Advertentie

Provincie Groningen voelt zich geschoffeerd

In een brief aan college en raad laat de provincie weten dat ze zich door de abrupte besluitvorming ernstig geschoffeerd voelt en behoudt zij zich het recht voor de middelen voor de regiotram elders in de provincie in te zetten.

05 oktober 2012

De provincie Groningen heeft haar ongenoegen geuit over de “recente abrupte besluitvorming” in de stad Groningen. Zij is daardoor onaangenaam verrast en voelt zich ernstig geschoffeerd.

Brief aan college en raad
In een brief aan het bestuur en de raad van de stad Groningen zet de provincie uitgebreid uiteen hoe zij al sinds 2000 samenwerkt aan bereikbaarheidsopgaven in stad en provincie, wat de redenen zijn voor de keuze voor de regiotram en waarom de provincie hier onverkort aan vast blijft houden. Naast een inhoudelijke keuze gaat de provincie ook in op de huidige bestuurlijke context en de gemaakte afspraken over de regiotram.

Ernstig geschoffeerd
Volgens de provincie zijn financiële aspecten slechts een onderdeel van de oorzaken van de huidige situatie binnen het college en de gemeenteraad van Groningen. ‘De recente abrupte besluitvorming in uw college en raad heeft ons onaangenaam verrast. Gegeven ons jarenlange commitment aan de bereikbaarheidsopgave van de regio en stad, voelen wij ons daardoor ernstig geschoffeerd.’

 
Provincie waarschuwt gemeente Groningen
Twee jaar geleden namen provincie en gemeente een gezamenlijk besluit om twee tramlijnen in de stad aan te besteden. Deze “hoeksteen” onder de bereikbaarheidsaanpak lijkt nu eenzijdig te worden weggeslagen, schrijft GS, en dat betreuren zij ten zeerste. Van een betrouwbare partner mag redelijkerwijs worden verwacht dat het aanbestedingstraject alleen eindigt als er geen solide businesscase is of er geen bieding is onder de plafondprijs, stelt de provincie. Zij behoudt zich het recht voor de middelen voor de regiotram op een andere manier in te zetten “voor robuuste oplossingen voor andere mobiliteitsopgaven elders in de provincie”.

Moorlag vs Kruithof
In het Dagblad van het Noorden speelde een ander relletje tussen provincie en gemeente. Gedeputeerde William Moorlag (PvdA) had verwacht dat verkenner voor een nieuw college Henri Kruithof (VVD) wel even zou informeren naar de positie van de provincie in het tramproject. Kruithof had dit geweigerd, omdat een gesprek met de provincie niet binnen zijn opdracht lag. Dit heeft hij desgevraagd ook uitgelegd aan vervoersgedeputeerde Mark Boumans. Kruithof vond het heel ernstig dat Moorlag veronderstelde dat hij zijn werk niet goed deed door niet alle feiten mee te nemen. Het misverstand lijkt in het feit te liggen dat Moorlag uitging van een informateur, terwijl Kruithof verkenner is. ‘Even goede vrienden’, zegt provinciewoordvoerder Wim Trip nu. 'Er is geen kritiek geuit.' En een informateur wordt straks graag ontvangen. ‘Overleg is altijd goed.’

Opties voor nieuw Gronings college
Kruithof ziet twee opties voor een nieuw te vormen college in de stad. In zijn advies is de voorkeursoptie een coalitie van PvdA, SP, VVD, D66 en CDA. Voor deze optie zal hard moeten worden gewerkt, waarschuwde hij, want er heerst veel wantrouwen tussen de partijen. Hij ziet dat als grootste probleem van de Groningse politiek en oordeelt dat het in de bestuurscultuur is geslopen. De tweede optie is een anti-tramcoalitie met dezelfde partijen zonder de PvdA, maar met de Stadspartij. Er zijn alleen twijfels over de stabiliteit van de Stadspartij, vandaar dat een coalitie met de PvdA de voorkeur geniet. Het verslag van Kruithof zal op maandag 8 oktober in de raad worden besproken.

Toch een kabelbaan?
Met het mogelijke vervallen van de regiotram komt ook het idee van de kabelbaan weer in beeld. De Groninger City Club liet onderzoek doen naar de populariteit van de kabelbaan. En wat bleek: een meerderheid van de Groningers staat achter het idee.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Willem V
De autolobby sterk in Groningen, hahahahahaha. Hoe kan dat met de PvdA en Groenlinks die de hele stad onbereikbaar maken. En Karin Dekker van Groenlinks gaat juist over het busvervoer in de regio, zouden dat autolobbyisten zijn?
Roland
Weer duikt de kabelbaan op. Ook andere steden zoals Nijmegen, hebben dit onderzocht en snel verworpen. Toch steeds opnieuw wordt dit wiel uitgevonden; hoe hardleers kun je zijn?
Hannes Haganum / Geëngageerd burger
Ik zou de informateur willen adviseren om een flink deel van de ontwikkelingshulp over te hevelen naar de provinciie Groningen. Kabelbanen leg je aan voor (toeristisch) vervoer in bergstreken en zeker nooit voor openbaar vervoer in steden. Zo'n idee staat model voor de versukkeling waar Nederland zich in bevindt. In andere EU-landen wordt volop gebouwd aan moderne tram- en ligtrailsystemen, alleen in Nederland gebeurt alles 50 jaar later. Bij circa 2000 reizigers per uur op de drukke dagdelen komt een vervoerssysteem in aanmerking voor een tramsysteem. De voorgestelde verbindingen in Groningen voldoen ruim aan die criteria. Zelfs Athene heeft een modern lightrail systeem ! Misschien is de ponytram over de Grote Markt een beter idee. De Ponies zijn te huur bij Henk Bleker in Vlagtwedde . Als verkeerskundige schaam je je tegenwoordig soms voor je Nederlanderschap.
Flip Zolderman
De autolobby is bijzonder sterk in Groningen - het openbaar vervoer wordt stelselmatig afgebroken, door klojo's die nog nooit een bus of tram van binnen hebben gezien. Als ik op de fiets van Haren naar Hoogezand ga ben ik drie kwartier onderweg, met de bus anderhalf uur... En dan wordt een regiotram weer eens van tafel geveegd? Onbegrijpelijk, behalve als je je realiseert dat rechts Nederland nog steeds zijn vingers zit af te likken...
Advertentie