of 59250 LinkedIn

Kiezers zien herindeling niet zitten

Bijna 80% van de kiezers geeft aan dat samenwerken de beste maatregel is om het hoofd boven water te houden nu gemeenten meer taken moeten gaan uitvoeren, maar daarvoor minder geld krijgen. Een kwart van kiezers (28%) vindt dat zijn gemeente beter kan fuseren met andere gemeenten. Dat blijkt uit verkiezingsonderzoek van I&O Research.

Samenwerking tussen gemeenten geniet bij kiezers veruit de voorkeur boven herindeling. Bijna 80% van de kiezers geeft aan dat samenwerken de beste maatregel is om het hoofd boven water te houden nu gemeenten meer taken moeten gaan uitvoeren, maar daarvoor minder geld krijgen. Slechts een op de drie kiezers geeft zijn gemeentebestuur een voldoende.

Fusie

Een kwart van kiezers (28%) vindt dat zijn gemeente beter kan fuseren met andere gemeenten. Kiezers uit niet-stedelijke gebieden geven vaker dan inwoners in sterk verstedelijkte gebieden aan, dat fuseren met omliggende gemeenten een goede oplossing is. Ook aanhangers van VVD, PvdA, D66 en Partij voor de Dieren geven vaker dan andere stemmers aan dat herindeling een optie is. Dat blijkt uit verkiezingsonderzoek van I&O Research onder 10.500 kiezers.

 

Meer uitvoering naar burgers

Minder regels en vergunningen zou de gemeente ook helpen om ‘meer met minder te doen’, zo geeft 72% van de kiezers aan. Het uitvoeren van taken aan inwoners is volgens bijna de helft van de kiezers (49%) een goed middel om de gemeentelijke efficiency te verhogen. Datzelfde geldt als het bedrijfsleven voor enkele gemeentelijke taken de handen uit de mouwen zou steken.

 

Ontevreden

Een derde van de drie kiezers (36%) geeft zijn gemeentebestuur over de afgelopen raadsperiode een voldoende, zo blijkt verder uit het onderzoek. Zij zijn ‘tevreden’ tot ‘zeer tevreden’ over hun gemeente. Een op de vijf kiezers is ronduit ontevreden over de gemeente. Vier op de tien kiezers zegt niet tevreden, maar ook niet ontevreden te zijn.

 

Financieel wanbeleid

Politiek gedoe, beloftes die niet worden nagekomen, slecht financieel beleid, besluiteloosheid, niet luisteren naar burgers en klantonvriendelijkheid zijn redenen tot ontevredenheid. Tevreden kiezers roemen hun gemeentebestuur om hun daadkracht, het feit dat de financiën op orde zijn, dat er sociaal beleid wordt gevoerd, naar burgers wordt geluisterd en dat de gemeente er goed en verzorgd uitziet.

 

