Advertentie

'Zeeland van 13 naar 6 gemeenten'

De Zeeuwse Statenfractie van GroenLinks wil het aantal gemeenten in Zeeland terugbrengen van 13 naar maximaal 6. Opschaling is volgens GroenLinks noodzakelijk, omdat het rijk steeds meer taken decentraliseert. De Statenfractie neemt in een initiatiefvoorstel een voorschot op welke gemeenten met elkaar samen zouden moeten.

06 augustus 2013

De Zeeuwse Statenfractie van GroenLinks wil het aantal gemeenten in Zeeland terugbrengen van 13 naar maximaal 6. Opschaling is volgens GroenLinks noodzakelijk, omdat het rijk steeds meer taken decentraliseert.

Samenvoeging Vlissingen en Borssele

De Statenfractie neemt in een initiatiefvoorstel een voorschot op welke gemeenten met elkaar samen zouden moeten. Die selectie is tot stand gekomen op basis van overeenkomsten. Zo ziet de partij de havenactiviteiten als verbindende factor voor samenvoeging van Vlissingen en Borsele en voor Zeeuws-Vlaanderen is de kanaalzone bepalend. Op die manier ontstaan zes gemeenten: Goes, Kapelle en Reimerswaal (70.000 inwoners); Middelburg, Veere en Noord-Beveland (76.000 inwoners); Schouwen-Duivenland en Tholen (60.000 inwoners); Sluis tot kanaalzone (35.000 inwoners); Terneuzen vanaf kanaalzone en Hulst (71.000 inwoners) en Vlissingen en Borssele (67.000 inwoners).

Minder raadsleden, wethouders en burgemeesters

Het model levert volgens GroenLinks een aanzienlijke kostenbesparing op, omdat er gemeentehuizen kunnen worden afgestoten, er tot 15 procent minder personeel nodig is, er zeven burgemeesters minder nodig zijn en het aantal raadsleden van 252 naar 196 gaat. Ook zijn er minimaal tien wethouders minder nodig.

Krachtige ambtelijke organisaties

Volgens GL-fractievoorzitter Leen Harpe is er alleen in een groter verband in Zeeland voldoende ambtelijke en bestuurlijke kwaliteit om onder andere de zorgtaken aan te kunnen. Een tweede optie is wat hem betreft het zogeheten eilandenmodel, waarbij de gemeentegrenzen vooralsnog intact blijven maar de ambtelijke organisaties al wel onder één dak worden gebracht. Zo moeten vier krachtige ambtelijke organisaties ontstaan: Walcheren, De Bevelanden, Zeeuws-Vlaanderen en Schouwen-Duivenland met Tholen.

Burger aan de slag

Een derde, minder uitgewerkt model is qua gebiedsindeling hetzelfde, maar geeft veel meer bevoegdheden aan de burger, dorps- en wijkraden. Door met name de uitvoering aan burgers over te laten, zou veel geld kunnen worden bespaard.

Goede partner is groot

Provinciale Staten van Zeeland zijn voornemens na de zomer te spreken over de gewenste bestuurlijke inrichting van de provincie. Het college heeft toegezegd met een voorstel te komen. GroenLinks motiveert het  initiatiefvoorstel verder met een verwijzing naar het kabinetsbeleid. Naast minder provincie wil het kabinet Rutte II het aantal gemeenten fors verminderen. Volgens verantwoordelijk minister Plasterk is opschaling nodig, omdat gemeente alleen dan een goede partner kunnen zijn voor organisaties als zorginstellingen, financiële risico’s kunnen dragen en beschikken over voldoende kennis en capaciteit. Om diezelfde redenen wil GroenLinks ook de gemeentelijke kaart betrekken bij de discussie.

Binnen jaar eindconcept

Wat GroenLinks betreft wordt er door de provincie een keuze gemaakt uit de drie opties, om vervolgens het overleg te openen met de gemeentebesturen. Het streven is om voor het zomerreces van 2014 een plan van aanpak te hebben.

Reacties: 16

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Koos / leidinggevende
Waarom zo vasthouden aan provinciegrenzen?

Zeeuws-Vlaanderen, Walcheren + Bevelanden, Schouwen-Duiveland + Goeree-Overflakkee en Tholen + West Brabant.

Of dacht Groen Links dat de provincie Zeeland nog een lange levensduur zou hebben?
Kritikus / Geen Hagenees
Onder Leen Harpe is GroenLinks Zeeland afgegleden naar een ordinair mediageil aandachtspartijtje.
hedges / AO/IC medewerker afd. MO
Ook hier zie ik weer de hardnekkige verdraaiing dat ambtenaren (en bestuurders) in een kleinere gemeente minder kwaliteit zouden leveren dan in een grote gemeente. Het gaat om de schaalgrootte, niet om de kwaliteit van de mensen.
Hannes Haganum / kritisch lezer
GroenLinks is zo elitair en heeft zich zover van de bevolking verwijderd, dat ze nu zelf dreigen te verdwijnen.Het is een instrumentale partij geworden waar de inspiratie en bevlogenheid uit verdwenen zijn. Het is gewoon belangrijk dat een bestuur dichtbij de mensen staat en dat raadsleden en wethouders aanspreekbaar zijn,

