of 59221 LinkedIn

Efficiëntere bijstandsaanvraag in gemeente Groningen

Reageer

De gemeente Groningen ontvangt aanvragen voor een bijstandsuitkering voortaan elektronisch via het UWV. De automatische verwerking betekent minder handelingen voor professionals en een efficiënter aanvraagproces.

De dienstverlening van uitkeringsinstantie UWV verloopt steeds meer via het digitale platform werk.nl. Het digitale voorkeurskanaal laat burgers hun zaken eenvoudig vanuit huis regelen wanneer het hen uitkomt, zonder dat zij daarvoor bij een instantie langs hoeven.

 

Voortaan worden digitale bijstandsaanvragen via werk.nl automatisch doorgestuurd naar de gemeente Groningen. De oplossing van Centric voor het sociaal domein is daarvoor uitgebreid. Bij ontvangst van een aanvraag worden diverse gegevens geautomatiseerd overgenomen en een werkproces aangemaakt, als startpunt van de verdere beoordeling door een professional bij de gemeente.

 

Eenmalige uitvraag, meervoudig gebruik
Dankzij de automatische verwerking van digitale bijstandsaanvragen hoeven burgers hun gegevens slechts eenmalig op te geven, waarna die meervoudig gebruikt en gedeeld kunnen worden binnen de overheid. Hiermee geeft de gemeente Groningen invulling aan de Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen (WEU).

 

Het automatisch overnemen van gegevens die digitaal beschikbaar zijn, betekent dat professionals minder tijd kwijt zijn met het invoeren van gegevens. Daardoor vermindert de kans op fouten en verlopen de intake en het aanvraagproces efficiënter.

 

Pilotgemeente Groningen in productie met UWV-koppeling
De gemeente Groningen heeft de koppeling met het UWV onlangs na een succesvolle test in productie genomen. Hans Julsing, directeur Inkomensdienstverlening gemeente Groningen: “Groningen is een ICT-stad en als gemeente willen wij daar graag een steentje aan bijdragen. ‘Innovatie door ICT’ is daarom ons motto. Met de elektronische koppeling met het UWV slaan we twee vliegen in één klap; de dienstverlening aan de burger is sneller en betrouwbaarder en doordat het proces voor een belangrijk deel geautomatiseerd gaat, scheelt dat de gemeente veel werk.”

 

Met de elektronische verwerking van bijstandsaanvragen bouwt de gemeente verder aan haar digitale bereikbaarheid en efficiënte dienstverlening aan inwoners, zoals met de volautomatische aanvraag voor bijzondere bijstand. Ook andere gemeenten profiteren van de ervaringen tijdens het testtraject van pilotgemeente Groningen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

 

 

Antwerpseweg 8, 2803 PB Gouda 

0182 - 34 57 01 

info.pss@centric.eu

www.centric.eu/overheid

Meer nieuws

Bloggers

Whitepapers