Mopperpotten

Jonge kiezers (tot 35 jaar) zijn over het algemeen meer tevreden dan oudere kiezers. Kiezers tussen de 50 en 64 jaar zijn de grootste mopperpotten. Regionaal bekeken klagen kiezers uit Zuidoost-Friesland het minst, en hebben de kiezers uit Zuidoost-Drenthe de meeste kritiek op hun gemeente.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Janus op
Wat een taalgebruik Yolanda... in plaats van mopperkonten had je deze groep beter als kritisch kunnen omschrijven mede gezien hun levenservaring
Door izak van blijderveen (senior adviseur) op
Een dialoog in 50 tinten grijs. Feit is dat de (wettelijke) eisen die aan een gemeente worden gesteld en het verwachtingspatroon van de verder digitaliserende samenleving voor een kleine organisatie steeds moeilijker behapbaar is! De decentralisaties zullen weer een nieuwe tint grijs toevoegen! Kunst is om diensten die de mensen en bedrijven direct aangaan dichtbij te houden en die organisatie te kiezen die dat zo efficiënt mogelijk kan. Maar ratio en emotie zullen blijven strijden om voorrang.
Door Wim Vreeswijk (Belastingadviseur te Utrecht) op
Ik heb, net zoals het Utrechtse CDA, onze gemeentelijke herindeling in Utrecht met Vleuten-De Meern nooit zien zitten. Dit waren van oorsprong zeer oppassende gemeentes die heel goed in staat waren de eigen broek op te houden. Ná de herindeling gingen dan ook prompt de belastingtarieven omhoog, moest er een enorme hoeveelheid grond aangekocht worden waarvan de gronduitgiftes buitengewoon verliesgevend bleken in de al jaren durende recessie. Kortom, het idee van groot, groter, grootst blijkt zeker niet zaligmakend te zijn.
Door Hans (adviseur) op
Vind ik niet zo gek. Evaluaties van samenvoegingen geven toch aan dat er sprake is van minder democratie en ook de dienstverlening is verminderd. De zeer gedetailleerde regelgeving is oorzaak van de wens tot schaalvergroting. Het samenwerken van gemeenten gebeurt al erg lang. Daar is niets vreemds aan. Wel dient de organisatie van gemeenten en samenwerkingsorganen op orde te zijn.
Door Ron Druppers (Fractievoorzitter Maarssen 2000) op
Myconius, dit is nu eens een verhaal waar ik me helemaal in kan vinden. Stoppen dus met al die niet controleerbare samenwerkingsverbanden én toch kleine gemeenten houden. Hoe simpel kan het leven soms zijn, als de politiek zich er niet mee zou bemoeien?
Door H.Kennis (proces keten manager) op
Samenwerking als voorkeur! Hoe is de vraagstelling geweest van het onderzoeksbureau? Iedere gemeente is een koninkrijk. Samenwerking is dus per definitie veel overleg en bureaucratie. Dus heel duur voor de burger. En iedere 4 jaar moeten de samenwerkingsafspraken weer worden bijgesteld. Myconius heeft een punt. Kleine gemeenten kunnen niet alles, zijn maar beperkt deskundig en gaan naar de burger toe met de hakken in het zand als het lastig of moeilijk wordt. Zo niet dan duurt alles veel te lang. Als over 2 jaar de meeste gemeenten rode cijfers hebben geschreven beseft de ‘burger’ de werkelijkheid.
Door Han IJssennagger (Gemeenteraadslid) op
Helemaal eens met Myconius, veel gemeenten zijn gewoon te klein om alle zorgtaken alleen aan te pakken. Samenwerken in gemeenschappelijke regelingen zet de Gemeenteraad in de praktijk buiten spel en is derhalve onwenselijk. Geeft bovendien argumenten om de provincies niet al te groot te maken.
Door Myconius op
Het grote probleem is dat we in Nederland niet differentiëren in de taken. Zo hebben grote en kleine gemeenten dezelfde rechten en plichten, waardoor het wenselijk zou zijn dat ze allemaal ongeveer even groot zijn.

Maar dat is onmogelijk omdat de grote gemeenten (Amsterdam bv) zoveel inwoners hebben dat er altijd een groot verschil in omvang zal blijven bestaan. Iets wat na 100 jaar herindelen en fuseren niet wezenlijk veranderd is.

De enige oplossing is om gemeenten in te delen in twee of drie klassen, waarbij elke klasse haar eigen taken heeft. Hierdoor kunnen de grote gemeenten de vrijheid krijgen die zij aankunnen, zonder dat dit de kleinere gemeenten verplicht een oneindig schaalvergrotingstraject te beginnen.

De taken die de kleinere gemeenten niet aankunnen, zouden bij de provincie gelegd kunnen worden. Zo blijft er sprake van een transparante democratische controle. Dit itt de schimmige samenwerkingsverbanden.
Door H. Wiersma (gepens.) op
Hoogste tijd om de kwaliteit en representativiteit van dit onderzoeksbureau eens onder de loep te nemen.
Door Wim Knol (raadslid ) op
Samenwerking, fusie, herindeling, allemaal oplossingen. Nu de deugdelijke analyse van het probleem nog. Schaalvergroting is een geloof. Zorgzame samenleving vraagt om schaalverkleining. Klein het nieuwe groot.