of 59221 LinkedIn

Geen bedenktijd bij aanschaf huisdier

Staatssecretaris Martijn van Dam voelt er voorlopig niets voor een verplichte bedenktijd in te voeren bij de aanschaf van huisdieren. De Amsterdamse wethouder Laurens Ivens (dierenwelzijn) had daar in juni in een brief aan de Tweede Kamer namens 36 gemeenten voor gepleit.

Staatssecretaris Martijn van Dam voelt er voorlopig niets voor een verplichte bedenktijd in te voeren bij de aanschaf van huisdieren. De Amsterdamse wethouder Laurens Ivens (dierenwelzijn) had daar in juni in een brief aan de Tweede Kamer namens 36 gemeenten voor gepleit.

Termijn

De wethouder pleitte voor een verplichte bedenktijd om het aanschaffen van huisdieren als impulsaankoop tegen te gaan. Volgens hem is het gek dat mensen naar een bouwmarkt gaan voor een tuintafel en vervolgens met een konijn terugkomen. Daarnaast pleitte hij namens de gemeenten voor het instellen van een termijn waarop het dier teruggebracht mag worden.

Evaluatie
Van Dam wil echter eerst de evaluatie van eerder ingevoerde maatregelen afwachten, zoals het verbod op het tonen van dieren in de etalage van dierenwinkels en de verplichting om voorlichting te geven bij de aanschaf van een dier. Dit antwoordt hij op Kamervragen van SP-Kamerlid Frank Futselaar.

Dumpen
Ook voor een termijn voor het terugbrengen van een huisdier voelt de staatssecretaris weinig. Volgens Futselaar zou daarmee kunnen worden voorkomen dat dieren worden gedumpt. Van Dam meent echter dat de eerste verantwoordelijkheid voor het welzijn van een dier bij degene ligt die het dier heeft aangeschaft. Met het recht om een dier terug te brengen zou de verantwoordelijkheid bij de verkoper komen te liggen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Keijzer op
Aan 2 zaken kan een buitenaardse beschaving, de beschaving op deze aardbol afmeten en dat is hoe mensen omgaan met dieren die van hen afhankelijk zijn gemaakt en hoe men omgaat met kwetsbare mensen. Plus door naar de vaak onthutsende reclameboodschappen te kijken die ontmenselijken:
* Een appeltaart die niet te hachelen is en een collega die trakteert daarop schofferen.
* Een man in kruiphouding als voetenbank gebruiken in een reclame voor Griekse yoghurt.
* Een volwassen jonge vrouw die als een klein kind het laatste chippie weggrist.
Allemaal zo vernederend en er wordt apathisch naar gekeken.

Er zitten ook wel een paar pareltjes tussen, van originaliteit/creativiteit en prachtig in beeld gebracht, zoals de Bijenkorfreclame, met een klein vogeltje, die zichzelf in een spiegel een pauw ziet worden, met prachtige verentooi. Een gouden oude is de KLM zwaan. Helaas vormt dit niveau een uitzondering.

Mensen schaffen in het geval van beesten in huis of tuin nemen, levende have aan, die geheel afhankelijk zijn gemaakt van beschaving van mensen. Die vaak de vrij hoge kosten aan dierenartsen vaak niet willen zien. De juiste voeding niet willen/kunnen kopen. Beesten die niet de zorg krijgen die ze nodig hebben.

Er zou een verplichte melding moeten komen van wie wat koopt/krijgt en steekproeven, waarbij eigenaars dieren brengen voor controle, of er wel goed voor gezorgd wordt. Een zwarte lijst van mensen die duidelijk dat niet doen en controle, met boetes indien zij weer beesten hebben. Voor elk verkocht beest een aparte belasting betalen, om geheel of gedeeltelijk de kosten van controle te dekken. Zwarte verkoop scherp in de gaten houden.

Hulde overigens aan al die vrijwilligers bij dierenambulances. Die zouden meer donaties moeten krijgen om goed hun werk te kunnen doen.

De dierenliefhebber in de top van de PVV met bril, heeft groot gelijk: als er goed wordt omgegaan met dieren, gebeurt dat als vanzelf ook met mensen en met name kwetsbare mensen!