Advertentie

Gemeenten winnen rechtszaak van ict-dienstverlener Centric

De gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel hebben een rechtszaak gewonnen van ict-dienstverlener Centric na een hoog opgelopen conflict over verantwoordelijkheid. Een woordvoerder van Centric laat aan Binnenlands Bestuur weten dat het bedrijf in hoger beroep gaat.

16 februari 2018

De gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel hebben een rechtszaak gewonnen van ict-dienstverlener Centric na een hoog opgelopen conflict over verantwoordelijkheid. Een woordvoerder van Centric laat aan Binnenlands Bestuur weten dat het bedrijf in hoger beroep gaat.

Discussie over verantwoordelijkheid
De partijen maakten de gang naar de rechter nadat er onenigheid ontstond over wie er verantwoordelijk is voor de realisatie van een zogeheten geïntegreerd applicatielandschap, zo meldde de Leeuwarder Courant donderdag. Het conflict liep zo hoog op dat Centric de digitale ondersteuning opschortte en de gemeenten het bedrijf niet meer betaalden. Daarmee kwam de dienstverlening aan burgers in gevaar, waaronder bijvoorbeeld geboorteaangiften en het afgeven van rijbewijzen. Er werd een kort geding aangespannen door de gemeenten.

Dienstverlening niet meer op het spel

De rechtbank stelde de gemeenten in het gelijk waardoor de dienstverlening aan de burger voorlopig niet meer op het spel staat. De eis van de gemeenten was dat Centric de taken blijft uitvoeren tot een andere partij deze kan overnemen. In alle punten werden de gemeenten in het gelijk gesteld. Centric had de dienstverlening nooit mogen opschorten en voldoet tevens niet aan de wettelijke verplichtingen.

Gevolgen

Een woordvoerder laat weten dat het bedrijf het niet eens is met de uitspraak en dat er in hoger beroep wordt gegaan. Tegenover Leeuwarder Courant laat een woordvoerder van de gemeenten weten dat er binnenkort meer duidelijk wordt over de concrete gevolgen van de uitspraak.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

mark
Als je een beetje ingewijd bent in gemeenteland, zou je bijna gaan denken welke gemeente geen problemen heeft met Centric. Alleen maken zij afspraken met deze gemeente over geheimhouding van de conflicten en de afspraken.
Tony Carboni / ICT consultant
@Erica, ik denk dat je gelijk hebt over de relatie tussen gemeenten en Centric. Maar heb je wel afgevraagd waarom gemeenten toch voor een Centric, Pink Roccade of een van de grote consultancy clubs kiezen zoals Ordina, IBM etc.? De belangrijkste oorzaak is dat de eindgebruikers die wel met het systeem moeten werken marginaal invloed hebben in het besluitvormingsproces. In het verleden hadden de eindgebruikers een veel grotere invloed dan nu. De reden dat de eindgebruikers bijna geen invloed meer hebben is de introductie van de Europese aanbestedingsregels. MKB bedrijven, die best innovatief kunnen zijn krijgen nauwelijks kansen door de disproportionele eisen en rigide procedures waar geen ruimte is voor een fout. De poortwachter, de inkoper (vaak extern) selecteert en beoordeelt of de aangeleverde documenten formeel correct zijn, wie naar de volgende ronde mag gaan en eventueel na een verdere filtering een select gezelschap kiest die het product mag demonstreren…Overigens heeft MKB Nederland recent over de Europese aanbestedingseisen nog melding gemaakt. Resultaat is dat alleen de grote leveranciers een kans maken wegens de aanbestedingseisen maar ook omdat zij een leger aan aanbestedingsexpert(s) en juridische adviseur(s) hebben om de hoge administratieve eisen in de aanbestedingsprocedure dicht te timmeren zonder fouten. Indirect zijn shared service centers en samenwerkingsverbanden tussen gemeenten de oorzaak dat door de schaalgrootte verplicht worden om Europees aan te besteden. Daarnaast heeft de ICT afdeling een grote stempel in de keuze van een applicatie omdat zij denken dat het eenvoudiger m.b.t. beheer om zoveel mogelijk applicaties van dezelfde leveranciers af te nemen. Alsof 5 verschillende applicaties van dezelfde leverancier allemaal dezelfde functionaliteit bezitten. Je hebt nog steeds 5 functionele beheerders nodig en technisch praat je nog steeds met vaak 5 verschillende afdelingen, ondanks de eerste lijn contact via een helpdesk. Deze manier van support gebeurt juist bij de grote bedrijven in tegenstelling tot de MKB bedrijven waar je door de kleine schaalgrootte veel vaker sneller antwoord krijgt op je vragen.



De ironie is dat de Europese aanbesteding in het leven was geroepen voor meer transparantie, meer concurrentie en kostenreductie. Het tegendeel is waar nl. alleen de grote bedrijven maken kans en de kosten van een aanbestedingstraject alleen, vooral als extern is belegd, kunnen vaak hoger liggen dan het product zelf waardoor de totale kosten significant is toegenomen. Ik lees helaas nergens bij VNG, bij de lokale of landelijke politiek hoe zij de hegemonie van de grote bedrijven ten gevolge van de Europese aanbestedingsregels willen bestrijden….

Advertentie