Zutphen zet risico’s azc op rij
De risicoanalyse is door bureau Beke gemaakt in opdracht van gemeente Zutphen en het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Onder bewoners is een vragenlijst naar mogelijke risicovolle omstandigheden en locaties uitgezet en er zijn interviews met inwoners en experts gevoerd.
Zutphen heeft als eerste Nederlandse gemeente een verkenning gemaakt van de risico’s rondom een nog te openen asielzoekerscentrum. Angsten en onveiligheidsgevoelens van omwonenden van een azc vormen de basis van de analyse.
Woonwijk
De risicoanalyse is door bureau Beke gemaakt in opdracht van gemeente Zutphen en het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Onder bewoners is een vragenlijst naar mogelijke risicovolle omstandigheden en locaties uitgezet en er zijn interviews met inwoners en experts gevoerd. Verder is gekeken naar ervaringen rondom andere azc’s en is een studie verricht naar wat in literatuur wordt genoemd als mogelijke risico’s rondom asielzoekerscentra en hun bewoners.
Impact
Het gemeentebestuur besloot tot de risicoanalyse vanuit het besef dat het openen van een azc in een woonwijk veel impact heeft op de woonomgeving en de omwonenden. Vooruitlopend op de opening van het azc voor 759 vluchtelingen – in juli dit jaar – ‘is verbinding houden met elkaar en waar mogelijk samen optrekken, onder andere in een omwonendenoverleg, essentieel’, aldus de gemeente.
Rondhanggedrag
Als één van de risico’s wordt het rondhanggedrag van azc-bewoners bestempeld, onder andere voortkomend uit verveling. De oplossing moet volgens de analyse vooralsnog worden gezocht in monitoring. Daarvoor wordt een beheergroep geformeerd die de overlastrisico’s, zoals mogelijke hangplekken, looproutes en verkeersveiligheid gaat monitoren. De groep bestaat straks uit een vertegenwoordiger van de gemeente, de wijkagent, het COA, de brandweer en een vertegenwoordiger van de omwonenden. Om een ander veelgenoemd risico, drugshandel op het azc-terrein, tegen te gaan moet er cameratoezicht komen op het azc-terrein.
Verkeersoverlast
Ook verkeersoverlast rondom het azc scoort hoog als risicofactor. Verwacht wordt namelijk dat wandelende asielzoekers gebruik gaan maken van de rijweg, omdat er geen andere mogelijkheid is. Dat leidt tot onveilige situaties. Als oplossingsrichting wordt gedacht aan het aanleggen van een trottoir langs de weg en op het azc-terrein.
Avondklok
Als de voorgestelde maatregelen tegen overlast onverhoopt niet blijken te werken, is er een arsenaal aan ‘potentieel interessante’ oplossingsrichtingen waarop zou kunnen worden gegrepen. Daarbij valt de maatregel op als gemeente de samenstelling van azc-bewoners vast te leggen: 80 procent gezinnen of samenlevende mensen en maximaal 20 procent alleenstaande mannen. Gesuggereerd wordt verder onder andere het maken een Whatsapp-groep voor overlastmelding van azc-bewoners. De door sommige omwonenden voorgestelde oplossing van het instellen van een avondklok voor azc-bewoners – tussen 22.00 en 07.00 uur mag een azc-bewoner zich niet buiten het terrein begeven – heeft de schaduwlijst niet gehaald.
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Verder gelden er regels voor de openbare orde wat geen verstoringen mag opleveren; verveling is geen acceptatie voor verstoring!