K. de Beer / organisatie adviseur
Als er in Zeeland iets zou moeten wijzigen, moet het steviger dan dit. Mijn idee is om Provincie en Gemeenten in een organisatie op te laten gaan. Pas dan worden schaalvoordelen optimaal benut en wordt bestuurlijke drukdoenerij geelimineerd. De burger zal hiervan de winnaar worden.
H.D. Eleveld / directeur / interim-manager
Zo gaat het dus altijd maar weer. Om mee te kunnen spreken laat menig bestuurder zich verleiden om schaalvergroting te bepleiten, vaak met irrelevante argumenten.



De gemeente is van oudsher een sociaal-culturele gemeenschap met daaraan gerelateerde taken. Aanvankelijk op het terrein van openbare orde en veiligheid, vervolgens welzijn, woningbouw, werklozenzorg. Recenter is het meewerken met het rijk ten tonele verschenen.

de komende decentralisaties spelen zich vooral af op terreinen die de gemeente kent of kende, ook toen de meeste gemeenten nog veel kleiner waren.



En hoe dan ook is de relatie met havenactiviteiten of eilanden voor het verlenen van thuiszorg niet het meest relevante criterium.



Mij rest eigenlijk alleen de vraag WAAROM schaalvergroting vaak als oplossing wordt gezien voor een probleem dat meestal nauwelijks omschreven lijkt.
hedges / AO/IC medewerker afd. MO
@eleveld: het probleem is dat het rijk eerst bedenkt dat rijks- en provincietaken beter door gemeenten gecoördineerd kunnen worden omdat die dichter bij de burgers staan. Maar ze vergeten daarbij dat veel gemeenten zo klein zijn (lees: zo weinig medewerkers hebben of zo'n klein eigen werkgebied hebben) dat ze wel moeten gaan samenwerken of opschalen om deze enorme taken goed te kunnen gaan regisseren. De gemeentebestuurder laat zich niet verleiden tot schaalvergroting, maar wordt daartoe door het rijk gedwongen. Ik zou zeggen: voor taken die een (boven)regionaal organisatieniveau en eenduidige beleidskaders nodig hebben zouden lokale gemeenten niet individueel verantwoordelijk gesteld moeten worden.
Niels / Ambtenaar
Het lijkt mij dat hier ook wordt geprobeerd om Terneuzen klein te houden...
Kritikus / Geen Hagenees
Grappig, dat een partij die duurzaamheid en groen als speerpunten kent, een bestuurlijke indeling maakt op basis van economische criteria.

Waarmee maar weer eens is aangetoond dat deze splinter eigenlijk geen idee heeft waartoe zij op aarde is.

Eén voordeel van dit voorstel tot schaalvergroting: GL heft zichzelf op.
Jan / teamleider
Een goede opschaling die navolging verdient door ook de provincies samen te gaan voegen.
Frank van den Hoven / Redacteur
Het is altijd makkelijk om de boodschapper af te branden. Maar gemeenten hebben de laatste decennia nu eenmaal meer én complexere taken erbij gekregen en dat proces zet zich de komende tijd door. Dat kan een gemeente-tje van 10.000 tot 30.000 niet zelfstandig meer behappen. Veel gemeenten van die grootte geven dat zelf ook aan.



Een Pavlovreactie is dan vaak dat men niet wil fuseren maar wel wil samenwerken. Dat klinkt sympathieker en men kan zelfstandig blijven, wat kennelijk gunstig wordt geacht. Maar ook dat is betrekkelijk. Vervolgens klagen velen nl. over de stroperigheid, bestuurlijke drukte en beperkte democratische legitimiteit van die samenwerkingsverbanden.



Het lijkt me nuttig als n.a.v.. de kabinetsplannen alle provincies een rapport laten opstellen door een onafhankelijke commissie (om het Pavlov-verwijt te voorkomen dat de provincie iets 'doordrukt'), zodat we het landelijk in een keer goed doorpakken en er dan ook weer een paar decennia tegen kunnen, bestuurlijke rust creëren en niet telkens bij ieder regionaal rondje herindelingen die discussies opnieuw hoeven voeren en de wielen opnieuw hoeven uitvinden. Kijk eens hoe recentelijk de provincies Groningen, Friesland en Brabant dat hebben gedaan. Lees voor u tot uw (voor)oordeel komt nu eerst eens de rapporten op respectievelijk http://www.provinciegroningen.nl/actueel/dossier … op http://www.fryslan.nl/3632/meer-burger-minder-ov … en op http://www.brabant.nl/politiek-en-bestuur/samenw … met regionale rapporten voor http://www.brabant.nl/actueel/nieuws/2013/maart/ … voor http://www.vng.nl/files/vng/rapport_midden_braba … voor http://nobrabant.vvd.nl/-docs-/47862/download.pdf en voor http://www.brabant.nl/Actueel/Nieuws/2013/Mei/Sp … en kom dan pas tot een oordeel. Hierin leest u nl. dat en vooral ook waarom grotere regionaal logisch samenhangende gemeenten nodig zijn, wat daar de baten van zijn voor bestuur en burger, en dat provincies daarin wel degelijk gemeenteoverschrijdende taken houden.
P.Pluim
En laat de provincie Zuid-Holland meteen de provincie Zeeland annexeren.

