of 59250 LinkedIn

Meer geld voor het bestuur van Sluis door toerisme

Een ruime meerderheid in de gemeenteraad van de Zeeuwse gemeente Sluis vindt dat de gemeente naar een hogere klasse moet. Op grond van haar inwonertal behoort Sluis tot de klasse 3 (14.001-24.000 inwoners); door de opclassificatie komt de gemeente in klasse 4 (24.001 – 40.000 inwoners). De burgemeester verdient daardoor geen 7.348,73 maar 7.988,49 euro per maand, verdienen de drie wethouders 6.334,90 en geen 5.919,51 euro en krijgen de 19 raadsleden maandelijks 958,91euro in plaats van 617,77 euro (55 procent meer).

Sluis heeft 23.636 inwoners, maar de gemeente in Zeeuws-Vlaanderen wil doen alsof het er meer dan 24.000 zijn. Daardoor komt de gemeente in een hogere klasse en krijgen burgemeester, wethouders en raadsleden beter betaald. De gemeenteraad neemt volgende week een beslissing over deze zogeheten opclassificatie, die volgens burgemeester Marga Vermue heel billijk is.

Fiat
Een ruime meerderheid in de gemeenteraad van de Zeeuwse gemeente Sluis vindt dat de gemeente naar een hogere klasse moet. Op grond van haar inwonertal behoort Sluis tot de klasse 3 (14.001-24.000 inwoners); door de opclassificatie komt de gemeente in klasse 4 (24.001 – 40.000 inwoners). De burgemeester verdient daardoor geen 7.348,73 maar 7.988,49 euro per maand, verdienen de drie wethouders 6.334,90 en geen 5.919,51 euro en krijgen de 19 raadsleden maandelijks 958,91euro in plaats van 617,77 euro (55 procent meer). Als de raad donderdag zijn fiat geeft aan de opclassificatie, gaat het voorstel naar het Provinciehuis en vervolgens naar Binnenlandse Zaken in Den Haag.

Verblijfstoeristen
Het is niet voor het eerst dat de gemeenteraad van Sluis zich over de opclassificatie buigt, zegt burgemeester Marga Vermue (CDA). ‘Deze raadsperiode maken we er al gebruik van. We hebben het al drie keer gevraagd. Met een nieuwe raadsperiode in het vooruitzicht, leggen we de provincie heel helder ons voorstel voor om de opclassificatie voort te zetten. Het college is daar positief over.’ Anders dan in de huidige raadsperiode, heeft de gemeente een studie laten verrichten naar de redelijkheid van de opclassificatie. Burgemeester Vermue: ‘Je ziet dat de verblijfsrecreatie hier een enorme vlucht heeft genomen. Toeristen komen niet alleen meer in de zomer, maar ook in het najaar en in de winter. Het aantal verblijfstoeristen kan gemiddeld gelijk worden gesteld met 8.600 inwoners.’ Maar dat is niet alles, aldus burgemeester Vermue. De grensgemeente is uitgestrekt en telt maar liefst 17 kernen. Ten slotte zijn er een paar grote projecten (de renovatie van het havengebied van Breskens en de grootschalige uitbreiding van hotel en appartementen in Cadzand-Bad) die volgens de burgemeester bestuurlijk ‘veel inzet en deskundigheid’ vragen. Daar mag wel wat tegenover staan, vindt de gemeente.

Werkdruk
Ook de gemeenteraad van Sluis vindt dat ze meer beloning verdient dan waarop ze louter op grond van het inwonertal recht heeft, zegt burgemeester Vermue. ‘De druk op de raadsleden is enorm. Raadslid Babijn was de vorige keer tegen opclassificatie, maar hij zei deze week in de commissie dat hij de laatste jaren heeft gemerkt hoeveel zwaarder de werkdruk is geworden. We verlangen ook wel wat van raadsleden in een relatief kleine gemeente. Hij stemt nu voor het voorstel, hoewel de SP nog steeds tegen is.’ (SP-raadslid Eversdijk vindt het ‘zakkenvullerij’.) Andere kleinere gemeenten moeten zich niet gelijk rijk rekenen, waarschuwt burgemeester Vermue. ‘Wij zitten net onder de 24.000 inwoners. In combinatie met de duizenden verblijfsrecreanten die hier het hele jaar zijn, zitten we daarboven. Als je iedere factor afzonderlijk bekijkt, dan kun je zeggen: dat speelt in meer gemeenten en overal is de werkdruk hoog, maar de combinatie van veel toerisme, veel kernen, grensgemeente en grote projecten maakt Sluis bijzonder.’ 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door loekoek (vm. jur.medew.gsd) op
@H.Wiersma. Groter en efficiënter met voldoende bestuurskracht is beter. -De door u genoemde voorwaarden moeten dan wel bewijsbaar zijn. Helaas is de praktijk vaak zo, daar is veel over geschreven, dat de afstand tussen bestuur en burger enkel groter is geworden. Dat doet niet af aan uw mening dat er goede voorbeelden zijn. We zullen dat weer eens meten bij de GR2018
Door H. Wiersma (gepens.) op
@loekoek. Groter en efficiënter met voldoende bestuurskracht is beter. Activiteiten op dorp- of buurtniveau kunnen met toegewezen budget gewoon decentraal blijven plaatsvinden. Er zijn al voldoende goede voorbeelden.
Door Jhr Van Avezathe en Zottegem (vrolijke burger) op
Nu ken ik toevallig deze qua oppervlakte grote Zeeuws-Vlaamse gemeente goed. Feitelijk is het een typisch krimpgebied, maar tegen de wil van de bevolking in heeft het gemeentebestuur onder één hoedje gespeeld met de lokale woningcorporatie om in een paar dorpskernen zoveel mogelijk asielzoekers met een status te huisvesten. In het verstilde stadje Aardenburg zie je vele kleuren en schakeringen uit de Afrikaanse samenleving op straat. Is dit de planmatige aanpak voor een krimpgebied?
Door loekoek (vm. jur.medew.gsd) op
@Spijker. Ik wil geen spijkers op laag water zoeken. Maar waarom aan fuseren denken als optie? Groot is niet altijd goed. Over een aantal jaren komen we daar echt op terug.
Door Spijker (gepens.) op
Deze gemeente bevindt zich blijkens de getoonde cijfers structureel beneden de 24.000 inwoners. Hoogste tijd derhalve dat er eens aan fuseren wordt gedacht in plaats van het verhogen van salarissen van de gemeentelijke elite. Zeeuwen zijn zunig, maar niet met publiek geld.
Door loekoek (vm. jur.medew.gsd) op
Het woord zakkenvullerij is wat zwaar. Maar speel het slimmer. Voor die toename van nog geen 400 personen kun je bij het COA vragen of er voldoende potentiële statushouders zijn. Voorts, weg van de 1-2 kind politiek. Groei dus. Grenzen waren er altijd om na te leven maar gezien o.a. de landspolitiek kan ik me voorstellen dat een gemeente daar ook anders over is gaan denken.