Advertentie

'Maak drempel voor burgers zo laag mogelijk'

Albert Meijer, sinds begin deze maand hoogleraar publieke innovatie aan de Universiteit Utrecht, vindt dat ambtenaren te veel vanuit bestuurlijke problemen redeneren.

22 juni 2014

‘Ambtenaren redeneren nog te vaak vanuit bestuurlijke problemen. Ze denken dat  die voor iedereen interessant zijn. De grote kwestie in het hedendaagse bestuur is: hoe verbind je de leefwereld van ambtenaren met die van de burger?’

Filmpjes

Dat zegt Albert Meijer, sinds begin deze maand hoogleraar publieke innovatie aan de Universiteit Utrecht. ‘Voor mij is bepalend dat je als gemeente je drempels zo laag mogelijk stelt. De focus op gemeentelijke websites is nog steeds heel erg op taal gericht, op teksten. Laat dus meer beeld, filmpjes, zien. Het grote succes van Geert Wilders is dat hij iets bij mensen wist te raken wat andere partijen niet voor elkaar kregen. Voor het openbaar bestuur geldt hetzelfde.’
 

Platform
Meijer ziet de oplossing onder meer in de laagdrempelige wijkwebsites, zoals die nu al her en der in Nederland opduiken. Ze zijn niet gebouwd als de zoveelste  zendmachine voor een gemeente, maar als laagdrempelig en zo mogelijk interactief platform. ‘Er kunnen ook op die websites ook berichten worden geplaatst over plannen van bewoners om met elkaar te gaan fietsen of tuinieren. Andere plannen hebben ook bestuurlijke consequenties. Dan creëer je een digitale leefomgeving waar beide partijen, burgers en gemeente, van elkaar leren.’
 

Vastigheid
Meijer stelt dat je als ambtenaar eerst contact met de burger moet maken. ‘Pas na een tijdje kun je aandacht vragen voor bestuurlijke problemen.’ Hoe de burger al die tijd blijft aangehaakt, noemt Meijer een van de kernvraagstukken van het moderne participatiebestuur.  ‘Veel van de nieuwe organisatievormen hebben nog niet de stabiliteit van de instituties die we voorheen hadden. Je moet als gemeente proberen om daar enige vastigheid in aan te brengen.’

iPad
‘Stel dat het aantal deelnemers van een digipanel terugloopt’, geeft hij als voorbeeld, ‘deel dan als gemeente eens een incentive uit. Als je aan tien enquêtes meedoet, maak je als burger kans op een iPad. Het helpt ook om de resultaten van het panel voortdurend goed naar de deelnemers terug te koppelen. Zo kan de burger zien waarvoor hij zijn inspanning heeft verricht.’

Veranderingsproces
Niettemin zal het participatiemodel onvermijdelijk leiden tot een minder stabiele bestuurlijke organisatie. Geen punt, volgens Meijer: ‘Als zo’n digipanel niet meer werkt, schrap het dan gewoon. Zoek naar een alternatief zoals bijvoorbeeld focusgroepen op een lokale website waar veel van je inwoners komen. De participatiemaatschappij is een continu veranderingsproces waarbij we moeten accepteren dat sommige dingen nu eenmaal aflopen en ophouden te bestaan.’

Lees het hele interview met Albert Meijer deze week in BB12. 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Renée Blom / Wethouder
Helemaal mee eens. Dit is ook de enige manier om het vertrouwen tussen politiek, overheid en samenleving te herstellen. De drempels moeten omlaag, want de samenleving kan en doet al veel meer zelf dan wij (politiek en ambtenaren) denken. We moeten leren loslaten en vanuit een regisserende rol overstappen naar een faciliterende en initiërende rol. Dat is de uitdaging waar we nu voor staan en dat is ook essentieel voor het slagen van het decentraliseren van de AWBZ en jeugdzorg.
Advertentie