Advertentie

Veertien gemeenten willen aanpak nachtvluchten Schiphol

Veertien gemeenten die zeggen veel overlast te hebben van nachtelijke vliegverkeer van en naar Schiphol, hebben minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) gevraagd in te grijpen.

16 maart 2018

Veertien gemeenten die zeggen veel overlast te hebben van nachtelijke vliegverkeer van en naar Schiphol, hebben minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) gevraagd in te grijpen. 

Afspraken akkoord overschreden

'Schiphol overschrijdt al drie jaar het vastgestelde plafond voor nachtvluchten', stelt het samenwerkingsverband Holland Rijnland, waartoe onder meer Leiden, Alphen aan den Rijn en Voorschoten behoren. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zou hiertegen moeten optreden. De gemeenten wijzen op een akkoord waarin was afgesproken dat jaarlijks niet meer dan 29.000 vliegbewegingen in de nachtelijke uren zouden plaatsvinden.


Ernstige overlast

Volgens de gemeenten lag het werkelijke aantal nachtvluchten in 2017 op 32.300. In 2016 waren het er 33.000 en in 2015 werden 32.300 nachtvluchten uitgevoerd. 'De nachtelijke geluidshinder leidt tot slaapverstoring, gezondheidsklachten en ernstige overlast voor de inwoners', schrijven ze. (ANP)



Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

F. Danisman
Tot en met 22 maart kunnen zienswijzen worden ingediend op het ontwerp van het actieplan omgevingslawaai Luchtvaart, Wegen en het Spoor 2018 - 2023. Hoewel er Schiphol staat, gaat dit over de luchtvaart in heel Nederland!

Als u last heeft van bv luchtvaart en het spoor moet dat apart ingevuld worden. Dit is de link naar het invulformulier: https://goo.gl/8ZbBjC Meer informatie en een voorbeeld zienswijze luchtvaart vindt u via:

http://www.wantoestandenluchtvaart.nl/index.php? …

Paul / projectleider
Ilt, inspecteurs houden toch hun vliegvaardigheid bij om bij KLM te vliegen, die toch?
loek / v.m. jur.medew. gsd
We hebben hier, ondanks dat er massaal vliegverkeer plaats vindt, vaak bij westenwind meer "last" van de treinen die langs Warmond razen. Het geluid zal door het water van de Kagerplassen wel versterkt worden denken we dan. Mocht ik toevallig morgenochtend vroeg een laagvliegend toestel horen dan zal het wel van KLM zijn. KLM heeft kennelijk toestemming om lager dan de rest te vliegen. We zijn trouwens wel een volk van klagers geworden, is mijn gedachte.
Wottsjer
Wie durft die eeneiige tweeling Ministerie-Schiphol te scheiden en die zogenaamd eigen inspectie op zijn onafhankelijke plek te zetten. Of stroomt daar ook vooral kerosine door de aderen?
Advertentie