of 59100 LinkedIn

Douwe Jan Elzinga

Douwe Jan Elzinga studeerde geschiedenis en rechten aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij promoveerde in 1982 en werd hoogleraar Staatsrecht in 1985. Sinds 2004 is hij tevens hoogleraar aan de Universiteit van Aruba. Van 1998 tot 2000 trad hij op als voorzitter van de Staatscommissie Dualisme en lokale democratie.
Zijn eerste column in Binnenlands Bestuur verscheen in de herfst van 1978. Hij schreef een tiental boeken en handboeken over staatsrecht, politiek en bestuur. Het belangrijkste deel van zijn prijzenkast bestaat echter uit de drie zilveren kruisjes die hij behaalde in de Elfstedentochten van 1985, 1986 en 1997.

  • Overboeking naar SP-kas kan stoppen

    7 reacties

    Vrijwel alle Nederlandse gemeenten maken de vergoedingen van SP-raadsleden rechtstreeks over naar de partijkas van de SP. SP-ers leveren overeenkomsten van cessie in en de gemeenten voeren die uit omdat ze onvoldoende aanknopingspunt hadden om dat te weigeren. 

  • Nederland dekoloniseerde niet echt

    Reageer

    Op 16 februari promoveerde Ry ond Santos do Nascimento aan de Universiteit van Aruba, na eerder (16 december) op hetzelfde geschrift te zijn gepromoveerd in Groningen. Het resultaat van dit ‘double doctorate’ is een kloek en opmerkelijk boek over de grondslagen van het Koninkrijk der Nederlanden.

  • Beloon fusie partijen met zetelbonus

    1 reactie

    Het debat met premier Rutte en minister Van der Steur over de ‘bonnetjesaffaire’ trok veel kijkers. Het opvallendste onderdeel van de eerste parlementaire termijn was de ellenlange inbreng met maar liefst zeventien woordvoerders. Eenieder herhaalde min of meer de vorige spreker. Veel burgers zullen er met stijgende verbazing naar hebben gekeken. Hoe kan worden voorkomen dat ook in volgende regeerperiodes versplintering de overhand gaat krijgen?

  • Bestrijden fractiedeling benepen

    2 reacties

    Op 7 december van het vorig jaar – vlak voor het kerstreces – besloot de Tweede Kamer tot maatregelen tegen fractiesplitsing. Op voorstel van de werkgroep Fractievorming – onder voorzitterschap van het SGP-Kamerlid Bisschop – werd besloten om afgesplitste Kamerleden te korten op hun spreektijd, ondersteuning en budget.

  • Autonomie bij kiezen fractienaam

    Reageer

    Tientallen partijen – ook veel nieuwe – hebben zich aangemeld voor de verkiezingen van de Tweede Kamer. En dan doet zich altijd het verschijnsel voor dat volksvertegenwoordigers zich willen aansluiten bij nieuwkomers. In de gemeenteraad van Veenendaal wilde een uit de D66-fractie getreden raadslid verder bij de nieuwe partij DENK.

  • Noodbevel ‘Zwarte Piet’ deugde niet

    Reageer

    Na de verkiezing van Donald Trump wordt ook in ons land gezocht naar ‘boze burgers’. Staat Nederland bij de verkiezingen van volgend voorjaar een vergelijkbare politieke ‘walk over’ te wachten? 

  • Privacy-lek in sociaal domein

    3 reacties

    Artsen, therapeuten en andere hulpverleners hebben een goed geregeld beroeps geheim. Omdat deze professionals in de meeste gevallen alleen werken, is de privacy van hun patiënten en cliënten ook feitelijk goed geborgd. Waar er teamoverleg is over patiënten, wordt de privacy via speciale regels en protocollen beschermd.

  • SP-afdracht deugt niet

    1 reactie

    NRC Handelsblad berichtte op 16 oktober dat de SP veruit de rijkste politieke partij van ons land is. Per 31 december 2015 had de partij 10 miljoen euro in de partijkas. De VVD bezat er 6 miljoen en CDA en PvdA respectievelijk 3,8 en 1,5 miljoen euro. Het grote verschil wordt veroorzaakt door de afdrachten van SP-volksvertegenwoordigers en SP-bestuurders.

  • Integriteit ambtenaren onderbelicht

    1 reactie

    De integriteit van politici en bestuurders heeft de laatste tijd ruime belangstelling en aandacht. Vrijwel iedere week is er in het openbaar bestuur wel een ‘akkefietje’ op dit terrein. Er is geen enkel ander Europees land waar zo veel politici en bestuurders op kwesties van integriteit sneuvelen als in ons land, waardoor het erop gaat lijken dat Nederland zich ontwikkelt tot het ‘Sodom en Gomorra’ van de Europese Unie.

  • Politieke hutspot voor kiezer

    Reageer

    Collega Erik Jurgens schrijft in een column (zie de website van het Montesquieu Instituut) dat het invoeren van kiesdrempels geen enkele bijdrage kan leveren aan het vraagstuk van de regeringsvorming.

  • Burgemeester als pouvoir neutre

    2 reacties

    De Kroonbenoeming van de burgemeester verdwijnt uit de Grondwet. Althans dat is de bedoeling. Het voorstel is in eerste lezing aangenomen, na de verkiezingen in 2017 moet er in de tweede lezing in de Eerste en Tweede Kamer een tweederde meerderheid worden behaald. Er is een gerede kans dat dit gaat lukken, maar dan moet er wel goed worden nagedacht en verstandig worden geopereerd.

  • Troonrede moet helemaal anders

    1 reactie

    Bij de troonswisseling was er de gelegenheid om Prinsjesdag aan te passen aan de moderne tijd. Helaas is dat toen achterwege gebleven, maar het zou alsnog moeten plaats vinden. Koning Willem-Alexander leest op de derde dinsdag in september de jaarlijkse beleidsvoornemens voor van het kabinet-Rutte II. Het gaat hier om een lange traditie en op zichzelf genomen is er alle reden om goede tradities in ere te houden.

  • Opheffen gemeente geen optie

    2 reacties

    Peter van Lieshout – hoogleraar in de theorie van de zorg – bepleit een verdergaande decentralisatie naar gemeenten, zowel in het sociaal domein als ten aanzien van het economisch beleid.

  • Fout begin democratie nieuwe stijl

    Reageer

    In de herfst van 2014 vroeg senator Loek Hermans om de instelling van een staatscommissie die het parlementair stelsel moet gaan bekijken. Nu – twee jaar later – vragen de voorzitters van Eerste en Tweede Kamer aan premier Rutte om met die instelling voortgang te maken.

  • Alternatief autonomie en medebewind

    1 reactie

    Collega Solke Munneke schreef op 22 mei jongstleden in de Gemeentestem dat de aandacht niet alleen gericht moet zijn op het herstel van de klassieke decentrale autonomie. Er moet vooral ook worden gekeken naar de vrije marges binnen het medebewind. En dan vooral naar de vraag of die vrijheid meer waarborgen behoeft, want nu is een en ander geheel afhankelijk van de luimen van de nationale politiek.