of 59232 LinkedIn

Huib van Essen

Huib van Essen is manager Verkeer bij onderzoeks- en adviesbureau CE Delft. Zijn primaire aandachtsveld betreft duurzame mobiliteit en daarbinnen in het bijzonder klimaatbeleid en de economische kant van milieubeleid voor verkeer.

  • Nederlanders reizen niet méér maar juist minder met de auto

    4 reacties

    Zo heel af en toe gaan natuurwetten op de schop. Erik Verlinde publiceerde onlangs zijn nieuwe theorie over zwaartekracht en zwarte gaten. De wereld van natuurkundigen in rep en roer. Ook in het verkeersveld is het tijd voor een paradigmawisseling. Verkeersgroei blijkt namelijk niet langer een natuurverschijnsel. De theorie van de eeuwige autonome groei van het autoverkeer moet op de schop.

  • Parijs luidt een nieuwe fase in

    2 reacties

    Met het klimaatakkoord van Parijs is de strijd tegen klimaatverandering in een volgende fase beland. Een fase van grote veranderingen en nieuwe kansen. De al snel groeiende vraag naar duurzame innovaties zal enorm worden aangejaagd. Van overheden – lokaal, provinciaal en nationaal – vraagt dat een ommekeer in het denken: duurzaam is de nieuwe standaard.

  • CO2-reductie: Rijk blinkt uit in aanmoedigen

    Reageer

    De energietransitie heeft momenteel niet te klagen aan een gebrek aan belangstelling. Er is volop aandacht voor in de media, er zijn dagelijks conferenties, werksessies en informatieavonden over en het wemelt van de (lokale) initiatieven. Betekent dit dat de transitietrein nu eindelijk voldoende op stoom is gekomen?

  • Stekker eruit of stekker erin?

    2 reacties

    De verkoop van elektrische auto's begint net lekker aan te trekken, gaan er al weer stemmen op om de belastingvoordelen van deze auto's af te bouwen. Eén van de argumenten daarbij is dat veel semi-elektrische auto's in de praktijk wel erg veel kilometers op benzine rijden. Het zou helpen als gemeenten niet zo moeilijk doen over laadpalen.

  • Olympisch kampioen fietsbeleid

    2 reacties

    Succes begint met ambitie. Of het nu gaat om Olympisch kampioen worden, je eigen bedrijf beginnen of de eerste man op de maan zetten. Voor fietsbeleid is het niet anders. Een gemeente die een ongezonde, gevaarlijke, vervuilde, slecht bereikbare stad wil inruilen voor het tegendeel zal zich een ambitieus fietsdoel moeten stellen.