Advertentie
financiën / Nieuws

Meerderheid Kamer wil aanbesteding ov terugdraaien

PvdA, D66, GroenLinks en SP hebben een wetsvoorstel ingediend. De PVV steunt het, waardoor er een Kamermeerderheid ontstaat.

11 mei 2012

De vier grote steden moeten de mogelijkheid krijgen om hun eigen gemeentelijke vervoersbedrijf te behouden. De aanbesteding die het inmiddels gevallen kabinet verplicht stelde, moet worden teruggedraaid. Dat vinden oppositiepartijen PvdA, D66, GroenLinks en SP.

Zelf bepalen
De vier partijen hebben gezamenlijk een wetsvoorstel ingediend. Als de wet wordt aangenomen, mogen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zelf bepalen hoe zij het openbaar vervoer willen organiseren. De openbaarvervoersbedrijven GVB, RET en HTM hoeven dan niet te worden verkocht, stellen de indieners. Ook kan Utrecht besluiten het openbaar vervoer weer in eigen hand te nemen. Dat is wel wat lastig, aangezien de GVU geen publiek bedrijf meer is.

Eigen afweging

Het staat de steden volgens de wet ook vrij om verder te gaan met aanbesteden of om het proces te vertragen. ,,Ons wetsvoorstel geeft hun de mogelijkheid om een eigen afweging te maken'', aldus SP-Kamerlid Farshad Bashir. Hij vindt dat het kabinet-Rutte aanbesteding tot een doel op zich had gemaakt.

Steun van PVV

De partijen worden gesteund door de PVV, waardoor er een meerderheid in de Tweede Kamer is voor de initiatiefwet. De nieuwe regels waren al een tijd in voorbereiding en zijn al ter advisering naar de Raad van State gestuurd.


Procedures begonnen
In Rotterdam en Den Haag zijn de procedures van de aanbesteding van het busvervoer al begonnen. De concessie voor het metro- en tramverkeer in Rotterdam en Den Haag moet uiterlijk in 2017 zijn gegund. In Amsterdam ligt de deadline op 15 september 2013: dan moeten het bus-, tram- en metroverkeer zijn aanbesteed. In Utrecht moet per december 2013 het proces achter de rug zijn.

Utrecht voorstander

Het kabinet wil het openbaar vervoer aanbesteden om geld te besparen en het ov efficiënter in te richten. De Utrechtse verkeerswethouder Frits Lintmeijer liet bij monde van een woordvoerster weten in principe voor het wetsvoorstel te zijn. ,,Maar dan meer voor de andere steden, aangezien het voor Utrecht op de korte termijn niet meer zoveel uit maakt, omdat wij geen gemeentelijk vervoersbedrijf meer hebben.''

Gewoon doorgaan
Een woordvoerster van Den Haag gaf donderdagavond aan inhoudelijk nog niet op het bericht te kunnen reageren. Wel liet ze weten dat de huidige procedure voor het aanbesteden van het busvervoer in de hofstad ,,gewoon doorgaat''. De procedure is vorige week gesloten en heeft twee kandidaten opgeleverd. Eind mei wordt besloten wie het busvervoer in de stad mag gaan verzorgen, aldus de zegsvrouw.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie