in samenwerkingsverbanden, zoveel werd duidelijk uit de discussie. Pierro Baas, commercieel manager Public bij Centric , vertelde dat Centric op deze manier bezig is met de Omgevingswet. “Wij werken samen met startups, om er achter te komen hoe we gemeenten straks het beste kunnen ondersteunen als de wet wordt ingevoerd.”

Deze manier van samen experimenteren en ontdekken kan ook goed werken voor andere aspecten van het werk van gemeenten, maar daar ziet Baas in de praktijk nog weinig van. “Ik zie wekelijks zo’n dertig aanbestedingen voorbijkomen waarin helemaal is dichtgetimmerd wat een gemeente van ons vraagt. Daar is geen ruimte voor innovatie.” Tijdens de discussie werden andere vormen van aanbesteding genoemd die wel ruimte bieden, zoals best value procurement.

 

Beter voor de burger

Tijdens het debat werd veel gesproken over het aanpassen en versnellen van de gemeentelijke ICT, zodat die beter aansluit bij de wensen van de samenleving. Met digitalisering verbetert de gemeente haar dienstverlening en dat is goed voor de inwoner als klant.

Om het daadwerkelijk beter te maken voor de inwoner als burger is echter meer nodig, stelde Miranda de Vries, burgemeester van Geldermalsen en lid van de VNG-commissie Dienstverlening & Informatiebeleid. Dan gaat het bijvoorbeeld om andere vormen van democratie, die beter aansluiten bij de participatiemaatschappij. Ook daar heeft de overheid nog flinke slagen te maken voordat ze echt optimaal kan aanhaken bij de informatiegedreven samenleving, besloten de aanwezigen.

 

Contactpersoon:

Silvia Thape, Communicatieadviseur
06 10 93 57 21 / silvia.thape@centric.eu

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

 

 

Antwerpseweg 8, 2803 PB Gouda 

0182 - 34 57 01 

info.pss@centric.eu

www.centric.eu/overheid

Meer nieuws

Whitepapers

Bloggers