De straten worden niet afgesloten, maar er worden hindernissen op voetpaden geplaatst om zo het inrijden op groepen mensen tegen te gaan. In steden als Londen, Berlijn en Barcelona werden op die manier al aanslagen gepleegd. Het Franse vastgoedconcern Klépierre nam zelf kortgeleden al fysieke maatregelen tegen het inrijden bij de Markthal en Alexandrium. Het college zegt binnen afzienbare tijd te beginnen met het realiseren van de hindernissen. Wat voor barrières er komen, is nog niet duidelijk.

Geen specifieke dreiging
De komende periode wordt onderzocht of in andere straten dezelfde maatregelen moeten worden genomen. In toekomstige herinrichtingsplannen van straten worden dergelijke barrières direct meegenomen. Burgemeester en wethouders benadrukken dat er geen specifieke dreiging bestaat, maar dat de maatregelen 'passen binnen het huidige dreigingsniveau'. De stad Rotterdam nam afgelopen jaren al eerder tijdelijke maatregelen om het inrijden op mensenmassa's te voorkomen. Zo werden bij evenementen als de Marathon, het nationale vuurwerk en de huldiging van Feyenoord roadblocks en vrachtwagens geplaatst.

Toegankelijk
Burgemeester Ahmed Aboutaleb: 'Uitgangspunt is dat we een aantrekkelijke en toegankelijke stad willen blijven en zoveel mogelijk bescherming bieden voor grote groepen mensen in de stad om uit te gaan en te recreëren.' 
(ANP)