Dat spaart ook veel (bestuurs)kosten uit.
S, Reijsenbach de Haan / beleidsmedewerker
Ik ben het helemaal eens met Frank vd Hoven. Schaalvergroting om schaalvergroting is natuurlijk onzin maar veel rapporten wijzen uit dat schaalvergroting wel degelijk leidt of kan leiden (als het goed wordt aangepakt) tot professioneler en efficienter werken. Meer waar voor je geld als belastingbetaler dus. Het leidt tot minder bestuurlijke drukte en clientisme maar er moet natuurlijk wel voldoende kritische massa overblijven om elkaar scherp te houden. Zeker als het om belangrijke (dure) besluiten gaan. Dat is democratie. Of dit in zijn algemeenheid tot betere besluitvorming leidt is overigens nog maar zeer de vraag maar de besluitvorming zal in ieder geval sneller tot stand kunnen komen waardoor dit land beter bestuurbaar wordt.
spiedend oogje
Schaalvergroting lost de bestaande problemen niet op. De werkloosheid blijft even hoog, de criminaliteit neemt niet af, de onvrede onder de burgers neemt niet af.

Of er financieel voordeel wordt behaald, is nog nooit echt aangetoond. Lijkt op termijn wel voor de hand liggend bij een bestuurlijke fusie, maar grotere gemeenten hebben ook hogere ambities.... Op korte termijn spelen wachtgeldverplichtingen etc.

Door schaalvergroting neemt de bestuurskracht wel toe. Dit is m.i. een van de weinige voordelen.

Voor de ambtenaar zelf zal het werk onpersoonlijker worden en killer. Zolang gemeenten nog worden aangestuurd door goedwillende, maar ondeskundige raadsleden en wethouders ( vaak ex-raadsleden) zal een gemeente nooit en te nimmer efficient en zakelijk kunnen werken.

Ik wens de bestuurders en ambtenaren in Zeeland veel wijsheid toe.

Hier in Groningen is een "visitatiecommissie" aan de slag geweest en heeft ook schaalvergroting geadviseerd. Dit advies zou het moeten worden. Ik constateer dat de provincie inmiddels alle draagvlak heeft verloren en dat gemeenten tot dusver niet verder gekomen zijn dan wat nietszeggende uitspraken.

"We zijn aanvullende onderzoeken nodig", " we wachten eerst de verkiezingen in 2014 af' , zijn hier veelgehoorde kreten. Het uitstelgedrag viert hoogtij!!

Ik wens de bestuurders en ambtenaren in Zeeland veel wijsheid toe.

H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Eindelijk eens een Statenfractie met lef. Hopelijk hebben ze deze lef ook als het samenvoegen van provincies aan de orde komt.
Henk Daalder / Windenergie mediator
Fuse van gemeenten voegt juist complexiteit toe, het samenwerken in netwerken, reduceert complexiteit

Net werken volgen het principe "Samen weet je meer"

Een netwerk focust zich op een enkel bestuurlijk probleem, dat reduceert ook de complexiteit.

Daardoor zijn netwerken een robuuste oplossing voor complexiteit,



Laat gemeenten dus meer gefocusseerde netwerken vormen, zo kunnen ze de extra complexiteit aan, die de Haagse bezuinigen hen bezorgen.



Triest dat GroenLinkse provincie politici puur neoliberale argumenten gebruiken om van bovenaf iets op te leggen.

De Raad van State adviseert om fusie en samenwerking van onder op te laten ontstaan.

De minister van BIZA zet dat extra onder druk door gemeenten veel meer werk zonder het bijbehorende geld te geven.



Het klopt dat de complexiteit voor gemeenten toeneemt.

Maar ze kunnen die extra complexiteit veel beter het hoofd bieden door in netwerken samen te werken, dan door gemeenten op te heffen.

Een fusie voegt op zichzelf al extra complexiteit toe, dat is het domste wat je kunt doen.



GroenLinks Zeeland gooit nu de knuppel in het hoenderhok, op zich is dat goed, want ook in Zeeland zijn gemeenteraden te vel met alleen hun eigen gemeente bezig (zeg is zonder de situatie in Zeeland te kennen).



Gemeentes en gemeenteraden moeten de kansen die samenwerken in netwerken bieden, veel strategischer benutten.

Laat het samenwerken niet alleen een speeltje van ambtenaren zijn, geef er leiding aan.

Meedenkende politici "kunnen" het bestuur beter maken.

Ook, of juist, in tijden van bezuiniging moeten de keuzes goed doordacht zijn.

Fuseren verlaagt de democratische denkkracht
Advertentie