Advertentie

Nieuw logo past bij nieuw Eindhoven

Eindhoven heeft een nieuw logo. Dit delen ze met de citymarketingorganisatie Eindhoven365. Wethouder Joost Helms is blij met het nieuwe beeldmerk dat echnologie, design en kennis moet verbeelden.

04 juni 2013

Eindhoven was er aan toe. Het oude logo was wat oubollig en dekte de lading niet meer, aldus wethouder Joost Helms. Het nieuwe symbool met drie golfjes, of nog beter, ‘bliksemschichten’ verbeelden de drie pijlers van de vijfde gemeente van Nederland: technologie, design en kennis.  Vandaag wordt het nieuwe beeldmerk gepresenteerd. Een landelijk primeurtje is dat het officiële gemeentelogo tegelijk ook het beeldmerk is van de citymarketingorganisatie.

 Eindhoven de slimste

Het gaat goed met Eindhoven. Als één van de weinige gemeenten ziet het nog steeds haar economie groeien. Dankzij de toptechnologieregio Brainport is de uitspraak 'Eindhoven de gekste' niet langer van toepassing, eerder 'Eindhoven de slimste'. Dat vond het Amerikaanse tijdschrift voor het bedrijfsleven 'Fortune Magazine' onlangs ook. Het riep Eindhoven uit tot één van de zeven slimste regio’s ter wereld. Eurcommissaris Neelie Kroes met de digitale agenda in haar portefeuille noemt Eindhoven een voorbeeld voor andere gemeenten. En ook de minister-president roemde de ontwikkeling van de Brabantse stad onlangs in zijn toespraak voor het VVD-congres.


Nieuwe status
Bij de nieuwe status van Eindhoven hoort ook een nieuwe communicatiestrategie vond wethouder Helms twee jaar geleden. Het beeldmerk kwam uit de koker van Eindhoven365, de citymarketingorganisatie. 'Het logo werd in hun opdracht ontworpen door een groepje creatievelingen. Wij hebben ons vervolgens aangesloten. Wat uniek is, is dat dit beeld niet alleen naar buiten wordt uitgedragen, maar het wordt ook intern gebruikt. In Nederland zijn wij de eerste, over de grens weet ik dat Antwerpen dit ook doet.'

Stickers op koffiekopjes
Door het aanhaken is de nieuwe huisstijl minder prijzig uitgevallen, ook belangrijk in deze tijd van bezuinigingen. In die geest kan het dus nog jaren duren voordat het oude logo verdwenen is. Alles bij elkaar kost de operatie 100 duizend euro dat voornamelijk op gaat aan de ICT  en aanpassing van applicaties. ‘We hebben besloten om de invoering van het beeldmerk niet met een ‘big bang’ te doen,’ legt Helms uit, ‘we gebruiken beide logo’s voorlopig nog even naast elkaar. Als er nog een hele stapel formulieren voor de hondenbelasting met het oude logo is, dan maken we die op. En we moeten een beetje creatief zijn. Voor de koffiekopjes gebruiken we misschien stickers met het nieuwe logo. We gooien ze natuurlijk niet weg.’

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Martijn / adviseur
Drie rode symbolen die onder elkaar geplaatst worden. Ben toch benieuwd door welke stad Eindhoven zich heeft laten inspireren...:-)
Advertentie