of 59250 LinkedIn

Eindhoven, het Real Madrid van de citymarketing

In het kantoor van Eindhoven365 hangen de slingers aan het plafond. Directeur Peter Kentie heeft een paar dagen eerder de Nationale Citymarketing Trofee 2017 in ontvangst mogen nemen. De stad won de prijs ook al in 2014 en 2015. Eindhoven (227.000 inwoners) is eigenlijk het Real Madrid van de citymarketing, opperde de jury: de absolute kampioen, en tweede als het even tegenzit.

Peter Kentie leidt de beste citymarketingorganisatie in ons land: Eindhoven365. De stad van technologie, design en kennis boeit en groeit als geen andere vaderlandse stad. Ongehinderd door het verleden rent Eindhoven vooruit, ‘maar dat is ook een valkuil’, vindt Kentie.

Iedere food exit en shopping mall in Amerika heeft wel een Taco Bell; in Nederland is er sinds kort één: in de Rechtestraat in Eindhoven. Waarom de Mexicaanse fastfoodreus uit Californië voor Eindhoven koos? Volgens Taco Bell’s Andrew Stewart omdat Eindhoven een ‘dynamische en internationale stad is, met naast een moderne uitstraling heel gezellige en levendige inwoners’.

Absolute kampioen
Op een steenworp afstand van de Taco Bell hangen in het kantoor van Eindhoven365 aan het Begijnenhof de slingers aan het plafond. Directeur Peter Kentie heeft een paar dagen eerder de Nationale Citymarketing Trofee 2017 in ontvangst mogen nemen. De stad won de prijs ook al in 2014 en 2015. Eindhoven (227.000 inwoners) is eigenlijk het Real Madrid van de citymarketing, opperde de jury: de absolute kampioen, en tweede als het even tegenzit.

Kentie noemt Eindhoven onconventioneel. ‘Als iedereen naar rechts gaat, dan gaat Eindhoven naar links. Dat zit in ingenieurs en de ontwerpers. Als je een ontwerper iets vraagt, krijg je ook altijd een vraag terug. De hele stad heeft dat: het zal wel, maar het kan ook anders. Wij volgen bij Eindhoven365 dat onderbuikgevoel.’

Spannendste meisje
Kentie hoeft niet aan te komen met de schoonheid van zijn stad. ‘Den Bosch en Amsterdam zijn mooiere steden. Wij zijn inderdaad niet het mooiste meisje van de klas, maar wel het spannendste meisje’, zegt hij. ‘De stad is door de Duitsers en de geallieerden gebombardeerd. Heel weinig is hier authentiek, en daardoor is Eindhoven al heel vroeg begonnen om veel en actief te programmeren. Als je je omgeving qua ‘looks’ niet meehebt, dan zorg je ervoor zorgen dat er veel te doen is.’

Het mooie van Eindhoven, zegt Kentie, ‘is dat wij kunnen spelen met de stad. Wij hoeven ons niet zo druk te maken om de monumentale waarde. G-Star op de Markt heeft zijn logo uitgespaard in de gevel. De gevel van de MediaMarkt is ook apart. Dat kan omdat de stad zoiets heeft van: dat kunnen we toch weer veranderen. Er is hier geen hang naar het verleden.’

De toekomstgerichtheid is wel een valkuil voor Eindhoven, meent Peter Kentie. ‘We rennen zo hard vooruit, dat we vergeten het verleden vast te leggen. Er zijn duizenden engineers in de stad, maar wie kent nog het pientere pookje? Hub van Doorne maakte een unieke versnellingsbak. Als de snaarriem knapte, kon je de aandrijving met moeders panty weer herstellen. Over onconventioneel gesproken. Mijnheer de ingenieur fröbelde en pielde. Dat zit in de genen van de stad.’

Technologie, design en kennis
Maar Eindhoven neigt ernaar om die mooie verhalen uit het verleden over te slaan, constateert Kentie. ‘Zoals een webdesigner altijd blij is met de nieuwe site en de oude in de prullenbak gooit. Dat is niet goed. We hebben een brandstore bij het station waar het merk Eindhoven tot leven komt, maar waar komt dat merk vandaan? Met die vraag in ons achterhoofd gaan we mensen verleden, heden en nabije toekomst laten beleven. In het stationsgebied komt een ambitieus bouwproject waar we dat gaan doen.’

Het recente verleden krijgt een permanente plaats in Eindhoven, maar die presentatie zal altijd een combinatie zijn van Eindhovens drie merken: technologie, design en kennis. Zonder elkaar zeggen ze niets over de stad en met elkaar alles.

Lees het volledige interview in Binnenlands Bestuur nr. 12 van deze week. (inlog)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Frank Zuylen (stedebouwkundige, geboren Eindhovenaar) op
Verreweg het meest heeft de binnenstad van Eindhoven geleden onder de sloopwoede van de opeenvolgende gemeentebesturen en hun onverschilligheid voor de toen nog aanwezige monumentale gebouwen. Projectontwikkelaars kregen en krijgen alle ruimte om hun gang te gaan. Ten onrechte voert Kentie de Tweede Wereldoorlog aan als oorzaak/reden dat er zo weinig historische bebouwing over is. Eindhoven is Rotterdam niet!