Advertentie

'Schaalvergroting gemeenten heeft haar grenzen’

Schaalvergroting naar meer dan 100.000 inwoners is niet het middel om gemeenten van hun financiële- en uitvoeringsproblemen te verlossen. De optimale schaal ligt tussen de 30.000 en 80.000 inwoners. Dat blijkt uit onderzoek van Inter Actus onder ruim twintig gemeentesecretarissen

17 juni 2014

Schaalvergroting naar meer dan 100.000  inwoners is niet het middel om gemeenten van hun financiële-  en uitvoeringsproblemen te verlossen. De optimale schaal ligt tussen de 30.000 en 80.000 inwoners.

Onderzoek onder gemeentesecretarissen

Dat blijkt uit onderzoek van Inter Actus onder ruim twintig gemeentesecretarissen. Grote (deel)gemeenten met meer dan 80.000 inwoners zijn volgens hen niet kostenefficiënt, de band met de burger is beperkt en de afstand van de gemeente tot haar burgers neemt toe. Daarentegen is een (te) kleine gemeente, door gebrek aan voldoende kennis en mankracht, niet altijd in staat al haar taken zelfstandig en adequaat uit te voeren. Een ander verschil tussen grote en kleine gemeenten is dat in kleine gemeenten de organisatie veelal uit generalisten bestaat en de grote gemeenten meer specialisten in huis hebben.

Doelmatige samenwerking

Kleine gemeenten met minder dan 30.000 inwoners kunnen, onder de voorwaarde dat de bestuurskracht en de begroting op orde zijn, hun zelfstandige status volgens de gemeentesecretarissen uitsluitend handhaven door een vergaande en doelmatige samenwerking aan te gaan.

Alle geïnterviewde gemeentesecretarissen zijn echter van mening dat een succesvolle samenwerking uitsluitend werkt als er een match is tussen de betrokken partijen en er een gezamenlijke opdracht en uitdaging is. ‘Daarbij is de vorm van de samenwerking afhankelijk van het soort taak en de taakinhoud’, aldus Bart Wolters van Inter Actus.

Uitvoerende taak beter uit te besteden

De rol van de gemeente is de afgelopen twee decennia jaar sterk gewijzigd. Van regelgever en regeluitvoerder zijn de meeste gemeenten steeds meer aanbieder van mogelijkheden en werkkaders geworden. De kerntaken – politieke organisatie, dienstverlener, handhaver, ontwikkelaar en beheerder –  vragen om verschillende rollen van de gemeente en lenen zich in meer of mindere mate voor uitbesteding: een uitvoerende taak is beter uit te besteden dan een strategische of beleidsvormende taak. ‘En beheren leent zich beter voor uitbesteding dan ontwikkelen’, aldus Wolters.

Bekomst van regie-organisatie na herindeling

Opmerkelijk is dat enkele gemeenten, die voorheen voorstander van een regie-organisatie waren, daar na een gemeentelijke herindeling op zijn teruggekomen. ‘Voldoende schaalgrootte en eigen beheer blijken versluierde extra kosten van uitbesteding meer dan goed te maken’, aldus Wolters. Gemeenten met meer dan 80.000 inwoners zijn volgens hem ‘niet kostenefficiënt, hebben minder binding met de burger, maar zijn wel bestuurskrachtig.’

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

jan
Laat Ronald dit niet lezen.
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Dit is in feite oud nieuws. Iedereen wist dit al of kon dit weten. Hopelijk dringt het nu eindelijk ook tot minister Plasterk door.
Jan
Logisch doorgeredeneerd zouden gemeenten die groter zijn dan 100.000 inwoners dus opgesplitst moeten worden in een aantal kleinere gemeenten. Ben ik geheel voor, te beginnen met Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Van een 'gekleurd' onderzoek onder 20 gemeentesecretarissen (!) kan je niet veel anders verwachten. De meeste objectieve onderzoeken wijzen in een heel andere richting. Als Ronald wijs is zal hij aan dit onderzoek dus niet veel waarde aan toekennen. Derhalve snel richting prullenbak.
Mr R.M. Dalmijn
Misschien is het , gelet de nieuwe participatie maatschappij met een spilrol voor de Burgemeester , wel net als bij onze grote buur ; 5.000 burgers per Burgemeester. Zal een heel andere soort betrokkenheid geven.
Frank van den Hoven / Redacteur
Inderdaad: de nuance: te klein is niet goed, te groot ook niet (qua inwoners maar ook geografisch). Een geografisch logisch samenhangende gemeente die wonen, werken, recreëren, water, natuur, landbouw e.d. in regionaal verband bekijkt en waarbij niet ieder gemeentetje voor zijn eigen nieuwbouwwijkje en bedrijventerreintje etc. strijdt. Recente voorbeelden: Goeree-Overflakkee: 1 gemeente van 40.000 ipv 4 gemeentetjes van 10.000. Krimpenerwaard: 1 van 50.000 ipv 5 van 10.000. Idem Bronckhorst, Utrechtse Heuvelrug, Molenwaard en straks bijv. het Westerkwartier en Millingen / Ubbergen / Groesbeek. En zo kunnen er nog wel een aantal worden gecreëerd in het kader van niet te klein maar ook niet te groot. Groot genoeg om de toenemende en complexere opgaven voor de komende decennia aan te kunnen en klein genoeg om voeling met de burger te houden. Laten we nu eens ophouden met die hakken in het zand en het landelijk 1 keer goed aanpakken, dan kunnen we er ook weer 25 jaar tegen ipv dat het nog jaren blijft door-etteren.
Janske / Schaduwfractielid
Deze voorstel van schaal vergroting was er een met de mes op de strot.
Advertentie