Advertentie

Jorritsma: 'Dat gaan we dus niet doen'

Afschaffen van het btw-compensatiefonds geeft veel organisatorisch gedoe. Het fonds compenseert gemeenten voor de btw die ze elkaar in rekening moeten brengen.

30 oktober 2012

Afschaffen van het btw-compensatiefonds geeft ‘ontzettend veel organisatorisch gedoe en narigheid’. Annemarie Jorritsma uit ferme kritiek op het Regeerakkoord. Zonder btw-verevening wordt gemeentelijke samenwerking, bijvoorbeeld in een RUD, heel lastig, voorziet de VNG-voorzitter.

Btw betalen voor een RUD

Het fonds compenseert gemeenten voor de btw die ze elkaar in rekening  moeten brengen voor geleverde diensten. Het nieuwe kabinet wil dat afschaffen. ‘Moeten gemeenten dan btw gaan betalen als ze in een RUD stappen? Dat gaan we dus niet doen’, zegt Jorritsma stellig.

Wat bedoelt het kabinet?

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten wil ‘heel snel’ met de minister van Binnenlandse Zaken om tafel om te praten over de afspraken in het Regeerakkoord. Die roepen veel vragen op, stelt Jorritsma. ‘Ik had liever een duidelijk Regeerakkoord gehad, met concrete afspraken waar je voor of tegen kunt zijn. Want wat het kabinet met dit soort uitspraken bedoelt? Geen idee.’

Bedoeld als bezuiniging

Neem het ‘lange termijn perspectief’ van gemeenten van tenminste honderdduizend inwoners. Jorritsma: ‘Is dat een echt een visie? Schrijf dat dan op. Nu ontstaat de indruk dat het vooral zo wordt opgeschreven om een forse besparing te boeken. Wat een illusie is, want je kunt hooguit een kleine besparing op  bestuurskosten realiseren.’

WMO, typisch lokaal

In het Regeerakkoord stellen de onderhandelaars dat alleen de 100.000+ gemeenten taken mogen uitvoeren die vallen onder decentralisaties. ‘Betekent dat geen enkele Friese gemeente straks over jeugdzorg gaat? En wie dan wel? De provincie? Het Rijk? Voor de WMO is dit helemaal onbegrijpelijk Dat is nou typisch een lokale taak.’ Dat het kabinet streeft naar grote gemeenten, is duidelijk. Maar wat gebeurt er met een herindelingsvoorstel van vijf kleine gemeenten die samen 60.000 inwoners krijgen? Gooien we dat in de prullenbak?’

Druk op schaalvergroting niet nodig

De druk op schaalvergroting die het kabinet opvoert op bovendien niet nodig, meent Jorritsma. In de afgelopen honderd jaar verminderde het aantal gemeenten van 1100 naar 415. ‘Dit gaat al jaren prima, zolang gemeenten zelf hun keuzes voor samenvoeging kunnen maken, gestimuleerd door de decentralisaties.’

Extra bezuinigingen

De VNG is verbolgen over de forse extra bezuinigingen die gemeenten treft. Vooral de bezuinigingen die gepaard gaan met de decentralisaties zijn erg rigoureus, vindt Jorritsma. De korting op de jeugdzorg is verhoogd van 300 naar 450 miljoen euro. ‘Op begeleiding wordt zelfs 1,6 miljard bezuinigd. Dat vang je niet meer op met een efficiencyslag, daar gaan gewoon echt dingen verdwijnen.’ Dat geldt ook voor de huishoudelijke hulp, die daarmee zijn preventieve functie – langer thuis wonen voorkomt een beroep op zwaardere zorg – verliest, vreest Jorritsma.

Lees alles over de gevolgen van Regeerakkoord in het BB-Dossier

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

E. Klokkenluider / ambtenaar
Wat een slap, onbegrijpelijk en ongepassioneerd TV-optreden vandeze dame bij Pauw en Witteman. Het is wel duidelijk dat mevr. Jorritsma geen hart heeft voor de kleinere gemeenten. Ze had simpelweg kunnen melden dat nergens is aangetoond dat 100.000+ gemeenten efficiënter zijn. Sterker nog, per duizend inwoners hebben deze gemeenten meer ambtenaren dan de gemeenten tussen 50 en 80.000 inwoners. Ze had ook kunnen betogen dat 100.000+ vanwege de beperkte kernen-dichtheid in sommige provincies een volstrekt onzinnige grens is. 100.000+ betekent op het platteland belachelijke gebiedsgrootte van gemeenten. Van enige binding tussen bestuur en bevolking kan dan hoegenaamd geen sprake meer zijn. Dit regenteske plan is bedacht door randstedelingen zonder enig begrip voor de provincie. Mevr. Jorritsma en de VNG hebben nog een lange weg te gaan. Hoop dat ze dit met passie en overtuiging gaan doen!
Fred IJspeerd / juridisch beleidsmedewerker P&O
Met de voorganger in deze discussie ben ik het eens dat je niet eenvoudig kunt stellen dat grotere of kleinere gemeenten het beter of slechter doen. Het regeerakkoord gaat inderdaad uit van de vooronderstelling "big seems to be beautiful".



