Advertentie

Opmars spotgoedkoop parkeren

Het parkeerbeleid gaat bij veel gemeenten op de schop. Steeds vaker worden parkeertarieven naar beneden bijgesteld of wordt parkeren zelfs gratis. Dat blijkt uit een rondgang bij gemeenten van het Algemeen Dagblad.

04 maart 2016

Het parkeerbeleid gaat bij veel gemeenten op de schop. Steeds vaker worden parkeertarieven naar beneden bijgesteld of wordt parkeren zelfs gratis. Dat blijkt uit een rondgang bij gemeenten van het Algemeen Dagblad.

Klanten lokken

In de G4 zijn de tarieven in winkelgebieden verlaagd en een aantal kleinere steden heeft parkeren gratis gemaakt, in de hoop klanten naar winkelgebieden te lokken. Mede vanwege toenemende leegstand door de concurrentiestrijd met internetwinkels pleiten ondernemers voor aanpassingen van parkeertarieven.
In Rotterdam kan er inmiddels in vijftig winkelstraten in het eerste half uur voor 10 cent geparkeerd worden. Den Haag houdt pilots waarbij het eerste uur parkeren 10 cent kost. In Utrecht kan men gratis parkeren bij de Woonboulevard. Het AD constateert daarnaast dat parkeren in kleinere steden zoals Steenwijk, Winschoten, Veenendaal en Zoetermeer zelfs helemaal gratis is.

Indrukwekkende effecten
De onlangs aangestelde voorzitter van Detailhandel Nederland, Guido van Woerkom, vindt dat gemeenten meer werk moeten maken van goedkoper parkeren. Onafhankelijk projectleider en adviseur Gert Jan van ’t Land constateerde in een opinie op de website van Binnenlands Bestuur dat de effecten op de lokale economie van gratis parkeren indrukwekkend zijn. Van ‘t Land verwijst naar enquetes die zijn afgenomen bij ondernemers in de binnenstad.

Vertrouwen in het winkelgebied
Het aandeel ondernemers dat bij de enquête aangaf  'vertrouwen te hebben in het winkelgebied’ nam toe van 60 procent voor de invoering van vrij parkeren, naar rond 80 procent na de afschaffing van de parkeertarieven, zo schrijft Van ’t Land. 'Het aantal ondernemers dat een daling van de omzet verwacht daalde van 25 procent naar ongeveer 10 procent. Ook rapporteerden de meeste ondernemers dat de omzet gelijk was gebleven, terwijl elders de winkelomzet in vergelijkbare kernen onder druk stond. Het aantal ondernemers dat investeerde in de eigen zaak nam na de invoering van vrij parkeren toe van ruim 50 procent tot 70 procent.'

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Opmeerker
Aansluitend bij loekoek, een welbekend Criticus.

Nu een keer een flauwe reactie. De juniorenstep, de step, de seniorenstep ( al of niet met elektromotortje), die gaan achterin de auto. En ook zo bereiken wij het centrum van enige stad. Nu serieus, kon dat maar....
Meppie
Dit alles is uiteraard korte termijn denken.

Aangezien er minder winkels (nodig) zijn, bezoeken minder mensen de stadscentra. De vraag neemt af, dus de tarieven dalen logischerewijs.

De aangevoerde argumenten die aangeven dan het verlagen van tarieven zijn boterzacht en meer gebaseerd op hoop dan op feiten.

En zoals al hieronder genoemd: als alle gemeenten dit gaan doorvoeren zitten we weer met hetzelfde probleem. Er zijn nu eenmaal minder winkels nodig. Krimp is de enige oplossing.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
De inkomsten uit parkeertarieven zitten in de verdienmodellen van de winkelcentra, particuliere exploitanten en van de gemeenten. Da t is ook noodzakelijk vanwege de hoge kosten van parkeeraccommodaties (denk m.n. aan de overdekte garages). Als hier dus geld wordt weggehaald dan ontstaan er elders gaten in de begrotingen. Bovendien zijn deze verdienmodellen noodzakelijk om overparkeren in onze binnensteden tegen te gaan. Kortom, het verlagen van parkeertarieven biedt geen oplossing. Het gevolg is namelijk dat OZB tarieven stijgen of dat parkeeraccommodaties moeten worden gesloten.
Jan
Geheel eens met Wiersma. Bovendien: als je parkeren gratisvof bijna gratis maakt in winkelstraten, gaanhet winkelpersoneel en omwonenden daar langdurig parkeren. Gevolg is dat het winkelend publiek er zijn auto niet of moeilijk kwijt kan, waardoor de winkels nòg minder klanten krijgen.
Paul / projectleider
Tja, als iedereen het gaat doen zal het wel niet veel helpen uiteindelijk.



Overigens parkeertarieven (of blauwe zones)zijn er om de schaarse parkeerruimte te verdelen zodat iedereen die met de auto om wat voor reden in de binnenstad (bezoek aan tante :) ) willen zijn een plekje kunnen vinden.
Hannes Haganum / kritisch lezer
Nu een keer een serieuze reactie. Een symbolisch bedrag voor het parkeren helpt bij het in stand houden of bij het nieuw leven inblazen van buurtwinkelcentra. Dat laatste gebeurt in vitale steden door vaak drie of vier kleine centra af te bouwen of te sluiten en door één winkelcentrum op te waarderen. Daarbij kan gemakkelijk en goedkoop parkeren helpen, maar het is nooit een oplossing bij grote winkelcentra, voor stadscentra, bij toeristische attracties of de aan de kust. Daar waar de overheid een stap terug doet, springt een marktpartij er op in. Wie Den Haag - onze regeringsstad bezoekt - die weet dat de gemeentelijke parkeertarieven er relatief laag zijn, maar je hebt er weinig aan met de grote voetgangerszones. Wie met de auto naar het centrum rijdt, vindt er heel gemakkelijk een parkeerplaats in een parkeergarage. Er is overcapaciteit, maar bij terugkeer schrikt men zich een ongeluk : monopolist Q-park laat je een verontrustend hoog bedrag afrekenen !! Het equivalent van een goede koffie met taartjes voor twee of een lunch ! Wat ik hier wil zeggen, is het volgende : marktwerking is een leuterkreet van dit kabinet ! In de meeste gevallen - zoals in het OV - leidt het tot monopolies, zoals bij Q-Park of bij ons slecht presterende spoorbedrijf NS. Overigens weten ook pretparken de portemonnee of creditcard van automobilist te vinden.. !
loek / v.m. jur.medew. gsd
@ Jhr. van Avezathe en Zottegem (kritische burger) op 4 maart 2016 10:38. Wij parkeren vaak buiten het stadscentrum en gaan dan met het OV naar dat centrum. Niet altijd is dit mogelijk daarom, u verwijst naar Q-park zou het zinvol zijn dat de overheid (wij allen) zorgt die parkeerplaatsen in handen te krijgen. De bemensing kan of worden overgenomen dan wel worden ingevuld met mensen in het kader van de Participatiewet (denk aan bijv. SW). Voorts moet veel meer park en ride worden ingevoerd waarbij voor een redelijke bijdrage geparkeerd kan worden. Het doel blijft uiteindelijk een leefbaar centrum voor mensen die o.a. willen winkelen zodat ook het MKB nog levensvatbaar blijft.
Advertentie