Advertentie

Eerste Kamer dubt over benoeming burgemeester

Initiatiefnemer en D66-Tweede Kamerlid Gerard Schouw heeft goede hoop dat een meerderheid volgende week zal instemmen met zijn voorstel de benoeming uit de wet te halen.

21 april 2015

De Eerste Kamer worstelt met de wijze waarop burgemeesters en commissarissen van de Koning in de toekomst moeten worden benoemd. Een initiatiefwetsvoorstel van D66 om de benoemingen uit de Grondwet te halen, leverde dinsdag tijdens een debat veel vragen en weerstand op.

Geen gelopen koers

Initiatiefnemer en D66-Tweede Kamerlid Gerard Schouw vindt het spannend maar heeft goede hoop dat een meerderheid volgende week zal instemmen. 'Het is nog geen gelopen koers. Deze kritiek hoort ook bij de rol van de Eerste Kamer. En zeker als het gaat om de burgemeesters én om de Grondwet, zit iedereen op het puntje van zijn stoel', zei Schouw na afloop. Het voorstel van D66 regelt niet hoe de aanstelling van deze bestuurders eruit moet gaan zien. Daarover moet een ander voorstel komen. Als de benoeming alvast uit de Grondwet is gehaald, maakt dat volgens Schouw de weg vrij om een grondige discussie te voeren over de positie en benoemingen van de burgemeester.

Opnieuw verkiezingen

Veel partijen hebben bezwaar tegen deze volgorde. Onder meer VVD en CDA vinden dat er eerst duidelijkheid moet komen over een nieuwe procedure. De PvdA vindt het niet dringend nodig om het huidige systeem te veranderen. Volgens minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) is er geen beletsel om de benoeming uit de Grondwet te halen en onder de gewone wet te laten vallen.

Het D66-initiatief werd in 2013 met grote meerderheid in de Tweede Kamer aangenomen. Een grondwetswijziging kan pas worden doorgevoerd als er opnieuw verkiezingen zijn geweest en de Tweede en Eerste Kamer vervolgens met een tweederdemeerderheid akkoord gaan. (ANP)

Reacties: 12

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Paul Hart
Een nog veel interessantere discussie zou zijn of de rollen van burgemeester en CvdK uberhaupt nodig en gewenst zijn.



Het "benoemingsgedeelte" zoals dat nu is, stamt nog uit de tijd dat het rijk (en de koning) wilden controleren of die boertjes in de provincie en gemeenten het wel allemaal goed deden. Iets wat, om Mark Rutte te citeren, niet meer van deze tijd is.



Een rol als primus inter pares hebben ze ook niet meer, zelfs niet gekozen. En de functionele rollen die ze hebben worden dagelijks uitgehold, en stellen verder niks meer voor.



Blijft over de voorzitterrol in de respectievelijke gremia: dat kan worden opgelost door vanuit die gremia een eigen voorzitter te laten kiezen. Die kan dan gelijk de protocollaire rimram uitvoeren: linten huldigen, honderdjarigen doorknippen en wat dies meer zij.



Eventuele bestuurlijke of rechtsstatelijke rollen kunnen vervuld worden door in het ene geval wethouders, en in het andere geval door uit het gremium gekozen statenleden.



En dan zijn we van alle gezeur en gehannes rond de burgemeester en de CvdK af.
August Biels / gewezen ambtenaar
Oh ja: daarna natuurlijk op naar de republiek.
Jan
Neem als compromis maar in de Grondwet op dat de burgemeester benoemd wordt door de gemeenteraad. Dan volgt er nl. een behoorlijke sollicitatieprocedure en is de Kroon buiten spel gezet (heeft D66 toch nog een bestuurlijke vernieuwing, waarnaar ze zo snakken). Bij rechtstreeks door de bevolking gekozen burgemeesters loop je een goede kans dat onbekwame populisten zoals Beau van Erven Dorens of Henk Westbroek gekozen worden. Het zogenoemde Boer Koekoek effect. Dit onder het mom van "Ja, laten we die kiezen, kun je lachen". Het zou een bestuurlijke ramp zijn. De second best oplossing is die van August Biels. Je mist dan wel een figuur die boven de partijen staat.
August Biels / gewezen ambtenaar
@Jan: De huidige burgemeester staat ook niet boven de partijen; als er iets een rol speelt in de burgemeestersbenoeming dan is het wel " de partij".
Jan
@August Biels. Ja, dat is zo, maar heel vaak weten ze die partij te ontstijgen en worden ze wat de bedoeling is, nl. staande boven de partijen. En zeker als de Kroonbenoeming verdwijnt, verdwijnt ook het laatste restje van de invloed van landelijke partijfiguren plus de noodzaak lid van een politieke partij te zijn en kan de gemeenteraad helemaal zelf uitmaken wie hij benoemt. Zelfs een partijloze burgemeester.
Janneke
Ik wil gewoon mijn eigen burgemeester kunnen kiezen! Doe de verkiezingen gelijktijdig met gemeenteraadverkiezingen. Grootste partij levert de burgemeester, net als de minister-president. En moet de minister-president ook niet boven de partijen staan?



Hoe moeilijk kan het zijn?
doeterniettoe / -
@Janneke:

Hoe moeilijk wilt u het maken? Met uw voorstel wordt de post/vacature/functie van burgemeester bijzonder politiek gevoelig en het is nu juist wenselijk dat daar iemand zit die vooral boven de politiek staat. Politiek is aan de raad en het college (en die maken het al moeilijk genoeg), probeer op zijn minst daar iemand te krijgen die daar boven probeert te staan.



OT:

Typerend D66: veel schreeuwen, maar vooral niet nadenken. 'Dat kan later wel'...
Rob / controller
Behalve iemand in de tweede kamer, is er nog iemand in Nederland geïnteresseerd is het kiezen van een burgemester? Dit lijkt me volkomen tijdverspilling.
Ad van Zundert / zelfstandig adviseur
Typisch D66 idee. Niet goed doordacht, maar al wel een hoop lawaai maken. Want aangeven waarom het systeem moet veranderen is er niet bij. En ik heb het dan over deugdelijke argumenten die hout snijden en verder gaan dan de door D66 geclaimde bestuurlijke vernieuwing. Ook niet doordenken hoe het dan anders zou moeten. Kortom, veel aandacht (en daar gaat het vaak om) en weinig inhoud (dat zie je bij deze partij vaker).
JJMoes
Ach waren alle mensen wijs en schonken mij een cent

dan geleek de wereld een paradijs en ik een rijke vent.

Voorstel net zo waarschijnlijk als dit proza.Meeuwenpolitiek: veel gekrijs, overal de snavel insteken, veel gekrijs , overhoop scheuren en wegvliegen.
a. wortelboer / jurist
Inderdaad weinig doordacht voorstel uit de pen van D'66. Juiste volgorde lijkt me eerst principiële discussie en besluit over vraag of we echt wel een gekozen burgemeester nodig hebben (m.i. niet) en dan pas besluit over het al dan niet in gang zetten van procedure tot wijziging van de Grondwet. Dit is al 2e poging van D'66 ná eerder debacle met toenmalig BIZA-minister Thom de Graaf, die zich nota bene na het afstemmen van de gekozen burgemeester in de 1e Kamer zelf tot gekozen burgemeester liet benoemen in Nijmegen! Hoe hypocriet kun je zijn!
a. wortelboer / jurist
Ik bedoel natuurlijk dat de Graaf zich tot niet-gekozen burgemeester liet benoemen!
Advertentie