Overigens is de praktijk bij kleinere gemeenten al dat diverse taken op afstand zijn of worden gezet. Voorbeelden zijn de veiligheidsregio's voor de brandweer, veel regionale sociale diensten, de RUD's en de fusie van ambtelijke organisaties van twee of meer gemeenten.



Maar zoals Johan Cruyf al wijselijk zei: "Ieder nadeel heeft zijn voordeel".
H.v.Schijndel / WMO adviesraadslid
Er wordt veel gesproken over de zorg en het allerbelangrijkste element waar het om gaat is het Keukentafel gesprek.

Onbegrijpelijk, de hele zorgsector hangt of staat met een fatsoenlijk en goed georganiseerd keukentafel gesprek.

Niemand die er iets over zegt.

Bij de hele decentralisatie zou dat het uitgangspunt moeten zijn want daar en alleen daar draait het om.

Ook de VNG zwijgt hierover in alle talen en ja ook diskwalificeert de VNG alle adviesraden als een bij verschijnsel terwijl deze raden DE binding zijn van de gemeente en haar burgers.

Een goede adviesraad geeft de gemeente inzicht over hoe de burgers de WMO uitvoering ervaren geen enkele ambtenaar die daar toe in staat is.

Lees de plannen van het kabinet en denk daar bij aan de uitvoering dicht bij de burger en wat heb je weer het hardst nodig "een goed georganiseerd keukentafelgesprek"

Alles en iedereen moet er op gericht zijn om het keukentafelgesprek goed te voeren en vandaaruit weten we wat mensen nodig hebben daar kan geen indicatie of overheidsbesluit tegenop.

m.vr. gr. H.v.Schijndel.
E. Klokkenluider / ambtenaar
@H.v.Schijndel: nou dan doen we toch gewoon de hele gemeentelijke besluitvorming aan de keukentafel. Dat gebeurde vroeger ook. Gezellig bij de wethouder thuis en als je dan zei dat je op hem stemde werd de weg voor je huis wel ge-asfalteert. Tsjah da's ook bestuurlijke vernieuwing..... Maar daar gaat discussie niet over als het gaat om "redelijke" schaalgrootte van een gemeente. Dat heeft te maken met effectiviteit en doelmatigheid.
Niek / jurist
De gemeenten moeten zo groot worden dat alle tussenlagen zoals de RUD's helemaal niet meer nodig zijn.

Wat mij betreft mogen we direct terug naar de klassieke indeling van het openbaar bestuur. Rijk, provincie en gemeenten. Opheffen ZBO's (naar departement of als een dienst van een grote provincie), waterschappen (naar provincie) en alle gemeenschappelijke regelingen en andere verbanden (naar gemeenten). Schaalvergroting is nodig om aan de huidige eisen te voldoen. Voor verstedelijkte gebieden lijkt minimaal 100.000 inwoners een redelijk uitgangspunt. Voor plattelandsgebieden zal dit de helft zijn. De winst in lagere bestuurskosten zal hoog zijn en niet marginaal zoals mw. Jorritsma voorstelt.
H.v.Schijndel / WMO adviesraadslid
Beste heer Janssen u bevestigt precies het belang van mijn oproep.

Het gesprek komt er hoe dan ook en gezien de decentralisatie inderdaad de mogelijke fouten van vroeger mogelijk maken moet er dus wat gebeuren.

Daarom is het niet de vraag of er een keukentafel gesprek moet komen, want het gesprek komt er, maar het gaat er om hoe het georganiseerd moet worden wie er aan tafel moet en waar.

Reden genoeg om ons daar zorgen te maken.

Als je dat niet wilt behandelen voor je de uitvoering start kun je straks de miskleunen behandelen en een catastrofaal vernietigde zorg over houden.

Natuurlijk is een grote schaal echt geen oplossing voor dat probleem, sterker nog de grote schaal zal groot denken en dat was weer niet de bedoeling van decentralisatie.

read my words Een keuentafelgesprek komt , maar niemand is geintersseerd hoe.

m.vr.gr H.v.Schijndel.

Geert de Gaaij / adviseur bedrijfsvoering
In de discussie over opschaling naar 100.000+ zou je een onderscheid moeten maken tussen bestuur en ambtelijke organisatie. Natuurlijk moet je gemeentebesturen dicht bij de burgers houden en niet zomaar opschalen. Maar de ambtelijke organisaties kunnen voordeel hebben van schaalvergroting, zoals specialisering, capaciteitsverdeling, hergebruik adviezen, betere bezettingsgraad apparatuur etc,
A. Visser / Toezichthouder
Bij de NL-overheid geldt een omgekeerd Peter principe. Een taak wordt net zolang gedecentraliseerd tot het terecht komt bij de overheid die er niet competent voor is. Recentralisatie kan ook een oplossing zijn. Misschien wordt het dan nog eens wat met de provincies. De provincie als een (1!) grote GR.
Advertentie