Advertentie

Duidelijke afspraken voor Arnhem Mode Biënnale 2013

De vijfde editie van de Arnhem Mode Biënnale is na de qua bezoekersaantallen desastreus verlopen editie van 2011 veiliger begroot. Met de gemeente zijn duidelijke afspraken gemaakt.

22 februari 2013

De gemeente Arnhem en de vernieuwde organisatie van de tweejaarlijkse Arnhem Mode Biënnale hebben na de tegenvallende bezoekersaantallen in 2011 duidelijke afspraken gemaakt voor de editie van 2013.

Veel veranderd sinds 2011
Volgens wethouder Michiel van Wessem (VVD) is heel veel veranderd ten opzichte van 2011. ‘De domper van 2011 is iedereen in Arnhem aan het hart gegaan en dat vertaalt zich nu positief.’ Het niveau was in 2011 artistiek gezien hoog, maar het aantal bezoekers bleef de helft achter bij de verwachting: 16 duizend. De gemeente Arnhem en de provincie Gelderland moesten een gat van 225 duizend euro dichten. Volgens Van Wessem liet destijds vooral de Arnhemmer zelf het afweten.

Twee bestuurders aangebleven
Ook in het BMC-rapport wat erover verscheen stond dat er geen volwaardig programma was voor Arnhemmers, het educatieve aspect niet uit de verf kwam en de aansluiting bij de stad te wensen over liet. Het “merk” Arnhem Mode Biënnale had steviger neergezet moeten worden. Van Wessem wijst erop dat het bestuur haar consequenties heeft genomen en het verstandige besluit nam op te stappen. Twee bestuurders zijn wel aangebleven. ‘Dat was van belang voor de continuïteit’, aldus Van Wessem. ‘Deze mensen hebben hun sporen verdiend in het modeondernemerschap  en dat kan helpen de bezoekersaantallen op te krikken.’

Lidewij Edelkoort van internationale topklasse
De organisatie is wel geheel vernieuwd en Olga Godschalk aangesteld als zakelijk directeur. ‘Het is haar taak goed op de centjes te letten.’ Met curator Lidewij Edelkoort is Van Wessem erg blij. ‘Zij is van internationale topklasse en heeft haar roots in Arnhem. Ze heeft hier aan de Artez haar opleiding gevolgd.’ Ook ondernemend Arnhem heeft de handen ineengeslagen in de businessclub MoBA Friends. ‘Dat is belangrijk voor de promotie rond de Biënnale. Zij zijn een soort ambassadeurs.’

Hoofdlocatie weer in het centrum
De hoofdlocatie bevindt zich dit keer weer midden in het centrum. ‘De vorige keer was de locatie hemelsbreed niet zo ver van het station, maar voor bezoekers toch lastig te vinden. Het nieuwe kenniscluster dat in mei wordt opgeleverd is een prachtige locatie.’ In het cluster komt onder meer de bibliotheek, het historisch museum, het kunstbedrijf, de volksuniversiteit en horeca. ‘De Biënnale gaat 8 juni van start, dus dat sluit mooi aan. Met de aannemer zijn goede afspraken gemaakt, zodat van uitstel geen sprake kan zijn. De bouw loopt perfect op planning.’

Meer inspanning voor educatie en verbinding met stad
Duidelijke afspraken zijn gemaakt over het artistieke niveau, de verbinding met de stad en de rol van educatie. ‘In 2011 is de educatietak aangepast vanwege de financiële situatie. Daar waren wij niet zo blij mee. Nu zijn tien basisscholen en vijf middelbare scholen betrokken bij de Biënnale.’ Een “forse aanloop” van Arnhemmers moet ontstaan door de centrale hoofdlocatie en locaties als de Burgers’ Zoo en De Bijenkorf. ‘We gaan bezoekers al informeren op het station en gewone Arnhemmers enthousiasmeren we met aansprekende thema’s en door veel aan promotie te doen.’

Thema fetisjisme moet meer bezoekers trekken
Het hoofdthema van de Biënnale is fetisjisme. Heeft de gemiddelde Arnhemmer daar iets mee? ‘Ik denk het wel. Het gaat over de verbinding tussen mode en dieren. Ikzelf vind dat heel interessant.’ De gemeente geeft per jaar 325 duizend euro subsidie. De organisatie mikt op 30 duizend bezoekers, ongeveer evenveel als in 2009, en dat is een conservatieve inschatting, aldus Van Wessem. ‘Met een iets lager aantal zijn ze al uit de kosten. Het is al met al veilig opgezet.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie