Remkes voorzitter staatscommissie parlementair stelsel
Ruim twee jaar geleden werd vanuit de Eerste Kamer het idee geopperd een staatscommissie herbezinning parlementair stelsel op te richten. Een half jaar geleden besloten Eerste en Tweede Kamer dat het parlementaire stelsel en de parlementaire democratie door zo’n commissie moet worden herzien. Aanleiding voor die wens was gelegen in de kloof tussen burger en politiek en de maatschappelijke veranderingen.
Johan Remkes wordt voorzitter van de staatscommissie parlementair stelsel. De instelling van de commissie waaraan de commissaris van de koning van Noord-Holland leiding gaat geven, is eindelijk door de ministerraad.
Kloof burger-politiek
Ruim twee jaar geleden werd vanuit de Eerste Kamer het idee geopperd een staatscommissie herbezinning parlementair stelsel op te richten. Een half jaar geleden besloten Eerste en Tweede Kamer dat het parlementaire stelsel en de parlementaire democratie door zo’n commissie moet worden herzien. Aanleiding voor die wens was gelegen in de kloof tussen burger en politiek en de maatschappelijke veranderingen.
Opkomst social media
De ministerraad heeft er nu op voorstel van minister Plasterk van Binnenlandse Zaken mee ingestemd die staatscommissie in te stellen. De staatscommissie krijgt de opdracht om te onderzoeken of er veranderingen nodig zijn in het parlementaire stelsel en de parlementaire democratie en zo nodig aanbevelingen te doen. De burger wil volgens een toelichting vanuit de ministerraad meer betrokken zijn bij beleid en politiek. Europese besluiten worden belangrijker voor het Nederlandse parlement. Veel taken zijn van de rijksoverheid overgegaan naar gemeenten. Er zijn steeds grotere verschillen tussen verkiezingsuitslagen. De opkomst van ict (internet, social media) heeft invloed op het parlement en de democratie. ‘Daarom krijgt de staatscommissie de taak om te adviseren of er iets moet veranderen in het parlementaire stelsel’, aldus de toelichting.
Politieke partijen
Remkes, commissaris van de Koning in Noord-Holland en voorheen minister, Tweede Kamerlid (VVD) en gedeputeerde van de provincie Groningen, wordt voorzitter van de staatscommissie. De overige leden zijn vooraanstaande wetenschappers en ervaren oud-Kamerleden. Een van de leden is Carla van Baalen, hoogleraar parlementaire geschiedenis aan de Radboud Universiteit te Nijmegen en directeur van het Centrum voor Parlementaire Geschiedenis. Zij maakte eerder deel uit van de Nationale Conventie over staatkundige vernieuwing.
Ook de Leidse hoogleraar politicologie Ruud Koole, voorheen lid van de Eerste Kamer en voorzitter van de PvdA, behoort tot het gezelschap. D66 is vertegenwoordigd door Jacob Kohnstamm, voorheen Tweede en Eerste Kamerlid, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens, partijvoorzitter van D66 en thans coördinerend voorzitter van de Regionale Toetsingscommissie Euthanasie. CDA levert Eric Janse de Jonge, voorzitter van het Nederlands Openbaar Vervoerberaad (NOVB), voormalig lid van de Eerste Kamer, gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant en staatsrechtgeleerde. Ook van de partij is Flora Lagerwerf-Vergunst, senior raadsheer bij het Gerechtshof Den Haag, lid van het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg en voormalig lid van de Eerste Kamer voor de ChristenUnie. Nanneke Quik-Schuijt, voorheen lid van de Eerste Kamer voor de SP, completeert samen met de Amsterdamse hoogleraar politieke wetenschappen Tom van der Meer het gezelschap. Laatstgenoemde is co-directeur van het Nationaal Kiezersonderzoek en het Lokaal Kiezersonderzoek.
De staatscommissie zal volgend jaar advies uitbrengen.
Reacties: 13
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
1. In NL hebben alleen mensen met een NL-paspoort stemrecht.
2. Je kunt in NL alleen een NL-paspoort hebben wanneer je geen paspoort van een andere staat hebt en dus van die staat geen staatsburgerschap hebt.
3. Mensen die in NL wonen met een paspoort van een andere staat kunnen in NL geen functie bekleden binnen de overheid als ambtenaar of bestuurder.
Ben het eens met de reactie van Niels over een gemiste kans
Linkse regenten met slinkende achterban gaan democratie "verbeteren", goed in de gaten houden dit..
Gemiste kans!
Is de bestuurlijke verandering nodig, of is het slechts een afleidingsmanoeuvre om niet te hoeven praten over de kwaliteit (of het gebrek daaraan) van de bestuurders zelf?
Faalt de inrichting van volksvertegenwoordiging, of faalt het vermogen van politici om te vertegenwoordigen?
Zonder de juiste kwaliteit op het juiste niveau heeft (staatsrechtelijk) reorganiseren of transformeren immers weinig zin?
De rest is van een 'boze burger'.
Gevaarlijk om voor die een democratisch systeem aan te passen.