of 59236 LinkedIn

Douwe Jan Elzinga

Douwe Jan Elzinga studeerde geschiedenis en rechten aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij promoveerde in 1982 en werd hoogleraar Staatsrecht in 1985. Sinds 2004 is hij tevens hoogleraar aan de Universiteit van Aruba. Van 1998 tot 2000 trad hij op als voorzitter van de Staatscommissie Dualisme en lokale democratie.
Zijn eerste column in Binnenlands Bestuur verscheen in de herfst van 1978. Hij schreef een tiental boeken en handboeken over staatsrecht, politiek en bestuur. Het belangrijkste deel van zijn prijzenkast bestaat echter uit de drie zilveren kruisjes die hij behaalde in de Elfstedentochten van 1985, 1986 en 1997.

  • Uitdaging groot voor Ollongren

    Reageer

    In vergelijking tot andere beleidsterreinen is de taakstelling van Binnenlandse Zaken (BZK) in het nieuwe regeerakkoord nogal beperkt en dat geldt eveneens voor de voorziene wetgeving. In zekere zin kan deze opmerkelijk beperkte taakstelling als een ‘blessing in disguise’ worden gezien. 

  • SP rommelt ook met wachtgeld

    3 reacties

    Minister Plasterk intervenieert ten aanzien van de afdrachtregeling van de SP. Die interventie is volkomen terecht. SP-ers ondertekenen een cessieovereenkomst, de partij levert die overeenkomst in bij diverse overheden. Daardoor worden salarissen en vergoedingen door overheden rechtstreeks overgemaakt naar de partijkas.

  • Ingrijpen Rijk in Wmo 2015 dubieus

    Reageer

    In de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 wordt een onderscheid gemaakt tussen algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen. Uitgangspunt is dat burgers op verzoek gebruik kunnen maken van algemene voorzieningen, bijvoorbeeld voor huishoudelijke hulp. 

  • Vertrouwenscommissie is failliet

    2 reacties

    In de Volkskrant schrijft collega Wim Derksen dat de vertrouwenscommissie het ‘ultieme achterkamertje’ is. In beslotenheid wordt bedisseld wie de nieuwe burgemeester wordt. Deze keuze wordt zelden nog gecorrigeerd op het nationale niveau en dat betekent dus dat de gemeenteraad er maximaal over gaat. Van enige transparantie is echter geen sprake en we moeten er daarom dankbaar voor zijn dat er af en toe iemand is die komt melden wat er precies in die commissies gebeurt. Dat lekken is weliswaar strafbaar, maar volgens Derksen is het stelsel van de vertrouwenscommissies werkelijk niet meer van deze tijd. 

  • Ministerschap Plasterk een fiasco

    Reageer

    Bij het aantreden van Ronald Plasterk praatte ik de aanstaande minister bij over de staat van openbaar bestuur en de uitdagingen die aanstaande waren. In dat gesprek passeerden vele thema’s de revue, maar een belangrijk accent vormde de toen komende decentralisaties. 

  • Ontslagbesluit onaantastbaar

    Reageer

    In Deventer is een opmerkelijke politieke situatie ontstaan. Vanwege financiële overschrijdingen bij het filmtheater De Viking verloor D66-wethouder Hartogh Heys het vertrouwen van de coalitiepartners. Hij trad af en de D66-fractie trok de steun voor het college in. Vervolgens diende D66 – samen met de oppositiepartijen – een motie van wantrouwen in tegen de andere drie wethouders. 

  • Wild-west cultuur bij herindeling

    Reageer

    De provincie Limburg wil dat de gemeenten Heerlen en Landgraaf fuseren. Beide gemeenten hebben allerlei varianten van fusie en samenwerking besproken. Begin 2017 stelden de beide colleges een fusie voor, maar de gemeenteraad van Landgraaf stak daar een stokje voor. Het college viel om die reden en sinds begin maart is er in Landgraaf een nieuw college. 

  • Vervolging ministers onmogelijk

    Reageer

    In het corruptie-dossier rond het autobedrijf Pon duikt de naam op van VVD-minister Kamp en wel in zijn hoedanigheid als toenmalig minister van Defensie. Wat is de positie van ministers in dit soort strafprocessen? Minister Kamp liet zijn uit Duitsland ingevoerde Audi TT keuren bij Pon en ontving een financieel voordeel op de navigatie. Het zou gaan om een minimale faciliteit van enkele honderden euro’s. 

  • Te weinig heteronomie in formatie

    Reageer

    Herman Tjeenk Willink is benoemd tot informateur. Het verloop van de formatie tot nu toe werpt een scherp licht op de werking van de nieuwe procedure waarbij de Tweede Kamer in autonomie een regering probeert te vormen. Dat de kabinetsformatie zich uiterst moeizaam voortsleepte, heeft als belangrijkste oorzaak een opzichtig gebrek aan heteronomie in het proces. 

  • Verander taakstelling gemeenten

    Reageer

    ‘Gemeenteraden hebben zich uit het publieke hart laten verjagen’, schrijft de griffier van Almere Jan Dirk Pruim in BB 09. Er moet aan betekenisvolle verbeteringen worden gewerkt om het tij te keren. Daarbij bieden experimenten het belangrijkste aanknopingspunt. 

  • Kaderstelling moet scherper

    Reageer

    Het aantal bevoegdheden van de colleges van burgemeester en wethouders is de afgelopen jaren spectaculair gegroeid. Als wordt gekeken naar het budget van de gemeenten dan is die groei meer dan 100 procent. Tegelijkertijd is de controlerende positie van de gemeenteraden aanzienlijk zwakker geworden. De kloof die daardoor ontstaat wordt steeds groter en vereist aandacht en zorg. 

  • Commissie Remkes nog onzichtbaar

    Reageer

    Begin dit jaar is de staatscommissie-Remkes ingesteld. De staatscommissie bestudeert de werking van het parlementaire stelsel. De staatscommissie zou een dialoog met de samenleving aangaan, maar vooralsnog is het akelig stil rond de commissie en ook overigens rijst de vraag hoe kansrijk de missie van Remkes en de zijnen is. 

  • Wet-ARHI verdient aanpassing

    Reageer

    Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken publiceerde op 27 juni 2013 een brief waarin het nationale herindelingsbeleid werd aangescherpt. De aanscherping zou gaan gelden voor gemeentelijke herindelingen die na 1 januari 2106 hun beslag gingen krijgen. Onderdeel van die aanpassing was een sterkere rol van de provincie.

  • Handig gebruik van Rekenkamer

    Reageer

    Twee jaar geleden werd ik toegevoegd aan de Rekenkamercommissie Almelo met als opdracht om het horizontaal toezicht in het sociaal domein vorm en inhoud te geven. Met stoom en kokend water kregen de gemeenten in 2015 een budgetverhoging van ongeveer 40 procent. De snelheid van het decentralisatieproces was zo groot dat nauwelijks goed kon worden nagedacht over kaderstelling en controle. Voor de gemeenteraden was het een geweldige ‘tour de force’. 

  • Overboeking naar SP-kas kan stoppen

    7 reacties

    Vrijwel alle Nederlandse gemeenten maken de vergoedingen van SP-raadsleden rechtstreeks over naar de partijkas van de SP. SP-ers leveren overeenkomsten van cessie in en de gemeenten voeren die uit omdat ze onvoldoende aanknopingspunt hadden om dat te weigeren.