VNG wil opnieuw om tafel over bestuursakkoord
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) wil het kabinet nog eens spreken over het zogenoemde conceptbestuursakkoord dat in april is gesloten. Dat is de conclusie van het VNG-bestuur donderdag na beraad met de achterban. Daaruit bleek dat gemeenten grote zorgen houden over gevolgen van bezuinigingen op sociale werkplaatsen.
Zorgen wegnemen
Volgens een VNG-woordvoerder is het de bedoeling met het kabinet te praten voor de algemene ledenvergadering op 8 juni waar gemeenten stemmen over het akkoord. De VNG hoopt een manier te vinden om zorgen bij gemeenten weg te nemen.
Sociale werkvoorziening
Gemeenten vrezen grote financiële gevolgen voor de sociale werkvoorziening (SW) met de invoering van de nieuwe Wet werken naar vermogen (WWNV). De SW gaat samen met de bijstand en Wajong voor mensen die van jongs af aan gehandicapt zijn, en dat moet 1,8 miljard euro opleveren.
Evaluatie
Het kabinet heeft in de onderhandelingen met de VNG een hervormingsfonds van 400 miljoen euro toegezegd voor de sociale werkplaatsen. Ook moet na twee jaar een evaluatie door een onafhankelijke commissie duidelijk maken of er extra geld moet komen.
Compromis
Wethouder Sebastiaan van 't Erve uit Amersfoort stelde als compromis dat het kabinet om vertrouwen te winnen bij gemeenten alvast een bedrag kan reserveren voor het geval lokale overheden straks in nood komen. VNG-voorzitter Annemarie Jorritsma zei deze suggestie mee te nemen.
Afweging
De VNG-voorzitter maakte duidelijk de zorgen over de sociale werkplaatsen te delen. Maar zij benadrukt bij haar leden dat het bestuursakkoord over meer gaat. In het akkoord worden ook taken herverdeeld tussen Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen op het terrein van bijvoorbeeld de bijzondere ziektekosten (AWBZ), de jeugdzorg, beheer op het gebied van natuur, ruimtelijke ordening en water. ,,Leg het hele akkoord voor en maak een afweging'', aldus Jorritsma.
Vakbond
De vakcentrale CNV juicht het toe, dat de gemeenten weer met het kabinet om de tafel willen. Maurice Limmen, de vicevoorzitter van het CNV, roept hen wel op om daarin ook de Wajongers (vroeggehandicapten) te betrekken. De gemeenten krijgen de taak om hen te re-integreren op de arbeidsmarkt, maar volgens het CNV moeten ze daar dan wel voldoende budget voor krijgen.
Bekijk hier de voor- en tegenstanders van het bestuursakkoord
Lees hier de VNG-presentatie van het onderhandelaarsakkoord
VNG-voorzitter Jorritsma eerder over het bestuursakkoord
a. ongeveer 1/3 omvat van de huidige omvang en
b. qua loonhoogte teruggebracht wordt naar het minimumloon.
Het kabinet bouwt de rijksbijdrage in snel tempo af terwijl gemeenten stellen dat de kostenverlaging die nodig is om dat op te vangen veel trager zal verlopen. Het verschil komt voor rekening en risico van de gemeenten. Dit probleem zou vrij eenvoudig opgelost kunnen worden. Als het kabinet gemeenten de ruimte zou geven die ze zichzelf wel geeft als het gaat om de afbouw van de Wajong moet het mogelijk zijn om tot een vergelijk te komen. Gemeenten zouden dan de ruimte moeten krijgen om de huidige WSW-populatie te herkeuren zoals het rijk dat gaat doen moet de Wajongers. Met betrekking tot de Wajong gaat het kabinet er van uit een zeer groot deel daarvan een reguliere arbeidsplaats moet kunnen krijgen en anders gewoon in de bijstand moet. Waarom zou die aanname niet kunnen gelden voor de huidige WSW-ers? Het gaat in beide gevallen om een groep waar eerst van is vastgesteld dat ze arbeidsongeschikt zijn. Het kabinet herdefinieert wel het begrip arbeidsongeschiktheid als gaat om de Wajong maar niet als het gaat om de WSW-ers. Voor dat verschil is geen inhoudelijk argument te bedenken binnen de aannames en visie van het kabinet. Als gemeenten de ruimte krijgen om WSW-ers te ontslaan omdat ze op basis analoog aan de herkeuring van Wajongers niet thuishoren in de WSW dan moet het mogelijk zijn om tot een aanvaardbare oplossing te komen.