Advertentie

Ombudsman onderzoekt ‘slecht geïnformeerde burger’

De Nationale Ombudsman start met een onderzoek en een meldpunt rondom informatieverstrekking over vergunningen. Voor veel mensen komt een zendmast in de buurt, of een dakopbouw bij de buren als een verrassing.

20 juli 2018

De Nationale Ombudsman start met een onderzoek en een meldpunt rondom informatieverstrekking over vergunningen. Voor veel mensen komt een zendmast in de buurt, of een dakopbouw bij de buren als een verrassing.

Meldpunt om signalen te verzamelen
De Nationale ombudsman wil erachter komen of overheden duidelijk communiceren over hierbij verleende vergunningen. Er wordt een meldpunt gestart waarbij burgers hun mening kunnen geven. Ombudsman Reinier van Zutphen vindt dat burgers er belang bij hebben om op de hoofte te zijn van voorgenomen veranderingen in hun directe leefomgeving. ‘Het gaat vaak om situaties die veel beroering geven in de buurt, tussen burgers en tussen burgers en overheidsinstanties. Daarom starten wij een onderzoek én roepen we mensen op signalen met ons te delen via een meldpunt’.

 
Melding maken verplicht, maar niet voldoende

Gemeenten zijn verplicht om in een publicatieblad melding te maken van genomen of voorgenomen besluiten. Burgers kunnen meestal via een huis-aan-huisblad of website kennisnemen van vergunningaanvragen en verleende vergunningen. Dit blijkt echter niet voldoende om goed op de hoogte te zijn. ‘Ook zijn de publicaties niet altijd even duidelijk en kunnen anders opgevat worden. Ze bevatten wel de juridische informatie, maar voor een betrokken bewoner is er meer nodig om de impact te kunnen beoordelen’, schrijft de ombudsman in een persbericht. De Nationale ombudsman roept mensen op om signalen te delen en te laten weten waar zij tegenaan lopen rondom informatieverstrekking rondom vergunningverlening. 

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

criticus
De andere kant is dat er velen zijn die de gemeentelijke publicaties gewoon niet lezen. En vervolgens klagen dat ze niet geïnformeerd zijn.
J. Will / Financiële planner
Regelmatig lees je dat er vergunningen worden verleend voor evenementen, die al begonnen zijn. Bezwaarschrift indienen heeft dan geen zin meer bij de gemeente Leeuwarden.
Peter / Projectmanager
Tja, dat verlenen van vergunningen voor evenementen die al op het punt van beginnen staan is ook in De Bilt een bekende. Indienen van een bezwaarschrift heeft voor omwonenden dan weinig zijn meer.



De Bilt publiceert vergunningaanvragen slechts sporadisch in de plaatselijke krantjes. Inwoners worden met regelmaat overvallen, want niet iedereen denkt erbij na om een alert te nemen op bekendmakingen Overheid.nl

Vergunningaanvragen kunnen 'lekker handig' online gedaan worden.

Het inzien van dergelijke aanvragen kan echter niet online. Daarvoor moet men naar het gemeentehuis, dat kan alleen 's ochtends en daarvoor moet een aparte afspraak gemaakt worden.

Lekker handig voor een gemeente van 67 vierkante km, met zes kernen.

'Burger centraal, alles digitaal' werkt blijkbaar maar één kant op.
Guido de Bruijn / beleidsmedewerker
Sommige veranderingen zoals een dakkapel op het achterdakvlak of het plaatsen van een antenne-installatie (zendmast) kleiner dan vijf meter op een bestaand gebouw zijn vergunningvrij. Er is in die gevallen geen aanvraag of besluit voor de gemeente om bekend te maken. In die gevallen is het aan de initiatiefnemer om de buren te informeren.
Advertentie