Advertentie

The Passion opwarmertje voor Culturele Hoofdstad 2018

Leeuwarden en Friesland zijn volgend jaar Europa’s Culturele Hoofdstad. Met Pasen wordt afgetrapt met The Passion.

08 april 2017

Leeuwarden en Friesland zijn volgend jaar Europa’s Culturele Hoofdstad. Met Pasen wordt afgetrapt met The Passion. Door de vensters open te zetten, hoopt wethouder Sjoerd Feitsma nieuwe bezoekers te trekken.

Feitsma was vorige week bij de vooropnames van het televisiespektakel The Passion in Leeuwarden. Een ideale voorbereiding op Leeuwarden-Frysla^n 2018, vindt hij. ‘Dat was een van de redenen om een bod uit te brengen op The Passion. In Amersfoort waren vorig jaar rond de 20.000 bezoekers. Dat waren er niet bijzonder veel, op ons StraatFestival komen jaarlijks 60.000 mensen af, maar ik denk dat dit jaar meer mensen op The Passion afkomen. Mensen uit de noordelijke regio komen graag naar bijzondere evenementen in de stad. Daarom wilden we in 2013 hier ook graag Serious Request hebben. Dat was een veel grotere happening dan The Passion. Je wilt leren van dergelijke evenementen als je in 2018 drie miljoen bezoekers verwacht.’

Wc
Wat de stad leert? Dat er bijvoorbeeld veel meer mensen komen dan verwacht, zoals bij de recente expositie over de schilder Alma Tadema in het Fries Museum, waar zo veel mensen op afkwamen (158.000 in plaats van de verwachte 80.000), dat de waterleiding verbreed moest worden en het riool aangepast omdat iedereen naar de wc wilde. Dit najaar organiseert het museum een tentoonstelling over de exotische danseres en courtisane Mata Hari (Leeuwarden, 1876) en volgend jaar over de bekendste Leeuwarder aller tijden, M.C. Escher (Leeuwarden, 1898). Feitsma: ‘President Hollande heeft zijn fiat gegeven aan het openbaar maken van de archieven over Mata Hari; laten we hopen dat die tentoonstelling straks ook een enorme publiekstrekker wordt.’

The Passion is de amuse, Mata Hari het voorgerecht, maar de hoofdmaaltijd is toch echt Leeuwarden-Frysla^n Culturele Hoofdstad van Europa 2018, te beginnen met openingsfeesten in de dorpen en op scholen op 26 januari, gevolgd door evenementen in Leeuwarden in het weekeinde van 27/28 januari.

Mentale afstand
Voor Sjoerd Feitsma is Culturele Hoofdstad middel en geen doel. ‘Het kan een schakelpunt zijn voor diverse kwesties die in de regio spelen. Cultuur-toeristisch zie je dat Frysla^n veel onontdekte parels heeft. Het Planetarium in Franeker trekt jaarlijks bijna 50.000 bezoekers, maar ben jij er weleens geweest? Nee, hè. Dat heeft alles te maken met de mentale afstand. We gebruiken het programma van 2018 heel plat om Frysla^n te herintroduceren. Als mensen hier eenmaal zijn geweest, dan komen ze terug. Frysla^n heeft het hoogste herhalingsbezoek van alle provincies.’
Belangrijk punt in Fryslân is het draagvlak bij de andere gemeenten, het bedrijfsleven en de financiën die voorhanden zijn. ‘Overal in de provincie vinden activiteiten plaats, daar moet je ruchtbaarheid aan geven. Met het extra geld kunnen we de marketing van Leeuwarden-Frysla^n Culturele Hoofdstad kracht geven. De hele provincie moet kunnen profiteren van de extra bezoekers die hiernaartoe komen’, zegt hij.

Financiën
Wethouder Feitsma wil dat Leeuwarden niet alleen schittert in 2018, maar ook daarna. Er moet een culturele erfenis overblijven. Is hij niet bang dat die erfenis zal bestaan uit een financiële deconfiture? Feitsma: ‘Bij sommige steden was het kielekiele, maar niet één Culturele Hoofdstad heeft zijn geld niet terugverdiend. De ervaring leert dat elke geïnvesteerde euro twee tot zeven keer terugkomt.’

Lees het volledige interview in Binnenlands Bestuur nr. 7 van deze week (inlog)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie