‘Wachtgeld is een vangnet, geen hangmat’
'De tijd dat bestuurders vanaf hun vijftigste zo’n beetje met pensioen konden, is definitief voorbij'
Zo’n 500 ex-wethouders maken op dit moment plaats voor een nieuwe lichting. 500 mensen die terugkomen op de arbeidsmarkt. En dat is lang niet altijd eenvoudig. ‘Er bestaat een groeiende minachting van burgers ten opzichte van politici, het post-Fortuynsyndroom’, aldus oud-burgemeester en oud-minister Gerd Leers.
Aan de kant gezet
Na zijn gedwongen vertrek in 2010 als burgemeester van Maastricht en het ministerschap tot 2012, was Leers niet van plan lang wachtgeld te incasseren. ‘Ik kwam erachter dat veel ex-bestuurders en -politici tegenwoordig gemakkelijk aan de kant worden gezet. Vervolgens komen ze niet een, twee, drie weer aan de bak en ontvangen ze wachtgeld. Daar wilde ik iets aan doen. Hij werd adviseur van consultancybureau GP-staffing dat ex-wethouders rekruteert en inzet bij bijvoorbeeld het coachen van nieuwe wethouders of het ontwikkelen van collegeprogramma’s.
Lintjesknippers
Hij ziet de strubbelingen van dichtbij. Lang niet alle wethouders kunnen terugkeren in hun oude functie. Potentiële werkgevers denken bij oud-wethouders al snel aan lintjesknippers die zichzelf verplaatsen in een auto met chauffeur en hun dagen vullen met een praatje hier en een praatje daar. Het is volgens Leers voor wethouders zaak alles op alles te zetten om weer productief te worden. ‘Wachtgeld is een vangnet en geen hangmat. De tijd dat bestuurders vanaf hun vijftigste zo’n beetje met pensioen konden, is definitief voorbij. Een ex-burgemeester ondergaat tegenwoordig dezelfde behandeling als de groep moeilijk bemiddelbare werklozen waar hij of zij vroeger beleid voor maakte.’
Nieuwe carrière
De telefoon van Leers gaat de laatste weken onophoudelijk. Veel oud-collega’s hopen via de voormalige burgemeester een nieuwe carrière te starten. Hij staat inmiddels bekend als ‘het uitzendbureau voor burgemeesters en wethouders’, maar die kwalificatie klopt volgens hem niet helemaal. ‘Ik ben slechts adviseur.’ Bovendien is er in zijn winkel niet plaats voor iedereen. ‘We moeten selectief zijn, de goede mensen pikken we eruit.‘ Een verleden als wethouder alleen is daarbij niet voldoende. Maar met een goed cv en een goede instelling, is er ook voor ex-wethouders een toekomst op de arbeidsmarkt. 'Een goede ex-wethouder is heel waardevol.'
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Als je de wachtgeldregeling afschaft krijg je misschien juist de mensen die gemotiveerd zijn.
Ik ben het daarom met schrijver Jan eens dat politieke ambtsdragers net zoals ambtelijke ambtsdragers in de WW zouden moeten komen en al nagelang de politieke en ambtelijke dienstjaren het recht zouden moeten hebben op een bovenwettelijke en nawettelijke ww. Echter in tegenstelling tot ambtelijke ambtsdragers moeten de politieke ambtsdragers in de eerste jaren van de ww verplicht worden gesteld een Persoonlijk Mobiliteits Plan ( PMP) en een Van Werk Naar Werktraject (VWNW) te volgen. (Ambtenaren zijn al verplicht een verplicht PMP en VWNW traject te volgen voordat ze herplaatst of ontslagen worden ten gevolge van reorganisatie).
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij zijn er aparte wet- en regelgeving voor de twee groepen. Mijns inmziens wordt het tijd om die samen te voegen tot een wet- en regelgeving. Want in beide gevallen ben je gewoon ambtenaar. Alleen net zoals alle ambtelijke ambtsdragers aangesteld in een specifieke functie.
Waarom dus het verschil?????
Hier dient te staan...."en al nagelang het aantal politieke en ambtelijke dienstjaren (samen) het recht zouden moeten hebben op een gepaste bovenwettelijke en nawettelijke ww-uitkering, zoals dat nu geldt voor ambtelijke ambtsdragers".
Met het in stand houden van een verschil creeer je scheefgroei en is de wetgever misschien ook nog wel aantoonbaar aan het discrimineren????
Ligt er wel erg dik boven op...