'Gem' voor gemeentelijke twitternamen
Nu steeds meer lagere overheden zich op Twitter manifesteren, zou de rijksoverheid in overleg met gemeenten en provincies uniformiteit moeten brengen in de namen waaronder dit gebeurt. Een voorvoegsel als bijvoorbeeld gem_Oosterhout zou de lezer houvast geven dat hij werkelijk een tweet van de gelijknamige gemeente onder ogen heeft.
Dat zegt ict-recht deskundige Victor de Pous, in reactie op de toenemende wirwar van namen die gemeenten op Twitter kiezen. Pous houdt zich al meer dan 25 jaar bezig met de rechtsaspecten van de digitale technologie en informatiemaatschappij. Hij denkt dat veel twitteraars behoefte hebben aan een eenduidige naamgeving.
Nadenken over nut
Voordat ze meegaan in de ‘hype’, zouden gemeenten volgens Pous sowieso eerst moeten nadenken wat en wie ze precies met twitter willen bereiken. Ambtenaren en wethouders die zomaar namens de gemeente wat gaan roepen omdat het nu eenmaal hip is, het is hem en doorn in het oog.
Ramp
Een goede toepassing van het medium ziet Pous in het informeren van burgers bij een ramp of een ander snel opkomende gebeurtenis. Zo van ‘ga niet naar het station’ als daar een trein is ontploft. ‘Maar dan moeten de mensen wel zeker weten dat het om een authentieke tweet van de gemeente gaat en niet om een grappenmaker’.
Gem.naam
Dat kan door het voorvoegsel gem. voor de naam van de gemeente te plaatsten. Dit naar analogie van domeinnamen op internet. Daar heeft elke ministerie al jaren het voorvoegsel min voor de naam. ‘Als iemand die naam dan kaapt, dan kan hij of zij naderhand makkelijk wegens opzettelijke misleiding worden aangepakt, stelt Pous. Bij een gewone naam is dat moeilijker: iemand die Oosterhout heet mag natuurlijk onder zijn eigen naam twitteren.
Te laat
Het helpt gemeenten ook van een ander probleem af: veel van de gemeentenamen zijn op twitter al vergeven Pous:‘Het is wie het eerst komt wie het eerst maalt. Gemeenten vissen hierdoor nogal eens achter het net. Claimen heeft dan geen zin, omdat het meestal om legitiem gebruik van de naam gaat.
Bij misbruik claim
Pas als de persoon Oosterhout de naam moedwillig gaat gebruiken om verwarring te stichten, dan kan de gemeente naar de rechter stappen. Als iemand zich gem.Oosterhout zou noemen dan ligt misbruik al snel voor de hand en kan de gemeente de naam terug claimen.
Oosterhout
De gemeente Oosterhout is overigens bezig om protocollen op te stellen voor het gebruik van twitter, aldus woordvoerster Rian Vogels ‘We zijn er nog niet actief. Een van de problemen is inderdaad dat de naam Oosterhout al in gebruik is en dat we niet weten door wie. Maar dat lossen we ongetwijfeld op, desnoods maken we er ‘Oosterhout,familiestad’ van. Een uniform voorvoegsel ziet zij er nog niet onmiddellijk van komen.
Reacties: 21
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Gestart in augustus 2009 en maar liefst 4 tweets geplaatst en volgt 0 twitteraars.
I rest my case!
Zelfs als de (gemeentelijke) overheid geen naamconventies zal hanteren, is er een heel goede kans dat er ‘vanzelf’ een overzicht wordt gemaakt. Check deze wiki over Twitter adressen van de overheid in de V.S. - http://twitter.pbworks.com/USGovernment
1. claimen twitternaam
2. nadenken over inzetbaarheid en borging
3. gebruiken en promoten via de eigen site
waarbij men voor stap 1 toch vaak al 2 jaar te laat is...
Tip: leg ook de namen vast van B&W voordat een boze inwoner het doet. Ook dat voorkomt een hop ellende...
Nu zijn veel gemeenten te laat en hebben 'derden' de namen 'gereserveerd'. Dit was natuurlijk ook zo met domeinnamen in vroeger tijden...
