of 59076 LinkedIn

Hondenpoep en ‘wisdom of the crowd’

Input van inwoners en bedrijven is uiterst waardevol voor beleidsmakers. Maar hoe bereik je die? Aan het woord is deze keer gastblogger Leonie van Civocracy, een nieuw online discussieplatform dat samenleving en politiek bij elkaar brengt voor constructieve discussie over prangende vraagstukken in de regio. Wat is bijvoorbeeld de beste plek voor dat hondenuitlaatveldje?

Gastblog geschreven door Leonie Kok-Tiddens.

 

Twee weten meer dan één. Nog sterker: onder de juiste omstandigheden is een groep mensen (‘crowd’) vaak slimmer dan zelfs de slimste mensen in de groep [1]. Door een besluitvormingsproces open te stellen voor alle mensen, krijgen we altijd een betere oplossing, dan als we alleen op ‘experts’ (bijv. beleidsmakers) vertrouwen [2]. Dit fenomeen is uitgebreid onderzocht en wordt de ‘wisdom of the crowd’ genoemd. Bijkomend voordeel is dat je groter draagvlak creëert door meer mensen te betrekken bij de besluitvorming.

 

Met de huidige technologische mogelijkheden, kunnen lokale overheden op een efficiënte manier input vragen van hun inwoners, ondernemers en organisaties, zodat ze gebruik kunnen maken van de ‘wisdom of the crowd’.

 

Wat heeft dit te maken met hondenpoep?

De gemeente Losser wil hondenbeleid opstellen en heeft haar inwoners om input gevraagd via online platform Civocracy.org. In plaats van een hondenbeleid dat vanachter het bureau van een beleidsmedewerker vorm krijgt, stelt Losser dit hondenbeleid samen op basis van ruim 50 constructieve reacties (zie Hondenbeleid Losser en het artikel in Tubantia). Mensen hebben duidelijk aangegeven op welke plekken veel overlast is en wat mogelijke oplossingen zouden kunnen zijn. Het geld voor de hondenuitlaatvelden en afvalbakken komt dan op de juiste plek terecht. Missie geslaagd! Bij een goede uitvoering zullen hondenbaasjes in de toekomst met minder tegenzin hondenbelasting betalen en zal er hopelijk ook minder overlast zijn van hondenpoep. Iedereen blij.

 

Wat zijn nou die ‘juiste omstandigheden’?

Hier is nog meer onderzoek voor nodig, maar het is in elk geval van belang om een diverse groep mee te laten denken.

 

Natuurlijk zijn er ook inspraakavonden. Maar de ervaring leert dat daar vaak dezelfde soort mensen op af komen. Meestal wat oudere, blanke mannen. Eerlijk gezegd, ben ik zelf (blanke vrouw van middelbare leeftijd) nog nooit naar een inspraakavond geweest. We hebben twee jonge kinderen en we hebben al vaak genoeg oppas nodig. Terwijl ik best een mening heb over bepaalde zaken die zich afspelen in ons dorp op het platteland van Twente. Zittend op de bank, met een iPad op schoot, wil ik me graag even verdiepen in de materie en mijn bijdrage leveren aan een discussie.

 

Door internet in te zetten, bereik je een grotere, meer diverse groep mensen. Jongeren zijn bijvoorbeeld gewend om alles via internet te doen. Maar ook ouderen zijn steeds vaker en op steeds oudere leeftijd, vaardig genoeg op internet.

 

Daarnaast speelt de keuze van het onderwerp ook een rol. Hondenpoep mag dan misschien niet het meest verheffende voorbeeld zijn, maar het ráákt mensen wél!

 

  • [1] Crowdocracy, The End of Politics, Alan Watkins & Iman Stratenus, blz. 105
  • [2] Crowdocracy, The End of Politics, Alan Watkins & Iman Stratenus, blz. 99
Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

 

 

Antwerpseweg 8, 2803 PB Gouda 

0182 - 34 57 01 

info.pss@centric.eu

www.centric.eu/overheid

Meer nieuws

Het Omgevingsdashboard

Zaakgericht werken, klantgericht werken

Whitepapers

Bloggers