of 59045 LinkedIn

Raadsleden Eindhoven moeten 'merk' worden

Via persoonlijke ‘branding’ van de gekozen politici moet de gemeenteraad zichtbaarder en bereikbaarder worden
5 reacties

Eindhovense gemeenteraadsleden moeten aan zichzelf werken en een 'merk' worden. Daarvoor ligt er een plan en een geldbedrag klaar van 78.000 euro per jaar, ofwel ofwel 1.733 euro per gemeenteraadslid. 

Boodschap aan de man brengen
De persoonlijke ‘branding’ van de gekozen politici is onderdeel van een plan om de gemeenteraad zichtbaarder en bereikbaarder te maken, meldt het 
Eindhovens DagbladIn een training moeten Eindhovense raadsleden leren zichzelf te zien als onderscheidende brandIn een commissievergadering volgende week komt hiervoor een plan van de werkgroep Communicatie aan de orde. Met een budget van in totaal 78.000 euro per jaar kunnen raadsleden vaardigheden en kennis opdoen om hun boodschap aan de man te brengen.

Stijgend opkomstpercentage

Het gaat onder meer om trainingen heldere taal, presentatietechnieken, debatteren, sociale media en 'personal branding'. Het geld gaat vooral op aan de workshopleiders. De werkgroep Communicatie van de gemeenteraad heeft goede hoop dat dit de kloof tussen volksvertegenwoordigers en burgers verkleint. Het bewijs vindt het in de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen van maart vorig jaar. Voor het eerst sinds tijden steeg het opkomstpercentage in Eindhoven naar een bescheiden 44,74 procent.

De werkgroep, die inmiddels ruim vier jaar actief is, eist dit 'succes' dan ook deels op.

bron: Communicatie, Jasper Mulder 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door A.antonisen (geen) op
Men moet is beginnen met transparante informatie zonder verschuilen achter regeltjes, ambtenaren en wat verder nog mogelijk is......echter moet dan de werkelijkheid onder ogen willen zien en echt durven discussieren met burgers. Vooral B&W
Door Bert op
Ik vind het eigenlijk wel een aardig idee. Het probleem met gemeenteraden is, dat het vol zit met ambtenaren, studenten en soms huisvrouwen. Niet bepaald het meest flamboyante deel van de samenleving. Inderdaad wordt de kloof steeds groter tussen kiezer en gekozene. Ik denk dat 98% van de bevolking niet één raadslid van naam kent. Mogelijk hangt de verminderde opkomst bij verkiezingen daarmee samen. Als dat causale verband er is, dan is investeren in bekendheid van raadsleden niet gek. En aangezien die raadsleden een hoog grijzemuizenkarakter hebben kan een cursus helpen om zich beter te profileren in de samenleving. Ik vraag me overigens wel af of je een grijze muis voor een bedrag van nog geen € 2000 kan omtoveren tot een publieke persoonlijkheid, maar goed. Het is het proberen waard.
Door Rommel op
Het is Van Gijzel helemaal in de kop geslagen. Pedant mannetje vond zichzelf vroeger ook al erg belangrijk (Bijlmerboy), de Eindhovense jaren hebben het flink verergerd.
Door Jeroen op
Wat een onzin. Geld investeren om te leren mooie praatjes te nog beter te verkopen. En het is zo simpel, gewoon simpelweg altijd je verkiezingsbeloften houden en je mooie praatjes waarmaken, niet liegen en geen geld over de balk smijten is alles wat nodig is.
Door opmerker op
vraagje van buiten Eindhoven: uit welk (gemeenschaps-?)geldpotje wordt die 78.000 € per jaar betaald? stond dat ook in verkiezingsprogrammas's?

Vacatures

Van onze partners