Tip aan gemeenten: zorg dat je dingen niet alleen oppikt, word lid van bijv. ambtenaar20 (ning) en kijk om je heen. Wat doen andere gemeenten? Hoe zetten zij nieuwe media in? Wij hebben in Boxtel al wat succesvoorbeelden. Ook ons Hyves account groeit iedere dag. Hiermee bereik je toch weer een heel andere doelgroep!
Social media kan niet alleen als monitor instrument worden toegepast (wat leeft er?) maar ook worden gebruikt voor burgerparticipatie.
Politie Brabant Zuid Oost is ook al heel ver en gelukkig delen zij hun kennis met regelmaat op o.a. ambtenaar20 en bijeenkomsten over social media in 't land!
Waarom dure bureau's inhuren? Kijk eerst om je heen!
Tot slot: Wat maakt het uit of namen uniform zijn? Je hoeft maar 1x de Twitternaam van je gemeente te achterhalen, volgen en dan staat de gemeente gewoon in je timeline. Ik vind dit echt non-nieuws.
Als we het dan écht perfect willen regelen, moeten we wel een wereldwijde standaard hebben. Er zijn genoeg gemeentenamen in meerdere landen hetzelfde. Zo is er een Breda in Nederland, maar ook in Italië en Spanje. Zullen we dan gaan voor de codering NL_Provincie_Gemeente_ ? Zijn je 140tekens al ver op als je een bericht aan dat account wil richten. :-)
Ik ben overigens benieuwd wat Twitter doet als een gemeente van zijn/haar account een verified account zou willen maken.
(GOV-) "verified-accounts" bij Twitter moeten kunnen krijgen.
In USA hebben nu slechts enkele grote steden cq politiekorpsen een "verified account".
Speciale afspraken met Twitter.com lijken me nodig om overheidsinstanties een GOV-verified-account te geven.
Misschien idee om dat via Twitter te "crowdsourcen"?
Vertrouwen in een Twitteraccount, zit 'm niet in uniforme naamgeving. Dat vertrouwen moet je stap voor stap opbouwen. Dat kost tijd en energie. In de loop van de tijd laat je (in dit geval) als gemeente zien dat je betrouwbare informatie verschaft en dat je bent wie je pretendeert te zijn. Je bouwt een schare volgers op, die ook iets zegt over je betrouwbaarheid. Die volgers kennen je en zullen onmiddelijk ingrijpen als er een grappenmaker voorbij komt die uit jouw naam iets zegt. Onderschat dat zelfcorrigerend vermogen van social media niet.
Uniformiteit in namen kan best handig zijn, maar is in dit geval absoluut geen noodzaak. Serieus met het medium en je volgers omgaan is veel belangrijker.
Degene die mij kent zal begrijpen dat ik met name geïnteresseerd ben in het gebruik van social media, en dan met name twitter, tijdens crises&rampen.
De ervaring leert dat Twitter een uitstekend communicatiemiddel is om snel "geïnformeerd wachten" door de overheid voor de getroffenen toe te passen. Niet hele verhalen, maar even kort&krachtig:
Ja er is iets ad hand,
getroffenen krijgen hulp van de hulpdiensten,
u hoort zo snel mogelijk meer,
volgt u daarvoor de media en dit twitteraccount,
Ik heb al meerdere incidenten gemonitord, en ben zeer gecharmeerd van het #liveblog van Eindhovens Dagblad bij de brand in #Valkenswaard, zie http://www.ed.nl/regio/7014284/Liveblog-brand-Valkenswaard.ece
Als je hier als gemeente (verantwoordelijk voor de crisiscommunicatie) niet tussenstaat, dan gaat er ergens iets niet goed.
Is mijn mening.
groet van Ina
Ben het volledig met je eens!
Leestip in dezen: "Als het op communiceren aankomt", zie www.burgemeesters.nl/communiceren, een uitgave van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters over communiceren in crisissituaties.
Geeft inzicht in relatiecommunicatie vs reputatiecommunicatie.
Aanrader!
In de praktijk is het zo, dat áls iemand al een gemeente wil volgen – dit in de meeste gevallen enkel de eigen woonplaats betreft. Met misschien als aanvulling nog de gemeente van de stad waar je werkt of waar je vaak uitgaat.
