of 59045 LinkedIn

Rotterdam krijgt als eerste een Kinderombudsman

Vanaf januari wordt de gemeentelijke ombudsman van Rotterdam ook de Kinderombudsman, voor iedereen die niet tevreden is over de jeugdhulp.

Vanaf januari wordt de gemeentelijke ombudsman van Rotterdam, Anne Mieke Zwaneveld, ook de Kinderombudsman voor Rotterdam, voor iedereen die niet tevreden is over de jeugdhulp.

Ander kader
Het aanstellen van de Kinderombudsman gebeurt op initiatief van de gemeenteraad. Zwaneveld zegt in haar nieuwe hoedanigheid te zullen uitgaan van het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind. 'Dat is een heel ander toetsingskader. Bij de huidige behoorlijkheidsvereisten staat bijvoorbeeld niks over het recht op onderwijs of veiligheid.' Die rechten verdienen volgens haar expliciete aandacht.


Extra mensen
Kinderen, jongeren, ouders en professionals kunnen met hun problemen terecht bij de Kinderombudsman, die nauw samenwerkt met nationale Kinderombudsman Marc Dullaert. 'We hebben goede werkafspraken gemaakt.' Voor de nieuwe taken krijgt het bureau van de Rotterdamse ombudsman uitbreiding. 'Het zijn nu zo'n vijftien mensen en daar komen er tweeënhalf á drie bij. Maar niemand weet hoeveel klachten er in het nieuwe jaar komen. We gaan met alle macht proberen bij te blijven en als dat niet voldoende blijkt, ga ik gewoon tegen de gemeente zeggen dat we meer nodig hebben. Daar maak ik me geen zorgen over.'


Logisch
Rotterdam is de eerste, maar, zegt Zwaneveld, 'ik denk dat we niet lang de enige zullen zijn. Het is volstrekt logisch om ervoor te zorgen dat die klachtenmogelijkheid na de decentralisatie van de jeugdhulp in een gemeente geregeld wordt.'


Ook meldpunten
Er komt nog meer op de ombudsman af; per 1 januari is Zwaneveld ook verantwoordelijk voor het Meldpunt Jeugdhulp en het Meldpunt Zorg in haar gemeente. 'Die meldpunten zijn nog weer wat anders. Dat is vooral een organisatie waar mensen een vraag, signaal of klacht kwijt kunnen, ook anoniem. Mensen willen vaak gewoon 'dat iemand het weet'. Voor dat soort signalen moet ergens een plek zijn.' BIj de meldpunten kunnen mensen een vraag of zorg bespreken met een onafhankelijke professional. In het uiterste geval kan dat alsnog leiden tot het indienen van een officiële klacht. De ombudsman brengt vervolgens regelmatig verslag uit over wat er speelt.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door trus op
ja, Rotterdam houdt graag alles in eigen hand. De ombudsvrouw heeft in de afgelopen jaren een goed contact met het gemeentebestuur opgebouwd, dus mag niets aan toeval overgelaten worden. De thema's die zij benadrukt passen zeer goed in het "straatje" van Leefbaar Rotterdam: niet economische positie van kinderen te verbeteren (door bijvoorbeeld te stoppen met het korten van de kinderalimentatie op de uitkeringen van de verzorgende ouder, maar uitgerekend veiligheid, ofwel meer repressie op straat...
Door Ra op
Zo te zien ombudsvrouw, of geeft "man" meer status aan een zoveelste bedachte functie..