Advertentie

Plasterk stuurt hulpbrigades voor vluchtelingendiscussies

Heel wat gemeenten hebben kopzorgen over hoe om te gaan met de opvang van vluchtelingen en de reactie van de bevolking daarop. Minister Plasterk komt met hulp.

09 november 2015
Het lokaal bestuur in ons land krijgt meer ondersteuning bij het opvangen van asielzoekers en ook bij het verbeteren van de eigen veiligheid. Dat meldde minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk maandag na overleg met lokale bestuurders op zijn departement.

Bedreigingen

Ondersteuningsteams van het ministerie van Binnenlandse Zaken zullen gemeenten adviseren over de organisatie van bijeenkomsten over asiel en het omgaan met incidenten en bedreigingen. Ook komt er een potje voor de beveiligingskosten van politieke ambtsdragers. Dat kan worden aangesproken als bestuurders discussie met de gemeenteraad willen voorkomen over geld voor de eigen beveiliging. Het is nog niet duidelijk hoe veel geld er in dat potje komt. ,,We gaan kijken wat nodig is'', zei Plasterk. ,,Maar het mag niet zo zijn dat dingen die nodig zijn, niet kunnen gebeuren. Het is al zorgwekkend dat we erover moeten praten.''

Vliegende brigades

De ondersteuningsteams voor gemeenten zijn een soort vliegende brigades. Ze bestaan uit medewerkers van BZK, de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en het COT (Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement).

Meer taken

Janny Bakker van de Wethoudersvereniging is blij met de steun, met name met het fonds. Volgens haar betalen lokale bestuurders de beveiliging van hun huis soms zelf. Ze willen daarmee discussies uit de weg gaan over de keus voor beveiliging of voor bijvoorbeeld een bibliotheek of kinderboerderij.

De bestuurders krijgen volgens haar niet alleen door de asieldiscussie meer te verstouwen, maar ook doordat ze meer taken krijgen en dus meer te vertellen hebben. Bakker is ook blij met de brigades, want vooral kleinere gemeenten weten volgens haar soms niet wat ze overkomt en hebben niet alles kennis in huis. Zo kan de opstelling van de deelnemers aan een discussie met het publiek al veel uitmaken, zei ze. (ANP)


Nazorg

De vereniging van raadsleden Raadslid Nu benadrukt dat er ook nazorg moet zijn bij agressie en geweld. Die kunnen immers ook spanningen veroorzaken in het gezin en de aanleiding zijn om van het bestuurswerk af te zien.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Paul Vreeke / directeur/eigenaar van APAPS
Het woordje 'opstelling' in de zin: "Zo kan de opstelling van de deelnemers aan een discussie met het publiek al veel uitmaken", kun je op meerdere manieren uitleggen.

De fysieke opstelling van de zaal met het publiek dat wordt toegesproken vanaf een podium vanachter een tafel geeft afstand en een groot wij-zij / hullie-zullie gevoel.

De persoonlijke opstelling van deelnemers in de discussie (als daar al gelegenheid voor wordt gegeven) is wellicht nog belangrijker. Staat iemand wel of niet open voor argumenten en gevoelens van de ander.

Tot slot de lichamelijk opstelling. Zitten deelnemers ogenschijnlijk ongeïnteresseerd op hun mobieltjes te kijken, daarmee uitstralend niet te willen luisteren.....(een van de opmerkingen n.a.v. de bijeenkomst in Steenbergen)?



Er valt gelukkig veel te leren van de ervaringen van de ambtenaren die de afgelopen jaren massaal zijn getraind in het onderkennen van de verschillende vormen van agressie en hoe daarmee om te gaan of hoe het te voorkomen. Dit geldt ook voor het bieden van nazorg. Een uitermate belangrijk onderdeel in de aanpak van agressie en geweld. Als het goed is zijn alle leidinggevenden inmiddels getraind in het bieden van nazorg bij hun medewerkers. Deze vaardigheid kunnen zij volgens mij ook inzetten richting hun bestuurders. Het geeft in ieder geval een gevoel er niet alleen voor te staan.
Sjaak
Minster Plasterk kiest voor een goede aanpak door een oplossing op decentraal niveau in te zetten. Voorkomen moet, immers, worden dat verstandig lokaal besturen in gepast overleg met de plaatselijke bevolking geen behoorlijke kans krijgt door dreiging en overschreeuwen bij en rond bijeenkomsten.
George Knight / Blogger
Bestaat wel voldoende besef bij het lokale openbaar bestuur dat het opentrekken van een blik communicatie- en beleidsambtenaren die voor lastige vergaderingen over asielcentra ingevlogen worden exact hetzelfde effect kan hebben als het kapen van zo’n vergadering door protesterende tegenstanders? Iedereen die wel eens vergaderingen bijgewoond heeft met een strikte regie en dominantie van de microfoon door de afdeling communicatie zal dat risico beseffen. Kortom, de schrik slaat me om het hart wat de beleidsambtenaren van Plasterk uit hun mouw gaan toveren. En omdat de lat voor zorgvuldig handelen bij het openbaar bestuur nu eenmaal hoger ligt, zie ik liever een vergadering die door protesterende burgers dan door het openbaar bestuur verziekt wordt. Want: burgers zijn geen cliënten van het openbaar bestuur, maar de indirecte vormgevers en opdrachtgevers ervan.
Advertentie