Overigens lijkt het me een complexe juridische procedure om een voorvoegsel als ‘gem’ (zonder punt uiteraard) een officiële status te geven. Daar zou dan dus een nieuwe wet voor moeten komen. En dan is een vrouw die Gemma Best heet, dus ineens in overtreding met haar account @GemBest? En hoe gaat de staat die mevrouw vervolgen als ze Canadese is?
Overigens - wat voor Twitter geldt, zou dan ook moeten gelden voor alle andere social media kanalen. Anders krijg je de situatie dat een account met ‘gem’ ervoor op Twitter het officiele kanaal is van de gemeente, maar op youtube dan weer wel toebehoort aan Gemma Best. Al die (overwegend Amerikaanse) bedrijven zouden daar dan aan mee moeten werken.
Kortom, lijkt me een plan waar weinig heil uit te behalen valt.
http://twitter.com/ErikJa
Wat Jeroen Notenboom hier aangeeft lijkt me dan ook niet onbelangrijk: de sociale controle op Twitter is groot en nepaccounts zullen doorgaans dan ook vrij snel uitkomen. Maar tot dat moment kan er wel degelijk schade zijn aangericht, bijvoorbeeld door "namens een gemeente" eerst een aantal vertrouwenwekkende berichten te plaatsen en vervolgens een alarmmelding te doen. Interessant is wellicht ook het volgende bericht van Arnoud Engelfriet hierover afgelopen maart: http://blog.iusmentis.com/2010/03/17/jezelf-uitgeven-voor-een-ander-mag-dat/
Inderdaad, contact met de burger - dat kost tijd. Maar is dat niet juist de core business van de overheid?
Via social media kun je burgers informeren, een dialoog met ze aangaan, ze activeren om in actie te komen en input verzamelen voor (nieuw) beleid.
Bij al deze zaken gaat het helemaal niet om 'extra' werk. Dit is nu eenmaal 'gewoon' je werk als overheid.
http://twitter.com/ErikJa
Heb wel nog een praktische overweging bij het gebruik van gem bij alle Twitteraccounts. Omdat een twitternaam maar maximaal 15 tekens lang mag zijn, heb je nog maar 12 tekens over voor de gemeentenaam. Zeker met allerlei veelal lange namen van fusiegemeenten zijn 12 letters vaak onvoldoende voor de complete gemeentenaam.
Overigens is het eenvoudig een twitternaam op ieder moment te wijzigen in een andere twitternaam, dat is voor zover ik tot nu toe heb ervaren alleen lastig als er veel gelinkt is naar je twitternaam: die links moeten dan ook allemaal aangepast worden. Mijn voorkeur heeft het dat de twitternamen uniform worden opgesteld, al denk ik niet dat dat gaat gebeuren.
Gemeenten, probeer het gewoon!
Zelfs al wordt Twitter alleen gebruikt om de nieuwsitems van de gemeentelijke website (automatisch!!!) in de timeline van volgers te gooien, dan is gemeentelijke informatie alweer breder te vinden dan voorheen.
Maar dialoog met de burger is nog interessanter. Iemand stelt via Twitter een vraag aan de gemeente, en krijgt gewoon antwoord. En anderen lezen eventueel mee. Transparanter kan niet.
Denk in mogelijkheden, niet in problemen. En de naam is écht geen probleem, zolang je maar weet welke naam bij de gemeente hoort. En daarvoor heb je de gemeentelijke website (waar overigens evenmin een herkenbare domein structuur voor is).
Nu is het niet mijn bedoeling om hier een discussie zonder einde op gang te brengen, maar graag zou ik u de volgende vraag stellen:
U gaat er blijkbaar vanuit dat een goede dienstverlening en een goed burgercontact, 'mutually exclusive' zijn. Waar komt deze opvatting vandaan?
Ik ben namelijk de mening toebedaan dat deze twee elkaar versterken. Dat je juist ouderen betere zorg kunt verlenen en op een betere wijze het huisvuil kunt ophalen als je openstaat voor input van je inwoners.
En wanneer je meer laagdrempelige kanalen zoals Twitter openzet, dan zul je ook meer input ontvangen.*
http://twitter.com/ErikJa
* (uiteraard geschiedt daarbij de inzet van elk kanaal wel op een kwalitatieve en doordachte wijze)